«همدلی» از خبر کشت انبوه ماری‌جوانا با بودجه کمیته امداد در یاسوج و تکذیب آن گزارش می‌دهد

ماری‌جوانای امدادی؟
همدلی| گروه اجتماعی- ستاره لطفی: از گلدان، گلدان آن هم در خفا، رسیدیم به هکتار، هکتار در پیش چشم همگان، آن هم با تسهیلات کلان دولتی، شاید در «ادمونتون» کانادا که مرکز کشت ‌ماری‌جوانا در دنیا نام گرفته است، به این صورت تولید انبوه صورت نگیرد.
هر چه در سال‌های گذشته درباره رواج کشت گیاه ماری‌جوانا در آپارتمان شنیده و با افزایش نگرانی‌ها راجع به افزایش شیوع این شیوه کشت گلدانی، شاهد موضع‌گیری‌های تند مقامات انتظامی وقت بوده‌ایم، اما کشت این گیاه در 7 هکتار – آن‌گونه که در خبرها آمده بود- آن هم در یکی از حاصلخیزترین و خوش آب‌وهواترین استان‌های کشور، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
دو روز پیش در شبکه‌های اجتماعی خبری به سرعت دست به دست شد. خبری به غایت شگفت‌آور که از تشکیل «هلندی کوچک» در دیار آریوبرزن حکایت داشت. در خبرها آمده بود 7هکتار مزرعه ‌ماری‌جوانا در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است.


شاید خوش‌بین‌ترین آدم نیز گمان نمی‌کرد در کشوری که قوانین سفت و سختی در رابطه با کاشت، داشت و برداشت هر گونه ماده مخدری اعمال می‌شود گلخانه‌های یکی از شهرستان‌هایش آن هم با تسهیلات دولتی زیر کشت ‌ماری‌جوانا یا همان گراس وطنی برود.
درک این موضوع که چگونه تخم این گیاه بومی آمریکایی سر از مزارع یاسوج در آورده، دشوار است و دشوارتر آن که، ده هزار متر مربع زمین این شهرستان با امکانات دولتی و آن هم وام خوداشتغالی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) به زیر کشت ‌ماری‌جوانا رفته است.
آنچه ورای مسائل مطرح‌ اهمیت دارد، شاید بتوان کشت این گیاه آن هم در چندین هکتار و با تسهیلات دولتی، در راستای افزایش مصرف این ماده در اجتماع توصیف کرد و مایه نگرانی خواند، زیرا بعید است، تخم این گیاه بومی آمریکای جنوبی، به‌صورت ‌اتفاقی به مزارع یکی از استان‌های جنوبی کشور رسیده باشد.
این خبر که بیشتر شبیه شوخی بود تا واقعیت به سرعت دست به دست شد و واکنش مقام‌های بلندپایه کشور و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد را در پی داشت. دیروز رئیس جهاد کشاورزی دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد با تایید خبر کشت چند هزار متر ماری‌جوانا در یاسوج به این ذهنیت که این خبر شوخی بیش نیست نقطه پایان گذاشت.
«فضل‌الله آذرفر» با تایید کاشت ‌ماری‌جوانا در یکی از گلخانه‌های این شهرستان، اظهار داشت: متاسفانه فردی با عنوان اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد امام، تسهیلاتی حدود ۴۰۰ میلیون تومان دریافت و در همان گلخانه، گیاه مخدر ‌ماری‌جوانا کاشته است.
وی گفت: فردی با عنوان اینکه برای تعدادی از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام شهرستان دنا فرصت شغلی فراهم می‌کند، حدود ۴۰۰ میلیون تومان از این نهاد حمایتی تسهیلات گرفته و البته خود وی نیز اعتباراتی را هم برای راه‌اندازی این گلخانه هزینه کرده است. آذرفر افزود: کشت گیاه مخدر ‌ماری‌جوانا در این‌گلخانه از حدود ۲ ماه پیش آغاز شده و ما نیز واقعا فکر می‌کردیم این کارگاه تعطیل شده است. وی زمان ۲ماهه برای کشت و ثمردهی گیاه ‌ماری‌جوانا را کافی دانست و تصریح کرد: البته اینکه گفته می‌شود کشت ‌ماری‌جوانا در هفت هکتار شکل گرفته را قبول ندارم و حتی معتقدم کمتر از یک هکتار هم بوده است.
