از محاكمه قضات فاسد تا دادگاه مشايی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و سی امین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر به تشريح آخرين وضعيت پرونده‌هاي مهم قضايي پرداخت.
ورود مدعي العموم به ماجراي قم
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در یکصدو سی امین نشست خبری خود اظهار کرد: اتفاقی در روزهای گذشته در قم افتاد و در آنجا مطالبی گفته شد و شعارهایی داده و شعاری نوشته شد که از ناحیه بسیاری از افراد آن حرف محکوم و رد شد و دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم این موضوع را در دستور کار قرار داد. در دادسرای ويژه روحانیت پرونده تشکیل شد و دنبال ابعاد مختلف قضیه است و سیستم اطلاعات هم دنبال می کند تا قضیه روشن و تصمیم مقتضی اتخاذ شود.
صحبت‌های سخنران مدرسه فیضیه عنوان مجرمانه ندارد


محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با مدرسه فیضه قم کسی احضار شده یا خیر، و این نسبت به فرد سخنران اتهامی متوجه است یا خیر، و اینکه تهدید مزبور توسط یکی از مداحان در روز عرفه انجام شد، اظهار کرد: در خصوص هر دو مورد چه تهران و چه قم، دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شده اما در رابط با پرونده قم چون پرونده در اختیار دادسرای ویژه روحانیت است، اطلاع ندارم کسی احضار شده یا خیر. تا جایی که شنیدم، در صحبت های سخنران مدرسه فیضیه و تا جایی که دیدم عنوان مجرمانه وجود ندارد.
محکومیت ۳۱۱ مفسد اقتصادی به اعدام و حبس در سال های گذشته
وی در رابطه با تلاش دستگاه قضا براي مقابه با مفاسد اقتصادي نيز گفت: 311 نفر از کسانی که در رابطه با فساد مالی محکوم به اعدام و حبس ابد و 25، 20، 10 سال وپنج سال و کمتر شدند که البته کل آمار محکومان اقتصادی ما نیست. در خصوص مفاسد مالی در همین سال های اخیر، 6 نفر به عنوان مفسد فی الارض محکوم به اعدام شدند. از این 6 نفر، دو نفر اعتراض کردند و دیوان عالی کشور نقض کرد و دادگاه تجدید نظر حکم آن‌ها را به 20 سال تبدیل کرد. چهار نفر دیگر هنوز محکومیت اعدام را دارند. یک نفر اجرا شد و یک نفر در حال اجراي سایر مراحل است که اگر تمام شود حکم اعدام هم اجرا می شود و دو نفر دیگر هم اعاده دادرسی داده اند. سخنگوی قوه قضايیه اضافه کرد: یک نفر به 25 سال حبس، سه نفر به حبس ابد، 14 نفر به 20 سال حبس، 95 نفر به پنج تا 10 سال حبس، 36 نفر به 10 تا 15 سال، 124 نفر یک تا پنج سال ، 34 نفر به کمتر از یک‌سال ، 54 نفر به انفصال دائم از مساغل دولتی، 93 نفر به انفصال موقت از مشاغل دولتی، 9 نفر به تبعید و حدود 70 نفر به شلاق محکوم شدند.
اعلام اسامی دو قاضی فاسد
محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: اخیرایکی، دو نفر از قضاتی که تخلف کرده بودند و حکم شان قطعی شده که اعلام می کنم. البته تصویرشان را الان ندارم اما بعدامی توانید از دفتر بگیرید.
وی افزود: ريیس شعبه 105 دادگاه کیفری دو، اصفهان به نام آقای محمود سعادت فرزند حسنعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده اش مطرح و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دائم از شغل قضایی محکوم و این رای در تاریخ 22 مرداد 97 قطعی شد.
سخنگوی قوه قضايیه اضافه کرد: فرد دیگری به نام مجید شکاری فرزند خسرو، ريیس شعبه 1024 دادگاه کیفری دو تهران است که به اتهام فساد مالی(اخذ رشوه) در دادگاه عالی انتظامی قضات محکوم به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم شد.
