تلخندهاي یک ثبت نام!

کورش شرفشاهي - نام نويسي از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري از ساعت هشت صبح سه شنبه با دستور وزير کشور آغاز شد و با کمال تاسف مانند دوره‌هاي گذشته حاشيه‌هاي تلخ و خنده داري را داشت. البته شايد بتوان ادعا کرد که نخستين روز نام نويسي داوطلبان انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري حاشيه‌هاي جالبي به دنبال داشت که از جمله اين حاشيه‌ها نام نويسي داوطلب بيکار، نام نويسي دوقلوها و نام نويسي فردي سالمند با تن پوش منقش به پرچم ايران بود. تاکنون مسن‌ترين فرد ثبت‌نام‌کرده براي رياست جمهوري ۷۹ ساله و جوان‌ترين فرد 18 ساله بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاري‌ها از جمله نکات جالب ساعت اول ثبت نام‌ها حضور فردي بود که حتي کفش نيز به پا نداشت و با دمپايي براي ثبت نام جهت رييس جمهور شدن به وزارت کشور مراجعه کرد و علت را بزرگ بودن پاي خود بيان و در حالي که مي‌گفت نگهبان يک کارخانه کاشي سازي است از قصدش براي شنا با ترامپ رييس جمهور آمريکا در اقيانوس هند سخن ‌گفت. وي افزود: طرح مسکن دلواز، اشتغالزايي و پرورش شترمرغ، کاهش سن بازنشستگي، انتقال آب از خليج فارس به يزد و ميبد و شفاف سازي درآمدهاي تامين اجتماعي از برنامه‌هاي من است.پس از آغاز نام نويسي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري، نخستين داوطلب حسين عامري سياهويي بود که مي‌گفت از بندرعباس براي نام نويسي آمده و داراي تحصيلات حوزوي است. هدفش از نام نويسي در انتخابات شکستن بن بست‌هاي پيش روي کشور است و براي اين کار برنامه‌هايي دارد.دومين داوطلب انتخابات رياست جمهوري شهردار شهري در استان خراسان شمالي بود که مي‌گفت از بجنورد آمده‌ام دانشجوي دکتراي مديريت اجرايي هستم.حسين حسني که اکنون شهردار شوقان است گفت: هدف من از حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري رفع مشکلات اقتصادي مردم است.
سومين داوطلب انتخابات رياست جمهوري جوان بيکاري بود که از بروجرد براي نام نويسي به ستاد انتخابات کشور آمده بود و به خبرنگاران مي‌گفت: آمده‌ام که اگر رييس جمهور نشوم حداقل شغلي بدست بياورم چون متاهل هستم و شغل ندارم.اين جوان که خود را محمد رافع بروجردي معرفي کرد گفت: در صورتي که رييس جمهور شوم به هر شهروند ايراني 300 هزار تومان يارانه نقدي مي‌دهم.
يکي از حاشيه‌هاي نام نويسي انتخابات رياست جمهوري حضور فردي سالمند با تن پوش منقش به پرچم ايران و نوشته اي با مضمون اينکه نوکر ملت ايران هستم بود که خطاب به خبرنگاران مي‌گفت من راي بالايي در بين مردم دارم و قطعا راي مي‌آورم.


