استیضاح دومین وزیر دولت هم رای آورد وزیر اقتصاد از کابینه رفت

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با بررسی طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی با ادامه فعالیت مسعود کرباسیان در این وزارتخانه مخالفت کردند و وی از همراهی دولت دوازدهم بازماند.
کرباسیان دیروز 137 رای موافق استیضاح، 121رای مخالف استیضاح و دو رای ممتنع از مجموع 260 رای ماخوذه مجلس را کسب کرد و نمایندگان با رای خود با ادامه مسئولیت وی در وزارت امور اقتصادی و دارایی مخالفت کردند.
وی دومین وزیر دولت دوازدهم است که از ادامه همکاری بازماند. مجلس 17 مرداد 97 علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز استیضاح کرد.
تقاضای استیضاح کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی 28 مرداد ماه با امضای 33 نماینده در 17 محور در مجلس اعلام وصول شد.


ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور، عدم تدبیر لازم در ساماندهی اقتصاد کشور، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی، عدم نظارت مالی صحیح بر صحت جریان عملیات مبادلات اقتصادی کشور، عدم توانایی در شفاف سازی وسالم سازی اقتصاد کشور از محورهای این استیضاح بود.عدم اعمال تکالیف قانونی در حوزه فعالیت‌های بانکی، عدم اجرای برنامه‌های اعلامی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس، عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی به نحوی که بیشترین فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد وارد می‌شود ازدیگر محورهای استیضاح کرباسیان بود.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، هادی بهادری نماینده ارومیه، هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام،عباس پاپی زاده نماینده دزفول، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، الیاس حضرتی نماینده تهران، شادمهر کاظم زاده نماینده دهلران، سلام امینی نماینده ایلام، سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه علی ساری نماینده اهواز، به عنوان موافقان استیضاح کرباسیان صحبت کردند.
* موافقان استیضاح وزیر اقتصاد
موافقان استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد بودند: تورم در زمان مسئولیت مسعود کرباسیان در این وزارتخانه افزایش چشمگیری یافت، درحالی که رشد اقتصادی در این دوره به کمترین میزان رسید.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر از سخنرانان موافق استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.
وی گفت: در زمان وزارت کرباسیان، دلار از سه هزار و 800 تومان به 12 هزار تومان و متوسط قیمت یک متر مربع مسکن با 65 درصد افزایش به متری هشت میلیون تومان رسید.
وی خطاب به وزیر اقتصاد اظهار داشت: روزانه یک میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید، بالاترین نقدینگی کشور یعنی 1.6 تریلیون تومان را در زمان شما تجربه کردیم و رشد اقتصادی را به 3 تا 4 درصد کاهش دادید. وی ادامه داد: نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه به 13 درصد رسید یعنی 95 درصد افزایش قیمت را در این مدت شاهد بودیم.
حاجی دلیگانی افزود: این افزایش قیمت در برخی زیربخش‌ها که تاثیر زیادی بر معیشت مردم دارد، بسیار بیشتر بوده است.
سید هادی بهادری نماینده ارومیه نیز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: شان این وزارتخانه در کابینه به هماهنگ‌کننده چند اداره تقلیل یافت، ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد قرار داشت و به موضوعات به صورت تخصصی نگاه می‌کرد.
وی افزود: اقتصاد کشور امروز به حدی رسیده که به اندازه فوتبال هم بها نمی‌دهیم، آقای رئیس جمهوری بداند کابینه با وصله و پینه تشکیل نمی‌شود.
بهادری یادآور شد: اقتصاد امروز کشور تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی‌تواند سیاست‌های اقتصادی دولت را تبیین کند.
جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تربت جام هم در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت:وزارت اقتصاد ناتوان از مدیریت اوضاع اقتصادی امروز کشور است، کرباسیان نه مدیری است که اقتصاد کلان را بداند و نه بتواند زیرمجموعه خود را اداره کند.