اشاره به پرونده مه آفرید امیرخسروی
محسنی اژه ای با اشاره به پرونده مه آفرید امیرخسروی افزود: زمانی که متهم دستگیر شد، حدود دو هزار و 900 میلیارد تومان بدهی داشت. کل این مال برگشت و از خود متهم بیش از 625 میلیارد تومان جزای نقدی گرفته شد. بیش از چهار هزار میلیارد تومان در این پرونده وصول شده است و این غیر از مبلغ ارز است و چیزی حدود 3.5 میلیون یورو و دلار محکوم شدند که به حساب امروز، عدد قابل توجهی است و این طور نیست که سه هزار میلیارد بخورند و فرار کنند.
مشایی وکلایش را عزل کرده بود
محسنی اژه‌ای با اشاره به دادگاه مشایی اظهار کرد: اعلام شده بود که دادگاه تحت نظر قاضی علنی خواهد بود. ابتدا گفتند «علنی نباشد نمی‌آییم»، قاضی هم چیزی نگفته بود و نباید هم چیزی بگوید و تشخیصش برگزاری علنی بود. وی افزود: قرار بود ساعت 9 آماده شود. صبح اول وقت یک آقایی مراجعه می‌کند که «من وکیل هستم و به‌وکالت از دو وکیل قبلی (حسینی و عادل حیدری) آمده‌ام اعلام کنم که اینها از وکالت عزل شده‌اند».
سخنگوی قوه قضايیه اضافه کرد: ایشان (رحیم مشایی) چند روز قبل از تشکیل دادگاه می‌نویسد که «نظر به برگزاری غیرعلنی دادگاه اینجانب و عدم شرکت در جلسات دادگاه، طبعاحضور وکلایم در جلسات مذکور موضوعیت ندارد و بنابراين بدین وسیله آقایان مذکور را از وکالت در این پرونده، عزل می‌كنم. بدیهی است وکالت نامبردگان در سایر موارد به‌قوت خود کماکان باقی است».وی گفت: در روز دادگاه هم وکیلی مراجعه و به وکالت از علی اصغر حسینی و عادل حیدری اعلام می‌کند که این افراد عزل شده‌اند. آقای حسینی و حیدری در روز دادگاه به این فرد وکالت داده بودند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره علنی اعلام شدن دادگاه مشایی و اینکه خیلی از رسانه ها اجازه حضور نداشتند، اظهار کرد: دادگاه چنانچه تشخیص بدهد پرونده‌ای باید علنی باشد، علنی برگزار می‌شود و اگر تشخیص بدهد علنی نباشد، علنی برگزار نمی شود و نمی شود گفت چون علنی اعلام شده، شجاعانه بوده است. وی افزود: حسب قانون فعلی ما دادگاه علنی قابل انتشار نیست و بارها گفتیم که شخص بنده طرفدار آن هستم که هر دادگاه علني برگزار می شود، پخش و منتشر هم‌شود.
خاتمي ممنوع التصوير است
محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ممنوع التصویری آقای خاتمی تغییری صورت گرفته یا خیر، اظهار کرد: هیچ تغییری صورت نگرفته است.
حكمي در پرونده ايرانشهر صادر نشده است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده تجاوز به دختران در ایرانشهر گفت: هنوز در این خصوص حکمی صادر نشده است.
شكايت از ضارب مامور پليس
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کلیپ ضرب و شتم مامور راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: ماموریت‌های نیروی انتظامی بسیار متنوع است و از همین جا از نیروی انتظامی به خاطر فعالیت شبانه روزي در تعقیب مجرمان اقتصادی، تشکر می‌کنم. مردم ما هم خادمان خود را می‌شناسند و اگر احیانا یک فرد خاطی پیدا می شود نباید تعمیم بدهیم. محسنی اژه‌ای ادامه داد: از این فرد شکایت شده و حکم جلب آن فرد صادر شده بود اما اطلاع ندارم دستگیر شده یا خیر.