نخستين داوطلب زن انتخابات رياست جمهوري نيز به ستاد انتخابات کشور آمد و گفت: از تبريز آمده‌ام و داراي دکتراي علوم سياسي و قضايي هستم و در دانشگاه‌هاي اروپا تدريس مي‌کنم.وي هدف خود از حضور در انتخابات رياست جمهوري را نداشتن رييس جمهور زن در طول 40 سال گذشته عنوان کرد و گفت: مي‌خواهم همه بدانند که خانم‌ها نيز مي‌توانند رييس جمهور باشند همانطور که‌امام خامنه اي فرمودند زن رهبر نيز مي‌تواند باشد.او در پاسخ به اينکه آيا فکر مي‌کنيد صلاحيت شما توسط شوراي نگهبان تاييد مي‌شود اظهارکرد: ويژگي رجل سياسي را در خود مي‌بينم و به همين دليل به اينجا آمده‌ام. اميدوارم صلاحيت من تاييد شود.اين داوطلب انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اينکه چه برنامه اي براي مديريت کشور داريد؟ گفت: فعلا پاسخي به سوالات شما نمي‌دهم، پس از تاييد صلاحيت برنامه‌هايم را مي‌گويم.او در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران مبني بر اينکه اسم کوچک شما چيست و چند سال داريد افزود: خانم‌ها سن خود را اعلام نمي‌کنند، اسم من نيز دکتر سيده ميرفتاح است. پس از تاييد صلاحيت اسم کوچکم را به خبرنگاران مي‌گويم.وي گفت: در صورتي که رييس جمهوري شوم 50 درصد کابينه من مرد و 50 درصد زن خواهند بود.
حضور برادران دوقلو در ستاد انتخابات کشور از ديگر حاشيه‌هاي نام نويسي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري بود که اين دوقلوها که حسين و حسين سيدخاني نام داشتند به خبرنگاران گفتند توافق کرده‌ايم حسن در انتخابات رياست جمهوري نام نويسي کند و حسين معاون اول شود.
از حاشيه‌هاي ديگر نام نويسي داوطلبان انتخابات رياست جمهوري مي‌توان به حضور داوطلبي اشاره کرد که مي‌گفت علاوه بر نام نويسي در اين انتخابات، نامزد مجلس پنجم شوراي اسلامي‌نيز بوده است.وي درباره FATF از اين موضوع ابراز بي اطلاعي کرد و پاسخ به آن را به بعد از بررسي صلاحيت‌ها موکول کرد.
سيد مصطفي ميرسليم نامزد نهايي حزب موتلفه اسلامي‌براي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري نيز با پوشيدن لباس کارگري به ستاد انتخابات کشور آمد و در انتخابات نام نويسي کرد.وي هدف از پوشيدن لباس کارگري را تلاش براي به حرکت درآوردن چرخ صنعت عنوان کرد و افزود: من امروز لباس کار و تلاش به تن کردم تا همانطور که روزي با همراهي و خلاقيت جوانان متخصص اين مرز و بوم موتور ملي را پس از طراحي و نمونه سازي به توليد انبود رسانم، چرخ توليد ملي را نيز به کارآفريني و نوآفريني از رکود نجات دهم.اعظم جبلي دومين داوطلب زن بود که در ستاد انتخابات کشور حضور يافت و در انتخابات رياست جمهوري نام نويسي کرد.او که متولد 1361 است در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آمده‌ام تا بگويم يکبار هم که شده بايد مملکت دست زن‌ها باشد و شعار من «يکبار هم زن‌ها» است.
علي ميبدي کوچکترين داوطلب انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري بود که 20 سال سن داشت و مي‌گفت به نمايندگي از متولدين دهه 70 در انتخابات رياست جمهوري نام نويسي کرده‌ام.وي گفت: آمده بگويم در ايران آنقدر آزادي و دمکراسي وجود دارد که يک جوان 20 ساله نيز مي‌تواند در انتخابات نام نويسي کند.مهدي خزعلي نيز داوطلب ديگري بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات رياست جمهوري نام نويسي کرد. هنگام حضور وي در ستاد انتخابات کشور تعداد زيادي از عکاسان خبري در درب ورودي ايستاده بودند و او را صدا مي‌زدند تا به سمت دوربين‌هاي آنان نگاه کند.