وی افزود: امروز مردم زیر فشار اقتصادی درحال خرد شدن هستند،‌ای کاش اجازه می‌دادندهمان‌طور که تصویر و صدای وزیر اقتصاد پخش می‌شود صدای مردمی که زیر گرمای 40 درجه جلوی در مجلس ضجه می‌زنند شنیده شوند.
هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه از دیگر سخنرانان موافق استیضاح کرباسیان بود.
وی گفت: چطور شما اوضاع بد اقتصادی توده‌ مردم را می‌بینید ولی کاری نمی‌کنید، وزارت اقتصاد وظیفه خود را برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی، مالی و هماهنگی انجام نداده است.
وی گفت: این وزارتخانه نه استراتژی برای پیشبرد مسائل کشور و نه برای سازمان‌های تابع برنامه‌ای دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: نبود دانش، انگیزه، ناهمگونی مدیریتی و استفاده از مدیران بی‌انگیزه و خسته در راس امور از معایب این وزارتخانه است.
وی افزود: در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود، چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته 15 تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال 92 و 93 آتش گرفت.
شادمهر کاظم‌زاده نماینده دهلران از دیگر سخنرانان موافق استیضاح وزیر اقتصاد بود.
وی با بیان این که کشور در معرض یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است، گفت: طراحان و سیاست‌گذاران آمریکایی نقشه‌های جدیدی را طراحی می‌کنند و ستاد اقدام به تحریم شکل می‌دهند، در مقابل اتاق جنگ اقتصادی آمریکا، اتاق جنگ اقتصادی ما چه می‌کند و پاتک‌های اقتصادی ایران چه بوده است؟
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد مسئول تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی و هماهنگی آنهاست و وزیر اقتصاد نخ تسبیحی است که باید اعضای تیم اقتصادی را به هم مرتبط و منسجم کند.
عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: در این شرایط و با وجود حجم نقدینگی فراوان مردم به دنبال جایی مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستند. باید جوابی برای آنها پیدا کنیم.
کاظم زاده افزود: نوسانات و التهابات ارزی درحالی اتفاق می‌افتد که کشور ما از ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی سرشار برخوردار است و این شرایط با وجود امکانات و ثروت ملی قابل توجیه نیست.
سلام امینی نماینده ایلام هم در موافقت با این استیضاح گفت: آنچه ما نمایندگان را وادار کرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کنیم شرایط نامطلوب اقتصادی کشور است.
وی اظهار داشت: استیضاح‌کنندگان امروز افرادی هستند که سال گذشته به آقای کرباسیان رای اعتماد دادند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: البته تنها به وجود آورنده شرایط امروز کشور وزارت اقتصاد نیست، اما نظاره‌گر بودن تیم اقتصادی دولت و شخص آقای کرباسیان برای ما سوال‌برانگیز است.
امینی تصریح کرد: تمام اقشار جامعه شرایط نامطلوب اقتصادی را درک می‌کنند، دایره فقر و محرومیت گسترده‌تر شد، متوسطین جامعه درحال سقوط به لایه‌های زیرین جامعه هستند، قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز جامعه دو برابر یا گاهی تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین گفت: جامعه تورم 100 تا 200 درصدی را تجربه می‌کند، اما درآمد مردم رشد آن چنانی نداشته است، در این اوضاع تنها درصد بسیار کمی یک شبه ره هزاران ساله پیمودند.
سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: امروز ترامپ از برجام خارج شده و تصمیمات جدیدی در دولت آمریکا گرفته، یکی از این تصمیمات جنگ اقتصادی علیه ایران است.
وی ادامه داد: ما باید براساس مقتضیات و برنامه‌ها خود را برای جنگ اقتصادی آماده می‌کردیم، آیا با شرایطی که الان خون مردم را در شیشه کردیم می‌توانیم با آمریکا بجنگیم.
وی با بیان اینکه امروز خسارات جبران ناپدیری به مردم وارد شده است، خطاب به کرباسیان اظهارداشت: شما با اقداماتی که انجام دادید و کار‌هایی که در دستور کار خود قرار دادید ثروتمندان را پولدارتر و فقیران را فقیرتر کردید و وضعیت معیشت مردم بسیار سخت و دشوار است.
