از دلنوشته «دختر» برای پدر تا توصیفات ظریف، جهانگیری و سید حسن خمینی از آیت‌الله هاشمی

همایش «توسعه از دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» همزمان با زادروز تولد آن مرحوم در حسینیه شماره ۲ جماران برگزار شد.
به گزارش ایسنا، همایش «عبور از بحران و رسیدن به توسعه از دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» با سخنرانی سیدحسن خمینی و محمدجواد ظریف و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمدعلی افشانی شهردار تهران، محسن، فائزه، فاطمه و یاسر هاشمی، محمد هاشمی، حسین علایی، عبدالواحد موسوی لاری، حسین مرعشی، حسن غفوری فرد، علی اشراقی، فاطمه راکعی، غلامعلی رجایی، عبدالمجید معادی خواه و جمعی دیگر از چهره‌‌های سیاسی برگزار شد. به همین مناسبت ظهر دیروز در منطقه جماران، خانه- موزه آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام افتتاح شد. این خانه که پس از ترور نافرجام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ تا آخرین روز حیات پر فراز و نشیب و پر مسئولیت هاشمی رفسنجانی به دستور و توصیه امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت حفاظت از شخصیت‌های ارزنده انقلاب، محل سکونت او و خانواده‌اش بود.
هنوز بعد از دو سال دل بهانه آیت‌الله هاشمی را می‌گیرد
در این همایش حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نوه امام خمینی (ره) گفت: هنوز بعد از دو سال دل بهانه آیت‌الله هاشمی را می‌گیرد و بغض گلو را می‌فشارد. وی با بیان اینکه هنوز بعد از دو سال دل بهانه آیت‌الله هاشمی را می‌گیرد و بغض گلو را می‌فشارد، اظهار کرد: افتتاح خانه موزه آقای هاشمی که امروز به همت فرزندان بزرگوارشان و به ویژه آقا محسن هاشمی انجام شد، بهانه‌ای برای سخن گفتن از یکی از صفات مشخصه آقای هاشمی است.


هاشمی رفسنجانی شناسنامه انقلاب اسلامی است
همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اقدامات و خدمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به کشور اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به معنای واقعی شناسنامه انقلاب اسلامی کردند. وی با اشاره به سابقه خدمات و فعالیت‌های رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه ایام از استقرار نظام تا جنگ، صلح، سازندگی و اصلاحات دارای نقشی ویژه‌ای و همواره در میانه میدان حضور داشته است؛ بنابراین به معنای واقعی شناسنامه انقلاب اسلامی هستند.
«آیت‌الله هاشمی» معمار هسته‌ای ایران است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با بیان اینکه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی معمار هسته‌ای کشور است» گفت: در دوران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی موضوع دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای در برنامه قرار گرفت. وی با بیان اینکه «آنچه که در سخنرانی امروز به آن اشاره کردم درس‌هایی بود که از شاگردی مکتب آیت‌الله هاشمی گرفته‌ام» اظهار کرد: امیدوارم این درس‌ها به کشور کمک کند که از این مسیر دشوار، پرمخاطره، پرچالش و پرظرفیت و نه بحرانی - چرا که هیچ گاه بحرانی نبوده و ان‌شاءالله نیز در آینده بحرانی نخواهد بود- به سلامت و عاقبت به خیری و عزت و سربلندی و رفاه برای مردم عبور کنیم.
دلنوشته فاطمه هاشمی برای «پدری متفاوت»
در ادامه این همایش فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بخشی از دلنوشته خود در آستانه سالروز تولد پدرش را خواند و توصیفاتی چون صبوری، صداقت، شجاعت، اقتدار، زهد و تقوا، سعی و تلاش برای مردم را برای پدرش برشمرد.