بازداشت قبل از خروج غیرقانونی از کشور
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شنیده شده ريیس انجمن واردکنندگان خودرو دستگیر شده است، گفت: این فرد بازداشت شده و حسب گزارش وزارت اطلاعات قصد خروج غیرقانونی از کشور را داشته است. طبیعی است هر کسی که دستگیر می شود، با حکم قضایی است و این فرد الان در اختیار بازپرس است.
از احمدي مقدم تحقيق شده است
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده بنیاد تعاون ناجا و اینکه آیا آقای احمدی مقدم در این پرونده نقشی دارد یا خیر ، گفت: این پرونده شاخه‌های مختلف دارد برخی حکم صادر و حتی قطعی شده اما برخی دیگر هنوز منتهی به صدور حکم نشده است. از خود ایشان هم تحقیق شده زیرا مورد اتهام قرار گرفته بود اما الان از جزییات و آخرین وضعیت پرونده اطلاع ندارم.
زندان فشافویه مگر چه اشکالی دارد؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش دو وکیل دادگستري دستگیر شدند و طبق تصاویر منتشر شده، با لباس زندان و دستبند منتقل شدند، اضافه کرد: زندان فشافویه مگر چه اشکالی دارد؟ ممکن است ایشان هم برود. همه ما و شما و زندانبان و ضابط موظفیم در حدی که حریم هر کسی لازم است، رعایت کند. گاهی وقت‌ها خود فرد رعایت نمی‌کند؛ اگر یک فرد حریم نظام و مردم را رعایت نکرد و آب به آسیاب دشمن ریخت و در زمان دستگیری و بازداشت و رفتن به دادگاه و زندان، خودش حریم خود را رعایت نکرد، چه کار باید کرد؟
وی افزود: اگر وکیل هم یک اتهام امنیتی پیدا کرد، نمی‌شود گفت چون وکیل است یا یک زمانی نماینده مجلس بوده، رسیدگی نکنید. مگر نداشتیم وکیل و نماینده و قاضی‌ای که امروز با ضد انقلاب همکاری می کند؟ در خصوص این نفرات هم قبلا گزارش شده و به سازمان زندان ها منتقل شده تا بررسی کنند و اگر خلافی صورت گرفته باشد، قطعا برخورد می شود.
آيا دادگاه احمد عراقچي علني خواهد بود؟
سخنگوی قوه قضايیه در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده احمد عراقچی و اینکه دادگاه وی علنی خواهد بود یا خیر، گفت: دادگاه هایی که برای مسائل مالی است، نوعاعلنی است اما در این دادگاه های ویژه هر دادگاهی که به تشخیص قاضی دادگاه علنی باشد، قابل انتشار اسم و تصاویر است. وی افزود: در این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده و اگر پرونده به دادگاه برود طبیعی است مانند سایرین برخورد می شود.
گشايشي در وضعيت محصوران ايجاد نشده است
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در هفته های اخیر جریانی خاص در تلاش برای رفع حصر سران فتنه هستند و از گشایش هایی درباره آن‌ها خبر می‌دهند و اگر شرایط این‌ها به سمت رفع محدودیت ها پیش برود، آیا دستگاه قضایی برای رسیدگی به اتهامات ورود می‌کند یا خير، گفت: بخشی از این چیزها که این روزها پخش می کنند درست نیست و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و مثل سابق است. بخشی از گشایش‌ها نسبت به برخی بستگان نزدیک محصوران به‌وجود آمده بود که مربوط به اخیر نیست و برای مدت‌ها قبل است و تصمیم شورای عالی امنیت ملی به قوت خود باقی است.
آیا تعزیرات اهمال کرده است؟
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده ثبت سفارش واردات خودرو و اینکه چرا دستگاه قضایی اینقدر دیر در جریان این تخلف قرار گرفت؟ و اینکه آیا این دیر خبر دادن جرم است یا خیر و آیا تعزیرات در اطلاع دادن اهمال کرده است یا خیر، گفت: یک بحث در خصوص وزارت صمت است که مدعی هستند تیر سال 96 احساس کردند تخلف شده و به حراست خودشان گفتند بررسی کنند و در بهمن متوجه شدند حتما تخلف شده و اظهار می کنند نامه هایی را نوشتند و رونوشت آن را به من و دادستان تهران نوشتند. ريیس سازمان توسعه تجارت را از همین باب نخست احضار کردند.