همچنین علی ساری نماینده اهواز در موافقت با استیضاح کرباسیان گفت: وزیر اقتصاد به عنوان کارگزار نظام و دولت موظف بود که اقتصاد را به گونه‌ای اداره کند تا کشور با یک توئیت و تهدید دچار مشکل نشود یا در صورت وقوع بحران تصمیمی نصف و نیمه را برای کنترل اتخاذ می‌کرد.
وی تصریح کرد: کرباسیان تنها دوبار در جلسات شورای پول و اعتبار حضور یافت و اساسا به دلیل فقدان تسلط به اظهار نظر در خصوص مسائل مطرح شده تخصصی در این جلسات، غایب بوده آیا این شخص شایسته وزارت است؟
الیاس حضرتی نماینده تهران هم در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: تورم در این کشور برای مردم قابل لمس است، من نمی‌توانم مشکلات این مردم را نادیده بگیرم و این مشکلات را فدای رفاقت 30 ساله‌ام با آقای کرباسیان کنم و امضایم را پس بگیرم، حقوق مردم چیزی نیست که بشود آن را معامله کرد.
وی افزود: تورم و تک‌نرخی شدن آن مهم‌ترین موضوعی بود که ما به آن افتخار می‌کردیم اما هم‌اکنون که در شهریورماه هستیم، تورم 15 درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 40 درصد برسد. ما با این ملت چه کار کردیم، این ملت چه گناهی کردند جز اینکه انقلاب کردند و شهید دادند، ما ملت را بیچاره و بدبخت کردیم و آنها را به ذلت کشاندیم.
حضرتی گفت: قشر متوسط جامعه امروز به سمت فقر و فلاکت رفتند بنابراین ما نمی‌توانیم نسبت به مردم بی‌تفاوت باشیم، توان و قدرت خرید ملت پایین آمده و ملت احساس بی‌پناهی می‌کنند.
* اظهارات مخالفان استیضاح وزیر اقتصاد
دو نماینده مخالف استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقدند که «مسعود کرباسیان» دارای توانایی‌ها، قابلیت‌ها و تجربه در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور است و مشکلات کشور را باید ریشه یابی کرد.
حسن سلیمانی نماینده کنگاور در جلسه علنی دیروز در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: کرباسیان در دوران خدمت خود در مدیریت‌های کلان نظام در حد معاون وزیر و همچنین در بخش خصوصی در اتاق بازرگانی به عنوان عضو هیات رئیسه هیات نمایندگان و مشاوران اتاق بازرگانی تهران مشغول به کار بود و از قابلیت، تجربه و توانایی لازم در بخش‌های مختلف مدیریتی برخوردار است.
وی ادامه داد: اقتضای دستگاه‌های وابسته به امور اقتصادی و دارایی، اقتصاد کلان کشور نیست و نتیجه بد عملکرد اقتصادی دولت یا نظام صرفا به بدی و ناتوانایی و فقدان قابلیت وزیر اقتصاد بازنمی‌گردد.
نماینده مردم کنگاور در مجلس یادآور شد: خزانه‌داری از جمله دستگاه‌هایی است که وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی است، یعنی مسئول دریافت و پرداخت است و فردی که در این بخش مسئولیت دارد باید در دریافت‌ها و پرداخت‌ها اهل صداقت و دقت باشد.
وی تصریح کرد: پرداخت مطالبات دستگاه‌ها تلاش برای به روز کردن بدهی‌های دولت، میزان اوراق منتشره، اقدامی است که در این بخش انجام می‌شود و در این مدت نیز سروسامان خوبی به این موضوعات داده شده است و دریافت‌ و پرداخت‌ها نیز سامانه‌ای شده است.
سلیمانی با یادآوری این که در حوزه مدیریت اموال کار و معاونت امور بانکی کار درحال انجام است، گفت: مسئولیت وزیر اقتصاد در امور بانکی فقط در رابطه با رئیس مجمع عمومی بانک ملی و بانک سپه است و همین قدر مسئولیت برایش باقی مانده و در سایر بانک‌ها دخالتی ندارد.