قاسم شعله سعدي نيز که سابقه نمايندگي دوره سوم و چهارم مجلس شوراي اسلامي‌را در کارنامه دارد و پس از حوادث سال 88 به سه سال زندان محکوم شده بود براي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم ثبت نام کرد.حضور شعله سعدي در ستاد انتخابات با حواشي همراه بود و در ابتدا از ورود او به سالن وزارت کشور ممانعت شد. در عين حال ميکروفن‌ها در سالن نشست خبري براي سخنراني اش باز نشد که البته او در جمع خبرنگاران به ارائه سخناني پرداخت و گفت که با شعار نجات ايران به صحنه انتخابات آمده و وابستگي به هيچ حزب و گروهي ندارد.خبرنگاري نيز در خصوص حضور او با کروات براي ثبت‌نام در انتخابات رياست جمهوري پرسيد و او گفت که در هيچ جاي قانون گفته نشده که نبايد کراوات پوشيد يا رئيس‌جمهور نبايد کروات داشته باشد .
معلمي‌نيز همراه با دختر خردسال خود براي ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور آمد و اولويت خود را توجه به معيشت معلمان اعلام کرد.وي در عين حال تاکيد کرد که در صورت رد صلاحيت اعتراضي نخواهد داشت.
بازيگر نقش آتقي در سريال آينه عبرت نيز با ثبت نام در انتخابات تصميم گرفت رييس جمهور شود.
آيا به راستي رياست جمهوري تا بدين اندازه شوخي است که هر کس مي‌تواند با هر شکل و قيافه اي به ستاد انتخابات بيايد؟
کانديداها بدانند براي چه کاري ثبت‌نام مي‌کنند
اما رئيس ستاد انتخابات کشور از کانديداهاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري خواست که بدانند براي چه کاري ثبت‌نام مي‌کنند. به گزارش ايسنا علي اصغر احمدي درباره مدرک تحصيلي ثبت‌نام کنندگان با تشريح قانون انتخابات رياست جمهوري و شرايط ثبت‌نام کنندگان تاکيد کرد:‌ از متقاضيان انتخابات مي‌خواهم که بدانند براي چه کاري ثبت‌نام مي‌کنند.وي با بيان اينکه تفسير قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان است، خاطر نشان کرد: وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور صرفا وظيفه ثبت‌نام از متقاضيان را بر عهده دارد و اين کار را نيز تا پايان وقت اداري انجام مي‌دهد. تنها مرجع صاحب صلاحيت براي بررسي صلاحيت کانديداها نيز شوراي نگهبان است.احمدي افزود: شوراي نگهبان وظيفه دارد که طي پنج روز پس از پايان ثبت‌نام نتايج بررسي‌هاي خود را اعلام کند. همچنين شوراي نگهبان بنا بر قانون اين اختيار را دارد که در صورت نياز روند بررسي صلاحيت‌ها را تا پنج روز تمديد نمايد و تا هفتم ارديبهشت ليست نهايي را در اختيار ستاد انتخابات قرار دهد تا ما به اطلاع کساني که تائيد صلاحيت شده‌اند برسانيم.رييس ستاد انتخابات همچنين درباره اظهارات برخي از نامزدها براي جلب توجه و لزوم رعايت اخلاق انتخاباتي گفت: برخي حرف‌ها تحت عنوان ارائه‌امار يا برخي مطالب و تخريب برخي قضايا پايه‌هاي انقلاب و امنيت کشور را مورد هدف قرار مي‌دهد که اين اتفاقات به نفع کشور ما نيست.رييس ستاد انتخابات کشور از تشکيل کميته‌امنيت انتخابات در شوراي امنيت کشور خبرداد و گفت: اين کميته بدون هيچ تعارفي مسائل را رصد مي‌کند. وظيفه ما اين است که همه ابعاد انتخابات از جمله تامين امنيت انتخابات را اجرا کنيم. اگر با مسائلي روبرو شويم حتما تذکر و به مراجع ذيربط گرازش مي‌دهيم.معاون سياسي وزير کشور گفت: به بزرگاني که به اين عرصه پا گذاشته و مي‌گذارند توصيه مي‌کنم يادشان و يادمان باشد که اين کشور برپايه خون شهداي عزيز ادامه يافته و ان شاءالله به اين موارد دقت کنيم و مراقب باشيم با اقدامات خود موجب آسيب امنيت ملي کشور نشويم.وي در پايان افزود: طبق فرمايش مقام معظم رهبري همه بايد دقت کنيم تا مّر قانون، سلامت و نشاط انتخابات را بويژه‌امنيت را در اين کشور تامين کنيم.
