«همدلی» از آشفتگی‌ قیمت‌هادر بازار مسکن و سردرگمی خریداران گزارش می‌دهد امروز بخریم یا فردا؟

همدلی| فروردین‌ماه امسال بود که گزارش‌ بانک مرکزی از رشد 29.5 درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد. دومین ماه سال هم ایسنا نوشت، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ متری ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که این رقم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به متری ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده و در این شرایط قدرت خریدمسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومی حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. خرداد ماه نیز گزارش بانک مرکزی نشان می‌داد که متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی در پایتخت به 6 میلیون و 500 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل 8.9 درصد رشد کرده بود. به همین ترتیب گزارش تحولات مسکن در تیرماه نیز به گفته بانک مرکزی حاکی از این بود که در تیر ماه سال جاری متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معامالت ملکی شهر تهران 6 میلیون و 970 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7.1 و 54.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد بعد از یک دوره پنج ساله رکود، مسکن با تورمی نگران‌کننده از خواب بیدار شده است. اما نکته قابل توجه این است که وقتی هر چند وقت یکبار آرام و آهسته این گزارش‌ها از زبان مراجع رسمی نیز به گوش می‌رسند، نگرانی‌های زیادی در سینه مردم ایجاد می‌شود. درست اتفاقی که این‌روزها بیشتر از همه قابل‌توجه است و اینکه حالا پای درد و دل همه آن‌هایی که به دنبال خرید خانه هستند، وقتی که می‌نشینی این نگرانی‌ها بیشتر از همیشه جلب توجه می‌کنند. نگرانی همراه با یک انتظار ترسناک، اینکه حالا زمان مناسبی برای خرید خانه است یا ماه آینده؟ اصلا چرا ماه آینده، همین فردا هم شاید مسکن گران شود.
این تجریه را شاید بسیاری از افرادی که به تازگی خانه خریده‌اند داشته باشند. گویی مسکن دیگر حکم طلا را دارد، حتی بهتر از طلا رشد می‌کند. هر روز که می‌گذرد، هر اتفاق سیاسی یا اقتصادی که در کشور می‌افتد دودش به چشم خریداران خانه می‌رود که سال‌ها برای خانه‌دار شدن انتظار کشیده‌اند و حالا باید خودشان را برای افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها آماده کنند.
به راستی، مسکن به کجا می‌رود، اصلا سقفی برای این قیمت‌ها از نظر قانونی تعیین شده است؟ البته که خیر. چرا که بر اساس گفته‌های مسئولان، در ایران هر کسی که ملکی یا زمینی را به نام خود دارد، اختیار دارد تا بر حسب سلیقه شخصی خود قیمت خانه‌اش را تعیین کند. در این بازی که از نظر قانونی اختیار تعیین قیمت مسکن به صاحبخانه داده شده است، نقش مشاوران املاک را نیز نباید نادیده گرفت. همان‌هایی‌که تا بوده از آب گل آلود ماهی گرفته‌اند و صاحبخانه‌ها را تشویق به فروش خانه در روزهای آینده کرده‌اند و خریداران را مجاب به خرید هر چه زودتر.


گزارش‌های میدانی این‌روزها بازار مسکن را خیلی تلخ توصیف می‌کند. مردم با دلهره بیشتری روزها را سپری می‌کنند که نکند در روزهای آینده قیمت‌ مسکن برایشان گران تمام شود.
بهترین زمان خرید مسکن
عواملی چون حباب، افزایش قیمت مصالح، تحریم، برجام، انتخابات ریاست‌جمهوری، کاهش دستوری نرخ سودهای بانکی، بازار سکه و طلا، بازار ارز و تورم، همگی عواملی هستند که تمام کارشناسان بر پایه آنها توصیه‌هایی را مبنی بر خریدن یا نخریدن مسکن ارائه کرده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد که نه تنها بسیاری از پیش‌بینی‌ها درباره رونق بازار مسکن محقق نشده، بلکه ازسوی دیگر شاهد افزایش ناگهانی قیمت مسکن، به ویژه در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز بوده‌ایم. این اتفاقات در حالی افتاد که بسیاری از کارشناسان و حتی رییس اتحادیه املاک از ثبات در قیمت مسکن و عدم رشد انفجاری
قیمت‌ها صحبت می‌کردند.
هر چه هست، این‌روزها که هر اتفاقی در کشور به صورت مستقیم قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مردم در دو راهی بزرگی قرار گرفته‌اند. شاید اگر کمی بیشتر منتظر بمانند، قیمت‌ها کمی بشکنند، شاید هم اتفاقات سیاسی و ماجراها در حوزه‌های بین‌المللی باعث بالاتر رفتن قیمت‌ها شوند. مسکن که در ایران برای صاحبخانه‌ها حکم کالای سرمایه‌‎ای را دارد و برای خریداران حکم کالای مصرفی، گویی هیچ ضابطه و قانونی در قیمت‌گذاری بالای سر خود نمی‌‎بیند. همینطور که صاحبخانه‌ها از بالا رفتن قیمت مسکن راضی هستند، خریداران به همان اندازه دلهره دارند که باید چه زمانی به سراغ خرید بروند. مصطفی قلی‌خسروی،رئیس صنف مشاوران املاک، چند روز پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین زمان خرید مسکن را همین حالا عنوان کرده بود. شاید به دلیل اینکه قانونی برای تعیین قیمت مسکن وجود ندارد چون بعید نیست که در روزهای آینده که خبر تحریم‌ها جدی‌تر مطرح خواهد شد، صاحبخانه‌ها بازهم با تشویق مشاوران املاک تمام توان خود را برای افزایش قیمت مسکن خرج کنند. البته گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که هنوز افرادی هستند که منتظر واقعی شدن قیمت‌ها هستند و به قول خودشان تا حباب قیمت‌ها از میان نرفته، اقدام به خرید نمی‌کنند.
قصه نخرید، ارزان می‌شود، این‌روزها از طلا و ارز به بازار مسکن رسیده است. اگرچه در این میان برخی از افراد به دلیل نیاز ضروروی به مسکن ناچارند تا تابوشکنی کنند و مسکن را هر قیمتی که از سوی صاحبخانه‌ها مطرح می‌شود خریداری کنند. آنچه که مهم است توجه به این است که در بازار مسکن تقریبا هیچ نظارتی نیست و دود این بی‌نظارتی چشمان مستاجران را بیشتر
از همه می‌سوزاند.
حالا کم نیستند افرادی که می‌گویند، برای خرید خانه عجله کنید، زیرا در روزهای آینده قیمت‌ها دو یا سه برابر خواهد شد. شاید از نگاه برخی دیگر گرانی مسکن تنها حبابی باشد که به زودی خواهد ترکید، اما با تجریه‌ای که از سالیان گذشته درباره مسکن بدست آمده است، بنظر می‌رسد که به دلیل نبود نظارت در بازار مسکن و قیمت‌های سلیقه‌ای باید حق را به آن دسته از افراد داد که می‌گویند تا گران نشده خانه بخرید. به باور بسیاری از کارشناسان، با توجه به شرایط موجود اقتصادی و غیر قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد ایران، افرادی که جهت رفع نیاز مصرفی و نه سرمایه‌گذاری دارند، بهتر است بدون توجه به پیش‌بینی‌ها، اقدام به خرید مسکن کنند. هر چند بنظر می‌رسد حالا نیز برای خرید خانه خیلی دیر شده است و گویی قیمت‌ها به
ظرفیت کامل خود رسیده‌اند.