*پزشکیان: نیازمند اتحاد و همدلی در کشور هستیم
نایب رئیس مجلس نیز در مخالفت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید ستاد جنگ اقتصادی با حضور علما و کارشناسان از همه جناح‌ها و نماینده‌ای ازسوی رهبری تشکیل شود، نباید از فرصت‌ها برای مقصر دانستن یکدیگر استفاده کنیم.
دکتر مسعود پزشکیان تصریح کرد: انصاف نیست که در هفته دولت که باید در کنار یکدیگر باشیم، مشغول استیضاح شویم.
نماینده تبریز در مجلس با بیان این که باید مشکلات را ریشه یابی کرد، اظهار داشت: در عمل بین تئوری و حرف سال‌ها فاصله است، دل همه ما برای کشور می‌سوزد و همه صداقت را می‌خواهیم.
وی تصریح کرد: همه ما عیب داریم اما به یک چیز معتقدیم که این کشور باید مستقل، آزاد و اسلامی باشد.
وی همچنین گفت: ستاد جنگ اقتصادی باید با همفکری همه علما، سیاستمداران تشکیل شود، 40 سال است که در کشور مسئول ما هستیم و وضعیت کنونی زاییده افکار و کردار ما است. در چنین وضعیتی ما نباید خودمان خود را تخریب کنیم.
نایب رئیس مجلس ادامه داد: راه همیشه هموار نیست، امروز ما نیز در مقابل بزرگترین اقتصاد و قدرت دنیا ایستاده‌ایم، آمریکا کشور کوچکی نیست و با تمام وجود قصد دارند ما را زمین‌گیر کنند.
پزشکیان افزود: علاوه بر آمریکا، عربستان سعودی را که با آتش زدن سفارتش جریح کردیم میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند تا اقتصاد کشور ما را زمین‌گیر کند،تکلیف اسراییل هم که مشخص است، اکنون با چنین وضعیتی وزیر اقتصاد را مقصر می‌دانیم، درحالی که او درحال تلاش و طی کردن تمام راه‌های ممکن برای بهبود وضعیت اقتصادی است.
وی با بیان این که تنها راه‌حل برون رفت از این وضعیت وحدت و اتحاد است،گفت: باید چنین مشکلی را همه به گردن بگیریم. امروز مقصر یک نفر نیست.
وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم که آقای کرباسیان تمام کارهایی که انجام داده‌، درست است این غیرممکن است هر کدام از ما باشیم قطعا مشکلی خواهیم داشت، راه‌حل این است که اختلافات را کنار بگذاریم و دست به دست هم بدهیم.
عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: هرکسی امروز مدعی است ستادی تشکیل دهد و رهبر معظم انقلاب دستور دهند تا همه به آن ستاد بروند. هر تصمیمی که آن ستاد بگیرد بقیه انجام می‌دهند.
پزشکیان همچنین گفت: امام راحل در زمان جنگ با عراق، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را قائم مقام خود در ستاد کرده بود و تمام مسئولین در آنجا حضور داشتند و هر تصمیمی که گرفته می‌شد بقیه اطاعت می‌کردند.
وی ادامه داد: ما باید ستادی ایجاد کنیم و همگی پشت سر آن بایستیم و همگی دست به دست هم بدهیم.
وی تصریح کرد: بنده با بسیاری از تصمیمات گرفته شده نظر مخالف هستم، بنده با برجام موافق بوده‌ام وهنوز هم موافق هستم. برجام ترامپ، اسرائیل و عربستان سعودی را دیوانه کرده است.
وی یادآور شد: با عوض کردن آدم‌ها نمی‌توان مشکل کشور را حل کرد، بلکه باید ریشه مشکل را پیدا کرد و با راه‌حل علمی برای حل آن اقدام کنیم، با احساسات و شعار دادن مشکل حل نمی‌شود.
* کرباسیان: نوسان ارزی به معنی ناکارآمدی کل اقتصاد ایران نیست
در ادامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: از ابتدای امسال وضعیت ارز تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما این به معنای این نیست که اقتصاد به یکباره ناکارآمد شده است.
