مسکن بیش از این ظرفیت افزایش قیمت ندارد

حسام عقبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا رکود مسکن با رشد قیمت مسکن رابطه معناداری دارد، گفت: قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است و همین امر باعث شد تا قدرت خرید کاهش و شاهد افت معاملات در تیرماه و مردادماه باشیم.
وی اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن و یا هر کالایی باید در حد معقولی باشد و قطعاً رشد بیش از حد هر کالایی به ویژه مسکن موجب رکود می‌شود.
عقبایی در پاسخ به این سؤال که بسیاری بر این باور هستند که چون قیمت مصالح ساختمانی گران شده و نرخ ارز و طلا به شدت اوج گرفته است مسکن نیز ناگزیر برای وفق دادن خود با این رشد افزایش می‌یابد، افزود: اولاً که نقش مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن ۲۰ درصد است و دوم اینکه نباید بازار ارز و سکه را با بازار مسکن مقایسه کرد.
نایب ‌رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: بازار مسکن با بازار ارز و طلا قابل مقایسه نیست و نمی‌توان این‌گونه تصور کرد که چون قیمت ارز و طلا افزایش یافته پس قیمت مسکن هم باید افزایش یابد.


عقبایی گفت: اگر بازار ارز و طلا ثبات قیمت نداشته باشد بازار مسکن در ادامه روند رکود تورمی خود را ادامه خواهد داد.وی افزود: بازار مسکن در نیمه دوم امسال کشش افزایش قیمت ندارد و رشد بیش از حد قیمت مسکن که منجر به کاهش قدرت خرید شده باعث خواهد شد که مسکن روند رکودی خود را ادامه دهد.
گفتنی است عقبایی پیش از این هم گفته بود «ما در کشورمان سالانه یک میلیون ازدواج داریم ولی عرضه مسکن متناسب با تقاضای آن نیست.»این اظهارات به عملکرد دولت روحانی در ساخت مسکن ارتباط دارد. در پنج سالی که از دولت روحانی و وزارت عباس آخوندی می‌گذرد، پروژه ملی مسکن مهر بارها مورد انتقاد و توهین قرار گرفته است. آخوندی در این سال‌ها، در پاسخ به انتقادها و برای ارائه طرح جایگزین مسکن مهر، وعده ساخت مسکن اجتماعی را داد، اما به گفته کارشناسان و تأیید آمارهای رسمی، این وعده روی کاغذ باقی ماند.حبیب‌الله طاهرخانی، معاون جدید وزیر راه و شهرسازی هم هفته گذشته ادعای جدید «آغاز عملیات ساخت 50 هزار واحد مسکونی برای اقشار متوسط جامعه در قالب مشارکت مدنی در هفته دولت» رونمایی کرد.
با این وجود، طرح‌های مسکنی وزارت راه تا کنون به مواردی همچون افزایش رقم تسهیلات مسکن محدود بوده که مبلغ سپرده و اقساط همین طرح‌ها نیز از عهده بسیاری از مردم خارج است.
همچنین در ابتدای تیرماه امسال وزارت راه و شهرسازی پیشنهاداتی حول 9 محور برای بازگرداندن تعادل به قیمت مسکن ارائه کرد، ولی کارشناسان معتقدند طرح‌هایی همچون دو یا چند ساله کردن قراردادهای اجاره، فایده‌ای برای مردم ندارد.
علی‌رغم برگزاری نمایش تلاش وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره‌بها، آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، افزایش روزافزون نرخ اجاره مسکن با وجود تثبیت قیمت مسکن در بخش خرید و فروش است.