مهرجویی ما را با سینما آشنا کرد

آیین بزرگداشت‌ داریوش اسدزاده ، ابوالحسن تهامی‌نژاد، داریوش مهرجویی و سید مهدی شجاعی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران ، جمعه شب دوم شهریورماه در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش مهر، پس از پخش تصاویری از زنده یاد عزت الله انتظامی، علی نصیریان دبیر جشن بزرگ سینمای ایران روی صحنه آمد و گفت: برای من باورکردنی نیست و نمی‌توانم رفتن او را فراموش کنم چون از اواخر دهه سی با او آشنا شدم و زندگی کردم. من هیچوقت نمی‌توانم باور کنم که او نیست، آن شوخ طبعی فراموش شدنی نیست. هیچوقت فکر نمی‌کنم چنین استعداد و شر و شوری خاموش شده باشد. این خصوصیات یک استعداد بازیگری است که شور و حاضر جوابی داشته باشد.
وی افزود: امیدوارم بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران مبارک باشد گرچه ما الان آمادگی جشن را نداریم اما زندگی جریان دارد. وقتی شنیدم قرار است از داریوش مهرجویی تجلیل شود به قدری هیجان زده شدم که باور کردنی نیست. او نیاز به توصیف و تجلیل ندارد و لزومی ندارد که کسی بیاید و درباره او توضیحی دهد.
نصیریان با اشاره به روند ساخته شدن فیلم «گاو» توضیح داد: اواخر سال چهل و هشت بود که در تئاتر دکتر ساعدی، مهرجویی را به ما معرفی کرد و گفت در حال نوشتن سناریوی «گاو» هستیم و ما بسیار به هیجان آمدیم. ما با مهرجویی با سینما آشنا شدیم و متوجه شدیم که سینما چگونه است و چه تفاوتی با تئاتر دارد بنابراین او استاد اولیه من در سینما است البته نه تنها من بلکه همه آن گروهی که با وی کار کردیم سینما را از وی آموختیم.


این بازیگر تئاتر و سینما افزود: در دهه چهل که آقایان گلستان و غفاری حرکت‌هایی را در سینمای مدرن انجام دادند و سپس مهرجویی و کیمیایی پایه‌های جدید سینمای ایران را گذاشتند، می‌توان گفت مولف سینمای جدید ایران داریوش مهرجویی است به طوری که می‌بینیم در فیلم «گاو» بازنگری جدیدی در عوامل و ساختار سینما شد. به خاطر دارم قبل از ساخت این فیلم یک نفر به من گفت تو «گاو» را کارگردانی کن که من گفتم نه! کارگردانی کار من نیست.
بازیگر «شکارچی شنبه» گفت: ما می‌دانیم که وی به ما این امتیاز را داد که در چهار فیلم او قبل از انقلاب حضور داشته باشیم و من به چهار فیلم او مانند «گاو»، «هالو»، «دایره مینا» و «پستچی» افتخار می‌کنم چون یک شخصیت فرهیخته و کاربلد آن فیلم‌ها را ساخت. من مدت‌ها است که مهرجویی را ندیده‌ام اما دوست داشتم اعتراف کنم که او فرد حرفه‌ای است. احساس می‌کنم انتظامی هم همین فکر را داشت.
پس از پخش تصاویری از سینماگران ایرانی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی ما دیدن تصاویر افرادی است که دیگر در بین ما نیستند اما این قدرت سینما است که یادآوری می‌کند کسی در سینما باقی نمی‌ماند مگر با داشتن عزمی قوی.
وی با اشاره به اینکه امروز از چهار نفر تجلیل می‌شود که در حد توان خود به سینمای ایران ارج دادند، بیان کرد: سینمای ایران مثل فرش ایران است و بالا و پایین، کمرنگ و پررنگ و ریز و درشت ندارد.