مسعود کرباسیان اظهار داشت: اگر حوادث غیرارادی وغیرمترقبه نبود، اکنون می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصادی را در کشور و در بهبود زندگی مردم ملاحظه کنیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: من هم می‌دانم سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد؛ به شما حق می‌دهم پاسخ سوالات را از من بخواهید و با نهایت آگاهی از شرایط کشور مطالبات مردم را بر می‌شمارم، اما نکته اینجاست که باید بین نوسان ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر کلی اقتصاد تفاوت قائل شد و هیچکدام را به دیگری تعمیم نداد.
وی تاکید کرد: من هم قبول می‌کنم که از ابتدای فصل بهار ارز تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و برخی سوءاستفاده‌های داخلی دچار نوسان شد اما این به معنای آن نیست که اقتصاد به یکباره ناکارآمد شده است.
وی از نمایندگان مجلس خواست تا بین یک رخداد در حوزه اقتصادی با مسیر کلی اقتصاد کشور تفکیک قائل شوند.
کرباسیان گفت: متاسفم به جای آنکه زمان و توان خود را روی بهبود معیشت مردم بگذارم، مجبورم بخشی از توانم را برای خنثی کردن اقدام اقتصادی معاندان تخصیص دهم.
وی در عین حال افزود: اکنون آماده‌ایم همزمان از یک سو با حمله‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم و ازسوی دیگر معیشت مردم را تامین کنیم.
وی در بیان علل بروز شرایط کنونی اقتصادی کشور اظهار داشت: از دید من ریشه کنونی تلاطم اقتصادی کشور ترکیبی از آسیب‌های ساختاری کشور است که فراتر از یک قرن بوده و گریبان کشور را گرفته و شوک‌های آن برون زاست.
وی افزود: مشکلات ساختاری اقتصادی ایران، موضوعی تاریخی است و ریشه طولانی دارد؛ همچنین با شوک‌های برونزا مواجه بوده که تحت کنترل دولت یا وزارتخانه‌ای خاص نیست.
کرباسیان اظهار داشت: ریشه تلاطم موجود نه فقط ساختار اقتصادی بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.
وزیر اقتصاد در ادامه برخی شاخص‌های اقتصادی را برای نمایندگان مجلس تشریح کرد و گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال 1396 برابر با 3.7 درصد و بدون نفت حدود 4.6 درصد بود؛ یعنی رشد اقتصادی بدون نفت از رشد اقتصادی با نفت پیشی گرفت.
کرباسیان افزود: در سال 96 نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بعد از مدتها مثبت شد و برابر 1.4 درصد شد.
وی اظهار داشت: رتبه ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی براساس آخرین گزارش‌ها نسبت به سال پیش، هفت رتبه صعود داشت که در مقایسه با گزارش شاخص‌های محیط اقتصاد کلان، بیشترین میزان بهبود را داشتیم.
وی با اعلام مثبت شدن تراز تجاری ایران در پنج ماهه نخست امسال گفت: طبق آخرین آمار، تا اول شهریورماه صادرات غیرنفتی کشور به بیش از 19 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه 15 درصد رشد داشت.
وزیر اقتصاد افزود: در این مدت، واردات هفت درصد کاهش یافت یعنی مازاد تراز تجاری کشور مثبت 360 میلیون دلار شد.
کرباسیان افزود: در شاخص جهانی، نوآوری کشور با جهشی 10 پله‌ای از ربته 75 به جایگاه 65 در سال 2018 رسیده است؛ شاخص جهانی لجستیک کشور نیز 32 رتبه بهبود یافته و رتبه ایران در فرآیندهای گمرکی از 110 در سال 2016 به 71 ارتقا یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور را همچنان دنبال می‌کند، اظهار داشت: از اردیبهشت ماه امسال برای نخستین بار در طول تاریخ، پرداخت‌های خزانه‌داری کشور شفاف شد و به طور مستمر اطلاعات آن در اختیار عموم قرار می‌گیرد. کرباسیان افزود: گمرک نیز به دستور رئیس جمهوری فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف از جمله خودروها را منتشر کرد که این رویه ادامه می‌یابد.
