سرانجام مجوزهای کنسرت‌های خیابانی را گرفتیم

الهام فخاری در گفت وگو با «آرمان» :
سرانجام مجوزهای کنسرت‌های خیابانی را گرفتیم
تجربیات اجرایی محسن هاشمی برای شورا مفید است
صدای مردم و شهروندان بوده‌ایم


به عملکرد شورای شهر نمره 14 می‌دهم
آرمان: انتخابات هیات رئیسه شورای شهر برگزار شد که طی آن تغییری در ترکیب پدیدار نشد. یک سال از عمر شورای شهر تهران می‌گذرد و این نهاد نسب به دوره‌های قبل با حاشیه‌های کمتری فعالیت داشته است. درباره عملکرد شورای شهر تهران «آرمان» با الهام فخاری از اعضای این شورا گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
نظر شما در مورد عملکرد یکساله هیات رئیسه شورای شهر تهران چیست؟
هیات رئیسه شورا تاکنون عملکرد خوبی داشته و فضای عمومی شورا خوب اداره شده است. در برخی موارد هم که در لحظه و شرایط خاصی به‌وجود آمد، کنترل خوبی داشته‌اند. اگر در این مدت کاستی هم بوده باید به مرور رفع شود، زیرا تجربه‌ای مفید کسب شده که می‌تواند در آینده به کمک هیات رئیسه بیاید.
ریاست یک‌ساله آقای محسن هاشمی در شورای شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اینکه ایشان تجارب خوب اجرایی در شهرداری را داشتند و مدیرعامل مترو تهران بودند و باسازوکارها در شهرداری و شورا آشنا بودند، عملکرد ایشان مثبت بود. ضمن اینکه شخصیت حقیقی ایشان و اعتبار شخصیتی آقای هاشمی در شورا و جایگاه ریاست شورای شهر تهران مثبت بوده است. ایشان تسلط خوبی بر امور دارند که ناشی از تجربیات شهری اوست. در حوزه‌هایی هم اگر تجربه‌ای نداشتند امیدوارم در ادامه کار اشکالاتی هم که بوده رفع شود.
عملکرد کلی شورا را طی یک‌سال اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟
در این مورد مردم، کارشناسان و فعالان رسانه‌ای باید قضاوت کنند و نظر بدهند.
عملکرد شورای شهر در جهت برآورده شدن مطالبات رأی دهندگان و شهروندان بوده است؟
از جهاتی بله؛ شورا در همان راستای مطالبات مردم حرکت کرده است. کم و بیش و به طور میانگین تلاش شده تا صدای گروه‌های مختلف مردم باشیم و مطالبات اقشار مختلف را پیگیری کنیم. به لحاظ نظارتی جای کار بیشتری داریم و در سال دوم باید با قاطعیت و دقت بیشتری وظایف نظارتی خود را انجام دهیم. از نظر برنامه‌ریزی ما برنامه سوم شورا را داریم که باید نقش مهم و اثرگذاری را ایفا کنیم. در مجموع از جنبه‌هایی شورا توانسته است در جهت خواست مردم عمل کند. البته ممکن است در مسائل اجرایی خیلی تغییرات مشخص و ملموسی مشاهده نشود، اما در حوزه‌هایی عملکرد آشکارتر باشد یا مورد انتقاد شهروندان قرار بگیرد. به هرحال مشاهده می‌شود که بخشی از تم و تبلیغاتی و فضای شهری تغییر کرده است، برخی مناسبات و رویدادهای شهری تغییر یافته است. در دوره‌ای هم که مسائل درآمدی و تامین هزینه‌ها و بدهی‌های شهری چالش برانگیز بود هم کارهایی انجام گرفته که نتایج مثبتی خواهد داشت.
چالش‌های مهم پیش روی شهر را چه مسائلی می‌دانید؟
در نظام درآمد پایدار هنوز با مشکل رو‌به‌رو هستیم. به تامین درآمد پایدار در جهت الگوی توسعه پایدار شهری هنوز نزدیک نشده‌ایم و همچنان درآمدهای شهری مبتنی بر شیوه‌های گذشته است. از سویی تلاش داریم در جهت تامین مصالح و آینده شهر، شهرفروشی را متوقف کنیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم درآمد و منابع درآمدی پایداری را جایگزین آن کنیم. منابع مالی قابل توجهی برای جایگزینی شهرفروشی تعریف نشده است که چالش مهمی برای مدیریت شهری به حساب می‌آید. چالش دیگر، بحث محیط زیست شهری است؛ نه لزوما محیط طبیعی شهر، است. محیط زیست شهری هم باید تغییر کند و رویکرد مشخصی هم باید برای آن در نظر بگیریم.