در ادامه داریوش‌ اسدزاده روی صحنه آمد و اظهار کرد: من به شما مخاطبان احترام می گذارم و کوچک همه شما هستم. بیستمین جشن سینمای ایران را به همه به ویژه به مردمم تبریک می گویم. من سینما را از سال ۱۳۱۲ و هنگامی که ۱۰ سالم بود شناختم. در آن زمان فیلم «دختر لر» را برای اولین بار دیدم وقتی به خانه رفتم از پدرم که ارتشی بود سوال های زیادی می پرسیدم.
وی تاکید کرد: تمام آنهایی که وارد هنر می شوند همه عاشق هستند ولی خودشان نمی دانند. من زبانم قاصر است که برای شما درباره ادبیات، تئاتر و سینما توضیحی بدهم. به هر حال تمام آنهایی که وارد کار هنر می شوند باید بدانند عاشق هستند. همه این ها گرفتار عشق می شوند و چنان آلوده می شوند که تا آخر عمر گرفتار آن می مانند.
در بخش بزرگداشت ابوالحسن تهامی هنرمند عرصه دوبله چنگیز جلیلوند روی صحنه آمد و اظهار کرد: تهامی یکی از مدیران دوبله صاحب سبک است و هنگام دوبله باید هرآنچه را که او می خواهد انجام دهیم. آخرین فیلمی که با او کار کردم «هملت» بود که به من گفت باید خیلی برای این اثر وقت بگذاری چون با همه کارها فرق دارد و همین باعث شد که ما صد ساعت برای دوبله این فیلم وقت گذاشتیم.
سپس ابوالحسن تهامی نژاد روی صحنه آمد و بیان کرد: در سده های گذشته در جهان، ایران را با نگاره های کوچک و یا فرش هایش می شناختند ولی در سده بیست و یکم جهان ما را با سینمای به کمال رسیده مان می شناسند؛ سینمایی که بالیده و به صورت یک موزاییک بزرگ و پر جلال جلوه می کند. من افتخار می کنم که سنگ ریزه ای در این موزاییک 
بزرگ هستم.
در بخش بزرگداشت داریوش مهرجویی هم پس از پخش کلیپی از این کارگردان، رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، رضا درمیشیان، محسن امیریوسفی و همایون اسعدیان روی صحنه آمدند.
صدرعاملی نویسنده و کارگردان سینما بیان کرد: مهرجویی ضمن اینکه آغازگر سینمای نوین بود مستمر هم به این تلاش ادامه داد و سعی کرد به ما یاد بدهد که چقدر ادبیات برای سینما مهم است. شرمنده ام که فیلم من بعد از «سنتوری» اکران شد ولی سنتوری توقیف شد و خجالت آور است برای مسئولان آن زمان که باعث شدند این فیلم توقیف شود و شاید اگر توقیف نمی شد یک بازیگر ما الان در ایران بود.
سپس مهرجویی روی صحنه آمد و بیان کرد: از همه دوستان ممنونم که حرف های خوبی درباره من زدند. بازگشت به سینمای گذشته و بازنگری کردن آن کار شریف و درستی است به ویژه در این بلوای فقر کیفیتی که در آن به سر می بریم. خوشحالم که این برنامه را به دلیل فوت انتظامی عقب انداختید چراکه ما گوهر گرانبهایی را از دست دادیم.
برای بزرگداشت سیدمهدی شجاعی، از مجید مجیدی، کمال تبریزی، علیرضا رضاداد و احمد مسجدجامعی دعوت شد تا برای تجلیل از این هنرمند روی صحنه بیایند.
سیدمهدی شجاعی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: برای من حضور در این جمع باعث افتخار است و دوست دارم از تک تک عزیزان تشکر کنم؛ از جناب نصیریان تا آقای زنجان پور و مجیدی که باعث و بانی حضور من در اینجا مجید مجیدی است.
در پایان این مراسم تصاویری از زنده یاد عزت‌الله انتظامی پخش شد. در جشن های خانه سینما آنچه جایش خالی بود یادی از زنده یاد سیدضیاالدین دری نویسنده و کارگردان بود که همزمان با عزت الله انتظامی درگذشته بود.