دومین قربانی روحانی

گروه سیاسی: مسعود کرباسیان روز گذشته در جلسه استیضاح خود با رای نمایندگان مجلس از وزارت اقتصاد کنار گذاشته شد. وکلای ملت با 137 رأی مثبت،  121 رای منفی و 2رأی ممتنع از مجموع  260 رأی مأخوذه، با ابقای وزیر امور اقتصادی و دارایی در وزارت اقتصاد مخالفت کردند. بعد از علی ربیعی این دومین وزیر اقتصادی دولت است که از سوی مجلس برکنار می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، نکته قابل تامل درباره هر 2 استیضاح، تلاقی آن با بالا گرفتن مطالبات از دولت برای تغییر تیم اقتصادی و ایام اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور است. به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، دولت در نظر دارد برخی تغییرات مد نظر خود در کابینه را با ابزار مجلس و بدون پرداخت هزینه انجام دهد. برکناری ربیعی و کرباسیان با استیضاح نمایندگان در همین راستا مطرح شده است. عدم دفاع روحانی از ربیعی در جلسه استیضاح، غیبت او در جلسه استیضاح کرباسیان و روایت امیرآبادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره تلاش مجموعه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای اعلام وصول استیضاح کرباسیان، تا میزان قابل توجهی این گزاره را تایید می‌کند. از سوی دیگر برخی چهره‌های سیاسی معتقدند ربیعی و کرباسیان قربانی طرح سوال از روحانی شده‌اند. به اعتقاد آنها، این 2 استیضاح در راستای به حاشیه رفتن طرح سوال از رئیس‌جمهور انجام شده است تا روحانی روز آرامی را در زمان حضور در مجلس سپری کند. «وطن‌امروز» در گزارشی با عنوان «یک قربانی کم است» که 3 شهریور منتشر شد به همین موضوع پرداخت. امیرآبادی در گفت‌وگو با «وطن امروز» تاکید کرد تلاش برای استیضاح کرباسیان با هدف به حاشیه بردن سوال از روحانی است. نکته قابل توجه دیگر اینکه الیاس حضرتی از چهره‌های شاخص حامی دولت که به‌جد نیز پیگیر اعلام وصول استیضاح کرباسیان بود، یک روز قبل از استیضاح در توئیتی نوشته بود در صورتی که مجلس مجدد به کرباسیان اعتماد کند یعنی وضعیت اقتصادی کشور با مشکلی مواجه نیست و سوال از رئیس‌جمهور مفهومی ندارد! اگرچه کرباسیان برکنار شد اما محتوای اظهارات حضرتی نیز تلویحا این گزاره را که کرباسیان با نگاه به روز سوال از روحانی استیضاح شده است، تایید می‌کند.  در نهایت روز گذشته کرباسیان با رای مجلسی‌ها از وزارت اقتصاد خداحافظی کرد و به نظر می‌رسد اکنون فضای رسانه‌ای برای خنثی کردن سوال از روحانی با عناوینی چون فشار بر دولت مهیا شده باشد!  آنچه در ادامه می‌آید بخشی از اظهارات مسعود کرباسیان، موافقان و مخالفان استیضاح وزیر پیشین اقتصاد است. کرباسیان: یکی از ریشه‌های فساد، تعدد حساب‌های بانکی دولت بود
مسعود کرباسیان در جلسه علنی دیروز قوه مقننه در جریان بررسی استیضاح خود گفت: بنده هیچ زمانی نگفته‌ام در دایره مسؤولیت خود پاسخگو هستم. بنده عضوی از دولت هستم و همواره پاسخگو خواهم بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نمایندگان موافق استیضاح که اظهارات خود را بیان کردند، مطالب کلی را گفتند، افزود: اگر حوادث غیرمترقبه رخ نمی‌داد، قطعاً روند بهبود اقتصاد را در زندگی مردم مشاهده می‌کردیم. کرباسیان با تأکید بر اینکه «به تک تک نمایندگان و مردم حق می‌دهم که نگران اوضاع باشند»، گفت: می‌دانم سفره مردم با برخی آمارهای اقتصادی که ارائه می‌شود، تناسبی ندارد. وی با اعلام اینکه بین نوسانات رخ‌داده و مسیر اقتصاد کشور باید تمایز قائل شد، عنوان کرد: اقتصاد کشور از ابتدای فصل بهار تحت تأثیر اثرات روانی تحریم و سوء‌استفاده‌های اقتصادی داخلی دچار تلاطم شده اما قطعاً اقتصاد کشور ناکارآمد نشده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه برخی تلاطمات اقتصادی ریشه تاریخی دارد، گفت: کشور ما از خارج تهدید می‌شود و این بر اثر بدعهدی‌های نظام سلطه است که تلاطم‌هایی در اقتصاد کشور وارد می‌کند. کرباسیان با اعلام اینکه رشد تولید ناخالص کشور در سال گذشته 7/3 درصد بود و این رشد بدون نفت 6/4 درصد بود، تصریح کرد: سال 96 نرخ تشکیل ثابت نرخ رشد 4/1 درصد بود. به گزارش تسنیم، وی درباره انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد سررشته‌ای از اقتصاد کلان ندارد، گفت: این‌گونه نیست، بنده تنها کسی هستم که 28 کتاب اقتصاد تألیف و ترجمه کرده‌ام و بدانید که از اقتصاد کلان سررشته دارم. