دادگاهي پر حاشيه

روز گذشته بازار اخبار ضدونقيض در مورد تشكيل دادگاه مشایي، رییس دفتر رییس‌جمهور سابق داغ بود و حواشي زيادي به همراه داشت. در حالي‌كه صبح خبر برگزار نشدن و عدم حضور وي در دادگاه به سرعت منتشر شد اما حوالي ظهر خبرگزاري قوه قضاييه، خبر برگزاري اولین جلسه رسیدگی علنی به اتهامات الف.ر.م را در سايت خود منتشر كرد اما برگزاري یا عدم برگزاری دادگاه مشايي تنها موضوع قابل طرح نبود و حضور وكلاي وي در دادگاه نيز از حواشي ديگر اين دادگاه بود.
هرچند برخي سايت‌ها در اخباري كه مخابره كردند بر حضور وكلاي اسفنديار رحيم مشايي در دادگاه صحه گذاشتند اما عادل حيدري در گفت‌وگویی اعلام کرد كه من و آقای حسینی وکلای آقای مشایی در دادگاه حضور نداریم و از اینکه خبری منتشر شده که ما در دادگاه هستیم تعجب کردم. آقای مشایی به جز ما وکیل دیگری ندارد. چندی از این خبر نگذشته بود که پرتال رسمی قوه قضاییه به نقل از روابط عمومی دادگاه انقلاب اسلامی تهران با اصلاح پیش‌خبر مربوط به شروع دادگاه رسیدگی علنی به پرونده اسفندیار رحیم مشایی نوشت: «قبل از شروع دادگاه وکیل جدیدی از ناحیه وکلای سابق آقای اسفندیار رحیم مشایی در محل دادگاه انقلاب حاضر شد و مراتب عزل وکلای سابق را اعلام و فرد اخیرالذکر نیز قبل از تشکیل جلسه دادگاه محل را ترک كرد، در نتیجه دادگاه با حضور متهم مذکور و بدون حضور وکلای مدافع متهم برگزار شد». بنابراین بر اساس آخرین خبر گویا وکلا پیش از سروع دادگاه عزل شده بودند اما تا لحظه نگارش این گزارش وکلای سابق مشایی در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند.
همچنین قوه قضاییه درباره برگزاری دادگاه اعلام کرد: «جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات الف.ر.م، رییس دفتر رییس‌جمهور سابق در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران و با رياست حجت‌الاسلام غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب برگزار شد».
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادگاه انقلاب اسلامی در جلسه دادگاه مشایی کیفرخواست قرائت و با اعلام تنفس از سوی ريیس دادگاه، ادامه این جلسه به وقت دیگری موکول شد. در اين خبر آمده است: «حسب اعلام رییس دادگاه در مهلت تنفس به متهم و وکلای وی، فرصت داده شد که بار دیگر کیفرخواست را ملاحظه و نسخه برداری كرده و برای تدارک دفاع، مهیا شوند».


اين در حالي است كه بر اساس اعلام قبلی قرار بود صبح روز شنبه سوم شهریور به اتهامات اسفندیار رحیم مشایی در شعبه اول دادگاه انقلاب رسیدگی شود. بر این اساس خبرنگاران برای پوشش خبری این پرونده به شعبه مذکور مراجعه کردند اما موفق به حضور در شعبه نشدند.
چنین خبرهایی تا مدت‌ها باعث سردرگمي بسياري از افراد و اصحاب رسانه شد و همگي به دنبال كسب اخبار صحيح در اين زمينه بودند. اينكه قوه قضاييه براي برقراري عدالت تمامي افراد را به يك چشم نگريسته و حتي افرادي را نيز كه از پست‌هاي بالايي هم برخوردار بودند به دليل اتهاماتي كه متوجه‌شان بوده‌است تحت تعقيب قرار داده و محاكمه مي‌كند، نشانه عدالت قضايي است اما مطرح شدن اخبار ضدونقيض مي‌تواند افكار عمومي را با چالشي بزرگ مواجه ‌كند و اين سوال را در اذهان متبادر مي‌كندكه دليل طرح اخبار ضدونقيض براي فردي كه اتهاماتي متوجه وي است، چيست؟ امید که مسئولان نسبت به تنویر افکار عمومی اهتمام بیشتری ورزند.