وی از این وزارتخانه به عنوان یکی از دستگاه‌های پیشتاز و برتر در دولت الکترونیک یاد کرد و افزود: در زمینه برخورد با فساد نیز وزارت اقتصاد از دستگاه‌های برتر بوده است.
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات، تعدد حساب‌های بانکی دستگاه‌های دولتی بود؛ در این رابطه 190هزار حساب شناسایی و مسدود شدند زیرا هم فاقد شفافیت بود و هم مدیریت نقدینگی دولت را دچار مشکل می‌کرد.
وی متمرکز شدن پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه برشمرد که اکنون 500 دستگاه اجرایی پرداخت‌های خود را به طور متمرکز و شفاف انجام می‌دهند.
کرباسیان از سامانه «سنهاب» بیمه مرکزی به عنوان سامانه‌ای یاد کرد که نه تنها سبب شد بیمه مرکزی دستگاه برتر در اقتصاد مقاومتی شناخته شود بلکه تراکنش‌های صنعت بیمه را متمرکز کرد و تحت نظارت بیمه مرکزی درآورد.
وزیر اقتصاد گفت: با تکمیل سامانه جامع اطلاعات دارایی‌های دولت، برای نخستین بار توانستیم سه هزار هزار میلیارد تومان اموال دولت را شناسایی کنیم یعنی بیش از 2 برابر نقدینگی کشور اموال و املاک دولت شناسایی شد.
کرباسیان گفت: مجموع اقدام‌ها و تلاش‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر در گمرک سبب شد تا این دستگاه سال گذشته رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با قاچاق کالا را در جهان کسب کند.
وی همچنین گفت: با هدف شفاف شدن اقتصاد، اطلاعات بیش از 330 شرکت زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی را توسط سازمان بورس منتشر کردیم.
کرباسیان گفت: وزارت اقتصاد به دور از هیاهو، پرونده‌های فساد را دنبال کرده است؛ برای نمونه در یک پرونده مرتبط با صدور ضمانت نامه واهی، عضو هیات مدیره و متخلفان که بیش از 20 نفر هستند به مراجع قضایی معرفی شدند.
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه «ریشه‌های فساد را باید در امضاهای طلایی جست» اظهار داشت: با استفاده از سامانه‌های هوشمند مبارزه با پولشویی و رصد تراکنش‌های مشکوک بانکی پیگیر فساد هستیم.
وی تاکید کرد: استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های دولتی افشای اطلاعات اقتصادی، جلوگیری از رانت تبعیض و بودجه ریزی عملیاتی سه گام ما برای ادامه راه خواهد بود.
وزیر اقتصاد با برشمردن برخی برنامه‌های دولت برای مقابله با تحریم‌ها گفت: مردم و شرکای اقتصادی ما در دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط نه تنها عقب نشینی نمی‌کند بلکه به تلاش مضاعف برای حل مشکلات تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داد.
به گفته کرباسیان، تمرکز بر مقدورات و تقویت توان تولید داخلی برای تامین کالاهای مورد نیاز، تجهیز صنعت بیمه، تشکیل ستادهای تنظیم بازار، مدیریت عرضه و تقاضا و نظارت بر کالاها، تداوم اجرای سیاست‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، بهبود محیط کسب و کار و شفاف سازی اقتصاد و مقابل با گلوگاه‌های فساد، تشکیل ستاد ملی و استانی تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالا، طراحی و اجرای برنامه‌های رفاهی برای حمایت از دهک‌های پایین درآمدی، گسترش همکاری با شرکای تجاری قدیمی ایران در شرق و غرب جهان از جمله برنامه‌های دولت برای مقابله با تحریم هاست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نظام مالیاتی عادلانه نیز گفت: برای نخستین بار در یکسال گذشته 3200 پرونده فرار مالیاتی سنگین شناسایی و 6300 میلیارد تومان مالیات از تراکنش‌های مشکوک و مبارزه با پولشویی کشف شد.
