اوج آشفتگی در بازار لوازم‌خانگی

گروه بازرگانی- در طول چند ماه اخیر بازار لوازم‌خانگی با رشد قابل توجه قیمت و کاهش عرضه شرکت‌ها روبه‌رو شده است که این موضوع مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان به وجود آورده است‌. البته گرانی لوازم‌خانگی حدود سه ماهی است که از سوی شرکت‌ها اجرایی شده اما مسوولان مدام از بررسی این موضوع سخن می‌گویند و وعده‌های متعددی در مدیریت بازار می‌دهند‌. اما متاسفانه در روزهای نخست شهریورماه بازار شاهد فاز جدید افزایش قیمت لوازم‌خانگی از سوی کارخانجات است و در این میان هیچ دستگاهی برخوردی با شرکت‌های متخلف نمی‌کند‌.
اوضاع این روزهای بازار لوازم‌خانگی از زبان کسبه بسیار نگران‌کننده بوده و آنها مدام از نبود کالا در بازار گله‌مند هستند‌.
یخچال 5 میلیونی به 11 میلیون تومان رسید
به اعتقاد فروشندگان لوازم‌خانگی پیش از این شرکت‌ها محصولات را به صورت شرایطی می‌فروختند اما چند ماهی است که در ازای پول نقد کالا را یک ماهه آن هم با نامه‌نگاری‌های مختلف تحویل می‌دهند‌. جالب اینجاست که رشد قیمت‌ها در انواع کالاهای لوازم‌خانگی به صورتی ادامه دارد که یک یخچال سایدبای‌ساید پنج میلیونی به 11 میلیون تومان رسیده که این موضوع اصلا برای مردم منطقی نیست‌.


احمدی یکی از فروشندگان لوازم‌خانگی در همین رابطه گفت: دو کارخانه لوازم‌خانگی قیمت محصولات خود را 20 تا 27 درصد افزایش داده‌اند‌. این در حالی است که این شرکت‌ها دو ماه گذشته نیز قیمت کالاهای خود را بیش از 50 درصد گران کرده ‌بودند‌.
وی با بیان اینکه وزارت صنعت اعلام کرده باید موجودی انبار را در سامانه جامع انبارها درج کنیم تا مشمول کالاهای قاچاق نشود، افزود: دو روز است که درگیر این سایت هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم موجودی انبار خود را در آن به ثبت برسانیم‌.
شگرد جدید کارخانجات
این فروشنده با اشاره به اینکه چند ماهی است که شرکت‌ها کالا نمی‌فروشند گفت: این در حالی است که انبار کارخانجات لوازم‌خانگی لب به لب پر از کالاست اما آنها ترجیح می‌دهند محصولات را با قیمت بالاتری به فروش برسانند‌. به عنوان نمونه بنده از اول اردیبهشت ماه پول کالاهای خود را پرداخت کرده‌ام اما هنوز نتوانسته‌ام جنس‌های خود را تحویل بگیرم‌.
فروشنده دیگری با اعلام اینکه شرکت‌ها مدعی هستند کالاها را با قیمت مناسب در اختیار کسبه قرار می‌دهند، گفت: اما در زمان تحویل جنس از ما می‌خواهند مابه‌التفاوت قیمت کالا را به حساب‌های ثالث واریز کنیم‌.
امکان جایگزینی وجود ندارد
این در حالی است که محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی نیز معتقد است هم‌اکنون وضعیت بازار لوازم‌خانگی مناسب نیست و اگر فروشنده‌ای نمی‌تواند کالا بفروشد به‌دلیل احتکار نیست چراکه امکان جایگزین کردن کالا در وضعیت حال حاضر بازار وجود ندارد‌.
به گفته برخی از کسبه بازار امین‌حضور‌، در حال حاضر جنس به اندازه‌ نیاز بازار تا شش ماه آینده وجود دارد اما این اجناس در انبارها احتکار شده‌اند و فعلا در بازار موجود نیست‌.
مردمی هم که برای خرید جنس یا جهیزیه به بازار رفت‌وآمد دارند معتقدند مجموعه‌های نظارتی همچون سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان باید نظارت دقیق‌تری بر بازار داشته باشند و نگذارند اجناس در انبارها احتکار شوند. این وضعیت در حالی است که عدم اطمینان از وضعیت ارز در کشور از یک سو و نبود توان برای جایگزین کردن کالا از سوی دیگر باعث شده بازار به‌شدت نابسامان شود‌.
شواهد حاکی از آن است که‌ میزان تولید لوازم‌خانگی نسبت به سال گذشته به نصف حتی در مواردی به یک‌سوم کاهش یافته است چرا که از یک طرف مشکلات ارزی و از طرف دیگر تحریم‌ها آغاز شده و امکان واردات قطعات وجود ندارد.
اما در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی دست از کار کشیده‌اند موجودی برخی از انبارها پر است اما به‌دلیل بحث قیمت‌گذاری مشکلاتی وجود دارد چراکه بخشی از کالاها از قدیم در انبارها بوده و قرار است کالاهای جدید با ارز آزاد ترخیص شود‌. از این‌رو خود این موضوع نیز باعث عدم امتناع مغازه‌داران نسبت به فروش لوازم‌خانگی شده است‌.
این وضعیت در حالی است که به زودی اجناسی که از قبل وارد شده، از گمرک ترخیص می‌شوند و کمبودی از لحاظ تامین بازار وجود ندارد اما به‌دلیل اینکه این اجناس با ارز توافقی در بازار ثانویه وارد کشور می‌شوند، احتمالا شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. به این ترتیب قدرت خرید پایین می‌آید و تقاضا کاهش می‌یابد و بازار کوچک می‌شود‌.
به گفته فعالان بازار‌، هم‌اکنون که واردات یکسری از لوازم‌خانگی ممنوع شده، امکان تولید داخل هم وجود ندارد و ظاهرا اخطار جدی به تولیدکنندگان داخلی داده شده و در صورتی که نتوانند بازار را تامین کنند، واردات این اجناس دوباره آغاز خواهد شد‌.
البته این مشکلات فقط مختص بازار لوازم‌خانگی نیست و حتی به بازار مواد غذایی و لوازم آرایشی هم رسوخ کرده است‌.