دادستان شهرستان دنا هم با تایید کاشت گیاه مخدر ‌ماری‌جوانا در یک واحد گلخانه‌ای در یکی از روستاهای این شهرستان، اظهارداشت: کشت این گیاه مخدر در هفت هکتار صحت ندارد و در حدود یک هکتار این کشت انجام گرفته است.«سیدعلی ملک حسینی» به ایلنا گفت: متاسفانه فردی حدود یک هکتار از سطح گلخانه‌ای را در یکی از روستاهای شهرستان‌های دنا اقدام به کشت ‌ماری‌جوانا کرده که به همین اتهام دستگیر و اکنون در اختیار دستگاه قضایی است
.وی از دستگیری و بازداشت ۲ نفر در این ارتباط خبرداد و خاطرنشان کرد: یکی از دستگیرشدگان آزاد و فرد دیگر هم اکنون در بازداشت است. دادستان شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: کاشت ‌ماری‌جوانا برای اولین‌بار در این شهرستان گزارش شده و اکنون پیگیری‌های قضایی درحال انجام است.
در حالی که رئیس جهاد کشاورزی دنا خبر کاشت ‌ماری‌جوانا در یاسوج را تایید کرد و سرمایه‌گذار آن را یک مددجوی کمیته امداد امام را که با وام خوداشتغالی این نهاد، اقدام به کشت این گیاه مخدر کرده است، معرفی کرد. مدیرکل طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد امام با تکذیب پرداخت وام ۴۰۰ میلیونی کمیته‌امداد به کشت‌کننده ‌ماری‌جوانا، ارتباط این نهاد را با موضوع کشت این ماده مخدر را رد کرد.
«علی اکبر خادمی»، ضمن تکذیب خبری که در آن گفته شده بود یکی از مددجویان استان کهگیلویه و بویراحمد از محل تسهیلات دریافتی کمیته امداد ‌ماری‌جوانا کشت کرده‌است، به ایسنا گفت: کمیته امداد بین ۳ تا ۵ سال پس از پرداخت وام بر طرح‌های اقتصادی مددجویان نظارت می‌کند.
وی با اشاره به سازوکار پیش‌بینی شده در مجموعه کمیته امداد درباره هرگونه انحراف در نوع استفاده از تسهیلات پرداخت شده نیز، افزود: پیش از پرداخت وام نیز تعهدنامه‌هایی از مددجویان گرفته می‌شود که مربوط به حسن انجام کار است تا آنها مکلف باشند تا تسهیلات را در مسیر خودش مورد استفاده قرار دهند.در صورتی که کمیته امداد متوجه شود سوءاستفاده‌ای صورت گرفته است یا به هر دلیل مسیر اشتغال‌زایی به خطا رفته است -که البته تعداد آن بسیار پایین است-  از همین مسیر قانونی که از قبل پیش بینی شده است، استفاده می‌کنیم.
خادمی با اشاره به مبلغ وام‌های پرداخت شده از سوی کمیته امداد نیز افزود: سقف وام‌های مددجویان کمیته امداد ۷۵ میلیون تومان است.همچنین تسهیلات کارفرمایی نیز وجود دارد که سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان است.یعنی به یک کارفرما ۲۰ میلیون به ازای بکارگیری هر مددجو تا سقف پنج نفر  وام پرداخت می‌شود.بنابراین عدد و ارقامی که نزدیک به ۴۰۰ میلیون عنوان شده و ادعا شده کمیته امداد آن را پرداخت کرده است، در چارچوب وام‌های کمیته امداد نمی‌گنجد.