برخورد با برهم زنندگان امنيت انتخابات
از سوي ديگر رئيس کميته‌امنيتي و انتظامي‌ستاد انتخابات کشور گفت: اگر فردي، جرياني، اشخاصي، حزبي و گروهکي بخواهند امنيت انتخابات را به هم بزند با قاطعيت با آنها برخورد خواهيم کرد و از هر گونه ناامني جلوگيري خواهد شد.به گزارش ايرنا، حسين ذوالفقاري در جمع خبرنگاران گفت: امنيت انتخابات خط قرمز کشور و همه دستگاه‌ها است.وي ادامه داد: همه قوا و مسئولان بر روي اولويت امنيت انتخابات تاکيد دارند. بنابراين هر حرفي و جريان سازي که بخواهد امنيت را هدف قرار دهد به طور قطع با مسببان آن برخورد خواهد شد.ذوالفقاري گفت: طرح بيتاک آماده شده است و هريک از نامزدها که بناست در فضاي مجازي فعاليت تبليغاتي داشته باشند بايد مانند فضاي واقعي داراي شناسنامه و مشخص باشد.وي گفت: اگر چنانچه به نام نامزدي مطلبي در فضاي مجازي پخش شود اگر مربوط به او نيست، بايد سريع تکذيب کند در غير اين صورت مسئول آن مطالبي است که در حال انتشار است.رئيس کميته‌امنيتي و انتظامي‌ستاد انتخابات کشور ادامه داد: همه برنامه ريزي‌ها براي تامين امنيت کامل انتخابات صورت گرفته است و برآورد ما اين است که انتخابات در فضاي امن صورت مي‌گيرد و به همه نامزدها و جناح‌ها تاکيد مي‌کنيم که اصل منافع ملي و مصلحت کل کشور و مردم است.وي در پاسخ به اين که بعضي‌ها در فضاي مجازي به اسم خودشان فعاليت نمي‌کنند و هيچ تکذيبيه اي هم نمي‌دهند، گفت: اگرچنانچه تکذيبيه ندهند، مسئوليت دارند.
تدارک انتخاباتي سالم و قانوني
اما وزير کشور گفت: وزارت کشور، شوراي نگهبان و مجلس شوراي اسلامي‌انتخاباتي کاملا آرام، سالم، قانوني و باشکوه را تدارک ديده‌اند.به گزارش ايرنا عبدالرضا رحماني فضلي با صدور دستور آغاز ثبت نام در جمع خبرنگاران گفت: مردم سالاري ديني الگويي از حکومت اسلامي‌و تعالي انسان با آموزه‌هاي ديني است و به همه فرمانداران در سراسر کشور شروع مراحل انتخابات رياست جمهوري اسلامي‌ايران که‌امروز با ثبت نام آغاز مي‌شود را اعلام مي‌کنم.وي افزود: اميد است همه مسئولان اعم از مجريان و ناظران و همه کساني که به ما در اين امر کمک مي‌کنند، رسانه‌ها، مطبوعات، راديو ، تلويزيون، قوه قضائيه و نيروي انتظامي‌و همه دستگاه‌ها در اين امر خطير ضمن حفظ رعايت کامل بي طرفي و مر قانون در امر برگزاري سلامت، نشاط، قانوني بودن و مشارکت بالا همکاري و کمک لازم را انجام دهند.وزير کشور با تاکيد بر اين که تبليغات زودهنگام تخلف است و بايد مراعات شود گفت: همه اشخاص و حاميان ديگر، از جمله رسانه‌هاي منتسب به افراد و رسانه‌هايي که به هر نوعي از بودجه عمومي‌استفاده مي‌کنند و شامل استفاده از بيت المال مي‌شوند، نبايد تبليغات داشته باشند.وي ادامه داد: از بعد نظارتي انتخابات در رياست جمهوري به عهده شوراي نگهبان و در شوراها با مجلس محترم است. انشاء الله به کمک آنها بتوانيم در اجرا و نظارت گام‌هاي بهتري برداريم. همچنين با حاميان نامزدها، احزاب، گروه‌ها و اشخاص بتوانيم با تعامل مثبت مبتني بر اخلاق و قانون در جهت برگزاري انتخاباتي سالم و قانوني مشارکت بهتري داشته باشيم.