ورود دستگاه قضایی به ماجرای فیضیه

سخنگوی قوه قضاییه گفت که در رابطه با تجمع اخیر برخی روحانیون در قم، در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شده است.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و سی امین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: اتفاقی در روزهای گذشته در قم افتاد و در آنجا مطالبی گفته و شعارهایی داده شد و  شعاری نوشته شد که این حرف محکوم و رد شد و قوه قضاییه هم این موضوع را در دستور قرار داد و در دادسرای ویژه روحانیت پرونده تشکیل شد و دنبال موضوع است و سیستم اطلاعاتی هم قضیه را دنبال می‌کند.
وی افزود: همانطور که بارها بنده و غیره گفتیم ما در دستگاه قضایی قضات زحمت کش و تعدادی که در تهران و بعضا در شهرستان‌ها می‌بینم داریم و از آنها خجالت می‌کشم از سنگینی و استرسی که آنها در کار دارند. اما افراد معدودی هستند که دچار فساد می شوند اعم از مالی و اخلاقی و ...  و کسانی که محکوم می شوند و سلب صلاحیت می شوند را معرفی می کنیم. البته مدتی هشدار می دهیم و اگر اصلاح نشدند و حکمشان قطعی شد آنها را اعلام می‌کنم. محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی دو نفر حکمشان قطعی شدند که آنها را اعلام می‌کنم. یکی رییس شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو اصفهان به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش مطرح و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دایم از شغل قضایی در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ قطعی شد. دیگری مجید شکاری فرزند خسرو رییس شعبه ۱۰۲۴ دادگاه کیفری دو تهران به اتهام فساد مالی و اخذ رشوه در دادگاه عالی محکوم و حکم قطعی شد و  به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم شد و رای قطعی است.  توصیه می‌کنم که قضات به وسوسه‌های شیطان حتما توجه نکنند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: ۳۱۱ نفر در رابطه با فساد مالی به اعدام و حبس ابد و حبس‌های ۲۵ و ۲۰ و ۱۰ و ۵ سال و کمتر محکوم شدند که البته کل آمار محکومان اقتصادی ما نیست. اگر هم نیاز به تفسیرش داشتید آن را از دفتر ما بگیرید.  محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رسیدگی به پرونده تخلف در بنیاد تعاون ناجا به کجا رسید و آیا آقای احمدی مقدم چنان که برخی مطرح کرده بودند در این پرونده نقشی داشتند؟ گفت: این پرونده شاخه‌های مختلفی دارد و در مورد  برخی حکم صادر و حتی قطعی شد اما برخی دیگر هنوز منتهی به صدور حکم نشده است. از فردی که نام بردید  هم تحقیق شده زیرا مورد اتهام قرار گرفته بود اما الان از جزییات و آخرین وضعیت پرونده اطلاع ندارم.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در هفته‌های اخیر جریانی خاص در تلاش برای رفع حصر سران فتنه هستند و اگر شرایط آنها به سمت رفع محدودیت‌ها پیش برود، آیا دستگاه قضایی برای رسیدگی به اتهامات ورود می‌کند یا خیر؟ گفت: بخشی از این چیزها که این روزها پخش می‌کنند قطعاً درست نیست و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مثل سابق است و  بخشی از گشایش‌ها نسبت به برخی افراد نزدیک محصورین بوجود آمده بود که مربوط به اخیر نیست و برای مدت‌ها قبل است و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه  شنیده شده است «م. ر» متهم بزرگ واردات خودرو که از او به عنوان دست راست یکی از وزرا یاد می شود در راستای پرونده اخیر مرتبط با خودرو پیش از خروج از کشور بازداشت شده است، آیا این بازداشت از سوی قوه قضائیه بوده است یا نهادهای اطلاعاتی؟ گفت: این فرد بازداشت شده است و حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج غیر قانونی را داشته است و این فرد با حکم قضایی بازداشت شده است. به طور کلی هر بازداشتی با حکم قضایی است مگر موارد خاصی که سر صحنه باشد. این فرد در بازداشت است و در حال خروج غیر قانونی بوده که وزارت اطلاعات این فرد را دستگیر می کند و اکنون در اختیار بازپرس قرار دارد. سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرونده احمد عراقچی و آیا دادگاه وی علنی است یا خیر گفت: دادگاه‌هایی که برای مسائل مالی است، نوعاً علنی است اما در این دادگاه‌های ویژه هر دادگاهی که به تشخیص قاضی دادگاه علنی باشد، قابل انتشار اسم و تصاویر است. در این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و اگر پرونده به دادگاه برود طبیعی است مانند سایرین محاکمه می‌شود. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت سکه و بدهی محکومان مالی ( مهریه) گفت: دادستان کل به همه دادستان‌ها اعلام کردند که اگر فردی امکان تهیه یک سکه با قیمت فعلی نداشته باشد اگر بتوانند با طرف مقابل به توافق برسند که چه بهتر اما اگر به توافق نرسیدند برای تعدیل وضعیت پرداخت، به دادگاه مراجعه کنند.