وی اظهار داشت: طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم؛ پروژه‌ای که از سه دولت قبل آغاز شده بودوبه باور همه ناظران جان دوباره‌ای گرفت واکنون همه اظهارنامه‌ها الکترونیکی بارگذاری میشود.
کرباسیان افزود: اکنون میزان وابستگی به نفت از متوسط سالانه 35 به 25 درصد در سال کاهش یافته و وزارت اقتصاد بزرگترین تامین‌کننده منابع مالی دولت است.
به گفته وی، امروز از هر 4 ریالی که در دولت هزینه می‌شود 3 ریال یعنی سه چهارم منابع را وزارت اقتصاد تامین می‌کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره دستاوردهایش در حوزه جذب سرمایه مستقیم خارجی و فاینانس نیز گفت: باوجود فضاسازی‌های منفی بین‌المللی و مسائل ناشی از بازگشت تحریم‌ها، به رکورد بی‌نظیر بیش از پنج میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال 2017 رسیده ایم.وی افزود: این رقم نسبت به سال 2016 برابر 50 درصد رشد را نشان می‌دهد.
کرباسیان راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری خارجی را از دیگر دستاورهای این حوزه برشمرد که سبب می‌شود هر کسی در هر جای دنیا بدون مراجعه حضوری، امکان سرمایه‌گذاری در داخل ایران را داشته باشد.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: مجموع قراردادهای تامین مالی خارجی (فاینانس) نیز از شهریور 96 تاکنون 30 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال 95 برابر سه میلیارد دلار بود.
وی، افزایش سطح تعرفه واردات از 6 به 13 درصد با هدف حمایت از تولید داخل را از جمله اقدام‌های انجام شده برای اجرای دستورات رهبری در زمینه حمایت از کالای ایرانی برشمرد.
وی اظهار داشت: در یکسال گذشته 190 بنگاه قیمت‌گذاری و عرضه کردیم درحالی که رقم آن در سال‌های قبل 120 بنگاه بوده است.
وی افزود: ارزش بنگاه‌های قیمت‌گذاری و عرضه شده 28 هزار میلیارد تومان بوده که رشد 100 درصدی را نسبت به متوسط سالیانه نشان می‌دهد؛ ضمن آنکه سهم بخش خصوصی واقعی از این واگذاری‌ها 100 درصد بوده است.کرباسیان گفت: در دوره مدیریت من هیچ واگذاری رد دیون بابت بدهی دولت انجام نشده است.
وی یادآور شد: در حوزه سهام عدالت، سود سهام 40 میلیون نفر را به حسابشان واریز کردیم و آماده‌ایم امسال نیز پنج هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت را به مشمولان بدهیم.
وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش استیضاح کنندگان درباره وضعیت نظام بانکی اظهار داشت: باید بین سیاست‌های پولی و مالی تفکیک قائل شد؛ سیاست‌های مالی برعهده من است اما سیاست‌های پولی باید به سطح اختیارات وزارت اقتصاد توجه کرد. کرباسیان توضیح داد: در پاسخگویی به شرایط موجود باید به دلایل ریشه‌ای آن توجه کرد؛ حجم عظیمی از نقدینگی در دوره‌ای طولانی خلق شده است که لزوما به ازای آن در بخش واقعی اقتصاد ندارد؛ یعنی در قبال نقدینگی کالا و خدما ت وجود ندارد.
وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید این پدیده را شناخت و به دنبال حل ریشه‌های آن بود که یکی از آنها فعالیت موسسه‌های اعتباری غیرمجاز بوده است؛ این موسسه‌ها نگرش بلند مدت نداشتند و با رقابت غیرمنطقی، نرخ سودها را بالا بردند.« سودهایی که کسب نکرده بودند را به سپرده گذاران می‌پرداختند که نتیجه آن زیانی است که به جای گذاشته‌اند.»
کرباسیان افزود: هزینه‌ای که دولت در قبال موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز پرداخت، هیچ دولتی نپرداخت که البته ریشه‌های آن به دولت فعلی بر نمی‌گردد و باید گفت اگر تعامل سه قوه نبود، این مشکل حل نمی‌شد.