رحماني فضلي گفت: اميد است ضمن فعاليت مستمر و قانوني و ايجاد شور و نشاط انتخاباتي بتوانيم يک مرتبه ديگر حماسه و شکوه حضور را در روز 29 ارديبهشت به منصه ظهور بگذاريم. همه بايد بدانيم هر روزي مي‌گذرد روزي از عمر ما است. انشاء الله در اين ايام که جزو روزهاي بسيار مهم است بتوانيم با نيت خالص و پاک براي خدمت به مردم، رفتار قانوني مناسب داشته باشيم.
وي در خصوص تبليغات زودهنگام گفت: در برخي موارد، تبليغات زودهنگام که دعوت به مشارکت و حضور دارد و در جهت تبيين و آگاهي مردم نسبت به ضرورت حضور در انتخابات است را تبليغات زودهنگام نمي‌دانيم؛ مگر اين که با اسم و رسم و سازمان دهي براي تبليغات انجام شود که اين خلاف است و از هشتم ارديبهشت که تبليغات آغاز مي‌شود 20روز براي تبليغات فرصت است.
وزير کشور اضافه کرد: تبليغات زودهنگام و عدم رعايت قوانين، نگرش و ارزيابي نادرستي را نسبت به کسي که اداره کشور و اجراي قانون اساسي را مي‌خواهد به عهده بگيرد، ايجاد مي‌کند که پسنديده نيست.
وي ادامه داد: بعد از پايان زمان ثبت نام‌ها در مدت پنج روز، مدارک و اسناد به شوراي نگهبان تحويل مي‌شود و شورا به عنوان ناظر پنج روز فرصت بررسي صلاحيت‌ها را براي ابلاغ به وزارت کشور دارد. البته
شوراي نگهبان مي‌تواند پنج روز ديگر بررسي‌ها را تمديد کند اما تا شروع تبليغات در روز هشتم، تا روز ششم و هفتم اين امر بايد بايد نهايي شده و به ما ارائه شود.
وي در خصوص کميته تبليغات هم گفت: کميته تبليغات در قانون پيش بيني شده و با مسئوليت وزارت کشور است. اين کميته از شوراي نگهبان و صدا و سيما و ديگر اعضا روز شنبه تشکيل مي‌شود و موارد خلافي که از طريق مردم و بازرسان گزارش مي‌شود در کميته بررسي مي‌شود و اگر مواردي از خلاف در تبليغات باشد اين موارد مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.


مدارک مورد نياز نام نويسي در انتخابات
ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: نام نويسي از داوطلبان شرکت در انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري تا ۲۶ فروردين ماه ادامه خواهد داشت. طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات کشور انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام بايد داراي شرايط زير باشند:۱. از رجال مذهبي، سياسي.۲. ايراني‌الاصل.۳. تابعيت کشور جمهوري اسلامي‌ايران.۴. مدير و مدبر.۵. داراي حسن سابقه و امانت و تقوي.۶. مؤمن و معتقد به مباني جمهوري اسلامي‌ايران و مذهب رسمي‌کشور.واجدان شرايط بايد در زمان ثبت نام با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملي و يک قطعه عکس شش در چهار، در ستاد انتخابات کشور حضور پيدا کرده و اقدام به تکميل فرم‌هاي پيش بيني شده کنند.