کنترل دستوری بهای بلیت هواپیما جواب نداد؛

گروه حمل‌ونقل- پس از افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت هواپیما سازمان هواپیمایی در اقدامی تعزیراتی سقف قیمت تمام مسیرهای پروازی داخلی را تعیین کرد‌. پس از صدور این دستورالعمل اگرچه بلیت‌های ارزان‌قیمت زیر سقف تعیین شده هم یافت می‌شود اما اکثر بلیت‌های سیستمی موجود در بازار از سقف قیمتی تعیین شده عبور کردند‌. در این شرایط شرکت‌های هواپیمایی بلیت پروازهای خود را تا دو برابر عرضه می‌کنند‌.
نرخ تعیین شده بلیت پرواز تهران-کیش 510 هزار تومان است ‌اما در حال حاضر قیمت این بلیت 965 هزار تومان است‌. نرخ بلیت پرواز تهران-بندرعباس از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی 540 هزار تومان اعلام شده، این در حالی است که به هیچ عنوان نمی‌توان با این قیمت بلیت مذکور را تهیه کرد‌. نرخ کنونی بلیت این مسیر پروازی آن هم به صورت سیستمی و نه چارتری 999 هزار تومان است‌.
قائم‌مقام سازمان هواپیمایی: جلوی سوءاستفاده را گرفتیم
در این شرایط مسوولان سازمان هواپیمایی معتقدند که سقف قیمت تعیین شده جلوی سوءاستفاده را گرفته است‌. آرش خدایی، قائم‌‌مقام سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با مهر، درباره موضوع گرانی بلیت هواپیما و جلسه هماهنگی میان این سازمان با مدیران شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: گفته شده بلیت هواپیما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است‌. این قیمتی نیست که ایرلاین‌ها بفروشند و اعداد به گونه دیگری است‌. با این حال شرکت‌های هواپیمایی به این نتیجه رسیدند که برای این وضعیت هم باید تدبیری کنند و به جای اینکه بگویند سودجوها هستند، راه سودجویی را ببندیم‌. بهترین اقدام برای بستن راه سودجویی هم شفافیت است‌.


خدایی افزود: شرکت‌های هواپیمایی مکانیسم‌هایی برای تعیین قیمت بلیت دارند؛ به نحوی که اینگونه نیست که هر قدر مشتری بیشتر شد، بلیت را گران‌تر کنند‌ بلکه مکانیسم‌هایی برای تعیین قیمت بلیت دارند و از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به آنها گفته می‌شود نرخ چطور باشد؛ ضمن اینکه اصل انصاف هم در آن باید رعایت شود‌. در غیر این صورت، اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد که بعد به آنها متهم می‌شویم‌.
به گفته این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی در جلسه روز گذشته تصمیم گرفتند مکانیسم‌های تعیین قیمت را شفاف‌سازی کنند‌. این فضای شفافیت جلوی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد‌. قائم‌مقام سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: قیمت‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند، برای جلوگیری از فضای سوءاستفاده بوده است و بر این اساس، جلسه روز گذشته نوعی شفاف‌سازی و آشکارسازی سیاست‌های بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی برای عموم مردم بود‌. وی یادآور شد: تا پیش از این وضعیت به این گونه است که مردم برای خرید بلیت پرواز به آژانس‌ها مراجعه می‌کردند و آنها هم می‌گفتند قیمت‌ها همین است اما از این پس سیاست‌ها برای مردم آشکار می‌شود‌.
ایرلاین‌ها اگر گران بفروشند، مجبورند خالی تردد کنند
خدایی تاکید کرد: جدول قیمتی پروازهای داخلی، سقف قیمتی است و شرکت‌ها نمی‌توانند بالاتر از این رقم بفروشند؛ حتی قطعا پایین‌تر از ارقام اعلام خواهند فروخت‌. چون اگر شرکت‌های هواپیمایی بخواهند بلیت‌ها را با سقف قیمتی بفروشند، پروازهایشان خالی می‌ماند؛ اما این ارقام اعلام شده تا دیگر در آن تردیدی باقی نماند؛ ضمن اینکه اگر میانگین می‌دادیم، یک شرکت می‌گفت چرا فلان شرکت به قیمت بالاتر می‌فروشد؟ به همین دلیل نرخ قطعی داده‌اند تا شرکتی از این رقم بالاتر نفروشد‌. ولی به این معنی نیست که قیمت بلیت پرواز تهران ـ کیش فقط ۵۱۰ هزار تومان است و لاغیر‌.
وی درباره شائبه احتمال همکاری برخی سایت‌های مشهور فروش بلیت با شرکت‌های هواپیمایی در خصوص گران کردن بلیت‌ها گفت: به نظرم هر بخش یا هر سایتی که تجمیع اطلاعات را داشته‌ایم این اقدام «ارزش» است و نوعی شفاف‌سازی محسوب می‌شود‌. یکپارچه‌سازی اطلاعات به شفاف‌سازی صنعت هوانوردی کمک می‌کند‌. ولی درباره جزییات تخلفات سایت‌های فروش بلیت هواپیما سازمان حتما ورود خواهد کرد؛ بلکه هر جا که به شفافیت صنعت کمک کند مورد استقبال است‌.
قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه در هیچ بخش دیگری چنین شفافیتی که در صنعت هوایی داریم وجود ندارد، گفت: آیا کسی از مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو اطلاع دارد؟ وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی در خط مقدم تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، گفت: رسانه‌ها باید این موضوع و هدف‌گذاری ضد انقلاب برای زمینگیر کردن صنعت هوانوردی را در نظر داشته باشند‌.
برخورد قضایی با آژانس‌ها و سایت‌های گران‌فروش
مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نیز در گفت‌وگو با مهر، درباره رسیدگی به تخلفات احتمالی شرکت‌های هواپیمایی یا برخورد با احتمال گران‌فروشی سایت‌های فروش آنلاین بلیت هواپیما از سوی این سازمان اظهار داشت: از آنجایی که شرکت‌های هواپیمایی مسوول توزیع و نظارت بر فروش خود هستند؛ در صورتی که دفتر خدمات مسافرتی یا سایتی بدون اجازه، محصول آنها را به فروش برسانند و یا با قیمتی بالاتر از قیمتی که ایرلاین مشخص کند عرضه کنند، اولا می‌توانند دسترسی آنها را قطع کنند و همچنین ضمن گزارش تخلف به سازمان، می‌توانند از طریق مراجع قضایی نیز برعلیه آنها طرح دعوی کنند‌. وی با بیان اینکه دفتر نظارت بر آژانس‌ها و سایت‌های فروش بلیت سازمان هواپیمایی کشوری نیز، اسامی سایت‌های غیرمجاز را به دستگاه‌های نظارتی معرفی می‌کند تا برخوردهایی هم با آنها صورت گیرد، گفت: کمیته فنی این سازمان نیز به صورت مرتب پرونده دفاتری که از مقررات عدول کرده‌اند را بررسی می‌کند که علاوه بر اخطار کتبی، تعلیق یا لغو مجوز صورت می‌پذیرد‌.