وی افزود: همچنین فردی که این خبر از وی نقل قول شده است در صحبتی که با مدیرکل کمیته امداد استان کهگیلویه و بویراحمد داشته، صحبتش را تکذیب کرده و گفته که منظورش مجموعه کمیته امداد نبوده است. ما هم این خبر را تکذیب می‌کنیم. فردی که ‌ماری‌جوانا کشت کرده است نه مددجوی کمیته امداد بوده و نه کارفرمایی بوده است که تکفل اشتغال مددجویان کمیته امداد را به عهده داشته باشد، به این ترتیب اقدام وی از محل وام‌های کمیته امداد نبوده است.هر گونه ارتباطی را تکذیب می‌کنیم ضمن اینکه مجموعه کمیته امداد در حوزه اشتغال زایی با دستگاه‌های اجرایی کشور کاملا ارتباط نزدیک و همسویی دارد. با موضع گیری مدیرکل طرح‌های اقتصادی و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره)درستی و نادرستی ماجرا دشوار شده و تنها راه پاسخ دادن به ابهامات مطرح‌، پاسخ مسئولان به این ادعاهاست.
البته این بار اول نیست که کشت ‌ماری‌جوانا در ایران خبرساز می‌شود. دو سال پیش نیز خبرگزاری «فرانس24» روایت جدیدی از این ماجرا از کشورمان مخابره کرد که موجب شگفتی بسیاری شد، کاشت گسترده گیاه ماری‌جوانا در یک روستا در نزدیکی شیراز که لقب «هلند کوچک» را برا‌یش به ارمغان آورده بود، زیرا ظاهرا در این روستا به مانند کشور هلند، ماری‌جوانا از شمول جرایم خارج شده و آزاد است!
آن گونه که در گزارش این سایت به زبان‌های فرانسه، فارسی و انگلیسی آمده، مزارع کشت ماری‌جوانا (یا به قول ایرانی‌ها، گراس) را در ایران جز در این روستا، در برخی نقاط دیگر کشور نیز می‌توان سراغ گرفت. در ادامه این گزارش چرایی برخورد نکردن پلیس با کشت هکتار‌ها ماری‌جوانا در این منطقه، «رشا» و «ارتشا» ذکر شده و افزون بر آن از درگیری‌های خونین رخ داده میان دو طرف یاد شده که ماحصل آن بر جای گذاشتن چندین مجروح و تحت تعقیب بودن شمار زیادی از اهالی روستاست، ادعایی عجیب که این سایت فرانسوی مدعی است در گفت‌وگو با چند تن از اهالی منطقه، بدان دست یافته است!
البته خبر کاشت ماری‌جوانا هرازچندی روی خط خبرها قرار می‌گیرد ولی بعد از چندی فراموش می‌شود. اتفاقا سال 93 هم خبرگزاری‌ها از کشت این گیاه در منطقه دهدشت خبر داده بودند و حتی «جهان دیماز» فرمانده انتظامی وقت کهگیلویه با اشاره به وجود برخی بناهای مخروبه و خالی از سکنه در حاشیه شهر دهدشت گفته بود که بازرسی کارشناسان نشان داد در یکی از این مناطق در شهر دهدشت گیاه مخدر ماری جوانا کشت شده است.
در همین حال شهریور سال 95 بود که مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از کشف و انهدام 49 بوته ماری‌جوانا به وزن ۳۹ کیلوگرم در این استان خبر داده بود.
کشت ‌ماری‌جوانا در یاسوج یا هر نقطه‌ای از ایران، خواه در یک هکتار باشد یا 7 هکتار، خواه با وام اشتغال‌زایی کمیته امداد باشد، خواه با سرمایه شخصی، آنچه جلوی دیدگان ما قرار می‌گیرد، فارغ از ضعف نهادهای نظارتی، افزایش مصرف، پرمصرف‌ترین مخدر غربی‌ها در کشورمان است، مخدری که خاصیت نشئه‌آوری بالایی دارد و در حقیقت، از قدیمی‌ترین روان‌گردان‌هاست. زوال شخصیتی مانند حقیر شمردن خود، تغییر شکل بدن، گیجی و گم‌گشتگی، جنون، دیوانگی و هذیان‌گویی، توهم، بی‌رحمی و بروز خشونت از جمله عوارض ناشی از مصرف ماری‌جوانا است.