معاون اول قوه قضايیه ادامه داد: در نامه ای که وزیر صنعت نوشته اعلام شده که یک مرتبه چهار مظنون و در مرتبه بعدی 44 مظنون را معرفی کردیم. نهایتا تعزیرات ورود می کند که تعزیرات می گوید از عمق قضیه مطلع نبوده است. من خودم نیز به این ایراد داشتم و بعد هم هماهنگ کردیم و یک نامه رسمی به سازمان تعزیرات نوشتیم که تعزیرات سریعا بررسی کند و چنانچه صلاحیت ورود ندارد، هرچه زودتر پرونده ها را بفرستد. بنابراین خبر ندارم که اهمالی یا تقصیری از ناحیه وزارت صنعت یا سازمان توسعه تجارت صورت گرفته یا خیر.
جزييات ورود خودروهای لوکس در بندرعباس
محسنی اژه‌اي گفت: هنوز فکر نمی کنم این پرونده در تهران منجر به کیفرخواست شده باشد. یک پرونده دیگر درباره جرایم ورود خودروهای لوکس در بندرعباس داشتیم که بیش از 400 خودرو است. البته این مواردی است که ضبط شده و می گویند قبل از آن هم خودروهایی را با تخلف وارد کردند. در این پرونده کیفرخواست صادر شده که بعد از تصمیم اتخاذ شده، پرونده به تهران اهاله و به شعبه دوم دادگاه ویژه در دادگاه انقلاب ارجاع شده است و فکر می کنم آخر همین هفته یا هفته بعد دادگاه‌شان تشکیل شود.
اتهام افساد فی الارض برای مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری البرز ایرانیان
محسنی اژه ای در ادامه درباره آخرین وضعیت پرونده موسسات مالی و اعتباری و اینکه شنیده شده برای مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری البرز ایرانیان کیفرخواست به اتهام افساد فی الارض صادر شده، اظهار کرد: در پرونده ای که گفتید، به عنوان مفسد فی الارض کیفرخواست صادر شده و به دادگاه رفته اما وکلای‌شان باید بیايند و پرونده را مطالعه کنند و برخی نیز مثل فرشتگان هنوز کیفرخواست صادر نشده است.
صدور قرار مجرميت سلطان سكه
غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: در هفته اخیر قرار مجرمیت یکی از پرونده‌ها صادر شد و طی روزهای آتی به دادگاه ارسال می شود که این پرونده مربوط به وحید مظلومین است. این پرونده 18 متهم دارد که برای برخی از آن‌ها به عنوان افساد فی الارض تقاضای مجازات شده است.
وی افزود: وحید مظلومین فرزند حبیب ا... همان کسی است که سال 91 دستگیر شد و به همین اتهام (مفسد فی‌الارض) برای وی کیفرخواست صادر شد. در آن زمان بانک مرکزی و حراست بانک مرکزی آمدند و گفتند همه این‌ها با هماهنگی و نظر ما بوده و بنابراین دادگاه آن موقع حکمی علیه این افراد صادر نکرد.
اين‌بارهم بانك مركزي گفت ا زمتهمان حمايت كرده است
سخنگوی قوه قضايیه گفت: این همان فردی است که نیروی انتظامی مطرح کرد که در طول این مدت دو تن طلا یا سکه خرید و فروش کرده است. نفر بعدی محمداسماعیل قاسمی معروف به محمدسالم فرزند غلامعلی است. این فرد هم آن موقع دستگیر شد. از او هم حمایت شد و آزاد شد. فرد دیگر محمدرضا مظلومین است که باز امسال دستگیر شده بود و آقای سالار آقاخان هم در پرونده دیگر دستگیر شده بودند و گفتند با حمایت بانک مرکزی بوده که این بار از آن‌ها پذیرفته نشد.