وی با اعلام اینکه بانک مرکزی برنامه‌های اصلاحی خود را برای بهبود نظام بانکی از مدت‌ها قبل آغاز کرده است، اظهار داشت: شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه نیز بر سر حل مساله نظام بانکی و نقدینگی توافق کرده‌اند ضمن آنکه وزارت اقتصاد نیز طرحی در این زمینه آماده کرده و به کارگروه مربوطه ارائه کرده است.
وزیر اقتصاد گفت: از شهریورماه پارسال تاکنون بیش از 6 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مازاد بانک‌ها به فروش رسیده درحالی که از سال 1393 تا پیش از روی کار آمدن دولت دوازدهم این میزان 10 هزار میلیارد تومان بود.
وزیر اقتصاد، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی به میزان 24 هزار میلیارد تومان و تسویه 13 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به بانکها ازمحل تسعیر ارز را از دیگر اقدام‌های اصلاحی نظام بانکی برشمرد.
وزیر اقتصاد، الزام بانک‌های دولتی برای رعایت استانداردهای گزارشگری مالی آی.اف.آر.اس را از دیگر اقدام‌های خود برای شفافیت در نظام بانکی برشمرد.
کرباسیان خاطرنشان کرد، طرحی برای ساماندهی بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در دست تهیه است که به ثبات مالی منجر خواهد شد.
وی در عین حال تاکید کرد: برنامه‌های بلندمدت برای اصلاح نظام بانکی، تنوع بخشی گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و انتقال منابع از حساب‌های گرانقیمت بانکی به حساب‌های جاری در دستور کار است.
وی یادآور شد: پارسال 28 پروژه از ستاد فرماندهی برای این وزارتخانه تعریف شد که همگی را به خوبی انجام دادیم و بنا به تایید رسمی، میزان موفقیت ما 93 درصد بوده است.
کرباسیان اظهار داشت: با وجود تحریم‌ها، هنوز پیش بینی‌ها در مورد آینده ایران بالاتر از متوسط منطقه و کشورهای رقیب است.
وی افزود: آمریکا در تلاش است با تحریم سیستم بانکی ایران، شریان‌های اقتصادی کشور را مسدود کند تا مردم تحت فشار قرار داده و در نتیجه ناآرامی‌ها را افزایش دهد و دولت و نظام را با مشکل رو برو سازد.
وزیر اقتصاد اظهار داشت: باور کنیم که وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شده‌ایم که قصد آن فقط ایجاد مزاحمت نیست بلکه کیان نظام را نشانه گرفته است. مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیستم مالی دنیا درحال اجرای طرح ایجاد تورم و گرانی در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی‌ها در ایران را افزایش دهد.
سایر اخبار این روزنامه
حل مشکل تامین ارز ایرلاین‌ها از سامانه نیما ظریف: جناح های داخلی در اتاق جنگ آمریکا بازی نکنند مدیر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا: ریاست جمهوری ترامپ سومین «بحران بزرگ» تاریخ آمریکاست سناتور ایران ستیز آمریکا درگذشت سخنگوی قوه قضاییه: پرونده‌ای برای اتفاق فیضیه قم در دادگاه روحانیت تشکیل شد حادثه فیضیه و انفعال مدیریت حوزه خشم آمریکا از ناکامی تروریستها در سوریه پاسخ پدر کودک بیمار لبنانی به کاردار عربستان: پولتان را خرج کودکان یمن کنید سید حسن نصرالله: غرب برای یک نمایش شیمیایی در سوریه آماده می‌شود بعد از اخذ آخرین گزارشها صورت گرفت؛ دستورات رئیس‌جمهور به وزیر کشور و استاندار کرمانشاه در پی زلزله منطقه تازه آباد اعلام اسامی متهمان، قرائت کیفرخواست و آغاز دفاعیات اولین جلسه دادگاه سه متهم به اخلال‌ در نظام اقتصادی؛ استیضاح دومین وزیر دولت هم رای آورد وزیر اقتصاد از کابینه رفت سوال از رئیس‌جمهور فرصتی برای بیان ناگفته‌ها دکتر محمدمهدی مظاهری اعتیاد به تحریم