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه تراز تجارت کشور رو به رشد است، اضافه کرد: صادرات غیرنفتی کشور در سال 96، 15 درصد رشد داشته و واردات 7 درصد کاهش یافته است که حدود 360 میلیون دلار ارزآوری از صادرات داشتیم. کرباسیان با ابراز اینکه شاخص لجستیک کشور 32 رتبه بهبود یافته، ادامه داد: فرآیند گمرکی ما از رتبه 110 در سال 2016 به 71 رسیده است. وی به بحث شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد نیز اشاره کرد و گفت: هر آنچه مجلس و برنامه ششم توسعه به وزارت اقتصاد تکلیف کرده به آن عمل کردم. برای نخستین بار در تاریخ، شفافیت در پرداخت خزانه‌داری کل کشور ایجاد شده و از اوایل اردیبهشت پرداخت‌ها در اختیار عموم قرار گرفت و گمرک نیز فهرست واردات را منتشر کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه «در پیشبرد دولت الکترونیک پیشتاز بوده‌ایم»، گفت: سه مجموعه از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد در این زمینه حتی تقدیر شدند. کرباسیان گفت: یکی از ریشه‌های فساد در دولت، تعدد حساب‌های بانکی دولت بود، حدود 190 هزار حساب بانکی دولتی را شناسایی و مسدود کردیم. پرداخت 500 دستگاه اجرایی را به‌صورت متمرکز انجام می‌دهیم. وی تصریح کرد: برای اولین‌بار 3 هزار میلیارد از اموال دولت را که حدود 2 برابر نقدینگی کشور است شناسایی کردیم. حسن سلیمانی/ نماینده کنگاور
(مخالف استیضاح): درباره تورم افسارگسیخته، مسؤولیت وزیر اقتصاد در قیمت‌گذاری تورم کجاست؟ چه کسی ایشان را به عنوان قیمت‌گذار می‌شناسد؟ موضوع دیگر که مطرح شده، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی است. مخاطب اقتصاد مقاومتی دولت است یا وزیر اقتصاد؟ عدم توانایی در شفاف‌سازی اقتصاد موضوع دیگری است که بیان شده در زمینه پولشویی یک مرکز به وجود آمده که مرکز دیگری اختیارات آن را ندارد و شخص وزیر اختیار رصد پول را ندارد.
 الیاس حضرتی/ نماینده تهران


(موافق استیضاح): به لابی‌گری وزیر اقتصاد تبریک می‌گوییم و باید ایشان به جای آقای ظریف معرفی شود. 100 نفر از بهترین دوستان من از داخل و خارج مجلس از اصلاح‌طلبان و غیراصلاح‌طلبان از من خواسته‌اند که امضایم را برای استیضاح پس بگیرم. پاسخ منفی من سخت بود. بعضی از دوستان گفتند اگر این کار را انجام ندهید، رابطه دوستی خود را با تو قطع می‌کنیم. موضوع استیضاح وزیر اقتصاد، تیم اقتصادی دولت و همچنین برنامه دولت آقای روحانی به گونه‌ای است که ما با مردمی مواجهیم و اقشار پایین جامعه که نابود و له شدند.
حاجی‌دلیگانی/ نماینده شاهین‌شهر
(موافق استیضاح): بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی 1/6 تریلیون تومان را تجربه کردیم، رشد اقتصادی را به 3 تا 4 درصد کاهش دادید، نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد که در خرداد امسال به 7/13 درصد رسیده است، یعنی 95 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم؛ این رشد در برخی زیربخش‌ها که تأثیر زیادی بر تلقی مردم از تورم دارد، بسیار قابل توجه است.
عباس پاپی‌زاده/ نماینده دزفول
(موافق استیضاح): در دوران وزارت شما برای دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر بهبود معیشت مردم و تکیه بر داخل مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اقدامی نشد. مردم انتظار دارند برای دفاع از خود و بازگشت ثروت‌های نجومی ناشی از عدم مدیریت بازار سکه و ارز گامی بردارید، ولی تیم اقتصادی دولت اسناد مالی و بازرگانی کالاها را به قوه‌قضائیه نداد که این کار جلوگیری از احقاق حق مردم است.
 مهرداد لاهوتی/ نماینده لنگرود
(موافق استیضاح): وزیر اقتصاد و دارایی باید مالیات را اداره کند،‌ ما در دوره مدیریتی شما مشکلات زیادی درباره مالیات بر ارزش افزوده داشتیم، شما رئیس مجمع بانک‌ها هستید، باید درباره نابسامانی‌هایی را که در بانک‌ها ایجاد شده پاسخگو  باشید.
مسعود پزشکیان/ نماینده تبریز
(مخالف استیضاح): نمی‌خواهم بگویم آقای کرباسیان در بروز شرایط اقتصادی کنونی هیچ تقصیری ندارد اما ما در مقابل بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا قرار گرفته‌ایم و این قدرت اقتصادی امروز با تمام قوا وارد میدان شده و می‌خواهد ما را زمینگیر کند.