به مساله مهم محیط زیست اشاره کردید. چند ماه دیگر به فصل وارونگی هوا خواهیم رسید. برای آن زمان چه برنامه‌هایی در دست اقدام است؟
به خاطر دارید که سال گذشته پویش «نفسم گرفت» را داشتیم که در روزهای اوج آلودگی هوا مطرح شد و امسال این پویش قرار است از شهریورماه آغاز شود. در کمیسیون اجتماعی این پویش را فعال خواهیم کرد. قصد داریم باهمکاری مردم و پیش از رسیدن به روزهای وارونگی و آلودگی شدید هوا و همچنین با کمک سازمان‌های مردم نهاد و اصناف تخصصی شهری، همه را ملزم کنیم تا در جهت رفع این معضل اقدام کنند. اما می‌دانید که تنها متولی رفع این معضل، مدیریت شهری نیست و سایر دستگاه‌ها هم دخیل هستند و باید با شهرداری و شورای شهر همکاری کنند.
راهکارهای عملی مدیریت شهری برای رفع معضل آلودگی هوا چیست؟
رفع این معضل به عوامل مختلفی بستگی دارد که لزوما در حوزه اختیار مدیریت شهری نیست. این واقعیتی است که کشور ما تحریم است و به‌لحاظ مبادلات ارزی و پولی با مشکلاتی رو‌به‌روست. باید به صورت جدی اعتماد مردم در این باره جلب شود. مردم باید قبول کنند که معضل آلودگی هوا برای شهرداری و شورای شهر مساله مهمی است. باید اعتماد کنند و به یاری ما بیایند و تا پیش از رسیدن شهر به مرز خفگی، از منافع شخصی خود به نفع شهر و عموم مردم بگذرند.
چندی است که بحث برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان از سوی برخی هنرمندان کشور مطرح شده است. شما به‌عنوان عضو کمیسیون فرهنگی شورا، برگزاری چنین برنامه‌هایی را تا چه حد عملی می‌دانید؟
فضای‌هایی که تحت مدیریت شهری است با قالبی از اجراها رو‌به‌روست و می‌شود در این فضاها برخی از اجراها را برگزار کرد. در این رابطه با وزیر ارشاد گفت‌وگوهایی داشتیم و مجوزهای لازم را از وزارت ارشاد به عنوان متولی امر دریافت کرده‌ایم. از سویی باید مجوزهای انتظامی هم اخذ شود که در اینجا شورا نقش تسهیلگر و هماهنگ کننده را ایفا خواهد کرد. هنرمندانی هم اعلام آمادگی کرده‌اند که در فضاهایی مشخص به اجرای رایگان برنامه بپردازند یا حداقل قسمتی از درآمد خود را نادیده بگیرند. بخش بعدی هنرمندان خیابانی و کمتر شناخته شده و جوانی هستند که می‌توانند در فضاهای مشخص به اجرای برنامه کوتاه و نه کنسرت، بپردازند. این هم در کمیته هنری کمیسیون مطرح شده و پیگیر اجرای آن هستیم. البته این امور بین بخشی است و سایر نهادها هم باید با شورا و شهرداری همکاری لازم را به‌عمل آورند.
یک سال از روی کار آمدن شورای شهر پنجم تهران گذشته است. شما به عنوان عضو شورا به عملکرد مجموعه شورا و همکارانتان چه نمره‌ای می‌دهید؟
براساس انتظارات و مطالبات و با در نظر گرفتن جمیع جهات و اینکه اگر نمره 12 را به عنوان کف نمره قبولی در نظام آموزشی خود تلقی کنیم، تصور می‌کنم نمره 14 قابل قبول باشد. من به عملکرد یکساله شورا 14 می‌دهم.
شما در فضای مجازی فعال هستید و برخوردها و اظهارنظرهای عمدتا فنی و کارشناسی روزنامه‌نگاران و فعالان شهری و سیاسی را دنبال می‌کنید. تصور می‌کنید شهروندان و یا اصحاب رسانه و غیره چه نمره و امتیازی به شورا بدهند؟
فکر می‌کنم شهروندان هم همان نمره 14 را بدهند، زیرا شورا توانسته‌است صدای مردم باشد و از طرفی ترمز برخی حرکات غلط گذشته را کشیده است. برخی رویه‌های غلط در شهر متوقف شده است، اما در برخی از حوزه‌ها انتظارات مردم بیش از اینها بوده که شاید نتوانستیم خوب عمل کنیم. برخی تغییرات هم روی کاغذ پیش رفته‌است، اما هنوز به درستی مشاهده نشده و مردم لمس نکرده‌اند.