آهن سخت حریف سهراب ایران نشد

محمد پناهی‌فرد/خبرنگار اعزامی به اندونزی
ستاره 94 کیلویی وزنه‌برداری ایران کلکسیون رکوردهای جهانی خود را کامل کرد. این بار اما با فرو ریختن رکورد 19 ساله یک‌ضرب جهان. در روزی که سهراب وزنه‌برداری ایران بی‌ادعا روی تخته رفت و رکورد یک‌ضرب دنیا شکست تا طلای بازی‌های آسیایی را بار دیگر به گردن بیاویزد، کیانوش رستمی اوت کرد تا جدال جذاب رستم و سهراب وزنه‌برداری ایران تنها یک فاتح نامدار داشته باشد. رقابت‌های وزنه‌برداری دسته ۹۴ کیلوگرم بازی‌های آسیایی در حالی دیروز برگزار شد که سهراب مرادی در یک‌ضرب ابتدا وزنه ۱۸۲ کیلوگرمی را بالای سر برد. او در دومین حرکت برای جابه‌جایی رکورد جهان روی تخته آمد و وزنه ۱۸۹ کیلوگرم را انتخاب کرد که این وزنه اوت شد. مرادی در سومین حرکت به وزنه ۱۸۹ کیلوگرمی حمله کرد و موفق شد با مهار این وزنه، رکورد جهان را جابه‌جا کند. این رکورد پیش از این در اختیار آکاکیوس کاکیاشویلی وزنه‌بردار یونانی بود که در مسابقات جهانی 1999 آتن به ثبت رسانده بود. با ثبت این وزنه رکورد بازی‌های آسیایی نیز در اختیار سهراب قرار گرفت تا ویترین رکوردهای جهانی او کامل شود چراکه سهراب پیش‌تر رکورد بهترین دوضرب (۲۳۳ کیلوگرم) و مجموع المپیک (۴۱۷ کیلوگرم) را هم به نام خود ثبت کرده بود. در دوضرب اما مرادی برای نخستین حرکت وزنه‌ 221 کیلوگرمی را به راحتی بالای سر برد. او در دومین انتخاب وزنه 234 کیلوکرمی را انتخاب کرد تا یک بار دیگر به رکورد دوضرب جهان که با 233 کیلوگرم در اختیار خودش بود حمله کند اما هر 2 تلاش او برای شکستن رکورد دوضرب جهان ناموفق بود تا با همان 221 کیلوگرم به کار خود پایان دهد و با مجموع 410 کیلوگرم سیزدهمین مدال طلای کاروان ایران را در ویترین افتخاراتش جای دهد.
 کیانوش اوت شد
در روزی که سهراب مرادی خوش درخشید، کیانوش رستمی اوت کرد تا سومین شوک را به وزنه‌برداری ایران وارد کند. هرچند که کیانوش پیش‌تر با انتشار پستی در اینستاگرامش به همه آمادگی داده بود که منتظر مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی نباشند اما قولی که بابت سورپرایز به مردم ایران داده بود را هم عملی نکرد تا بار دیگر زیر تیغ انتقادات برود و تک‌روی‌هایش به شدت نقد شود. او که در یک‌ضرب ۱۷۵ کیلوگرم را برای خود ثبت کرد در دوضرب ابتدا ۲۱۸ کیلوگرم را انداخت. در دومین حرکت ۲۲۰ کیلوگرم را انتخاب کرد اما این وزنه را هم انداخت تا از دور رقابت‌ها حذف شود.
 مرادی: حواسم به وزنه‌های کیانوش نبود


سهراب مرادی در مورد رکوردشکنی که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ داشت، گفت: «رکوردهای دوضرب و مجموع جهان دست خودم بود اما می‌خواستم آن‌ها را دوباره ارتقا دهم که نشد. البته برای من مهم شکستن رکورد یک‌ضرب بود که فکر می‌کنم حدود ۲۰ سال پیش این رکورد ثبت شده بود و خدا را شکر توانستم آن را هم به نام خود ثبت کنم.» او در مورد اوت شدن کیانوش رستمی هم گفت: «حواسم روی وزنه‌های خودم بود و اصلا متوجه نشدم که کیانوش چه کار کرد. به هر حال او وزنه‌بردار بزرگی است و باید به او احترام گذاشت.»
 تماشاگران ویژه
رقابت‌های وزنه‌برداری در دسته ۹۴ کیلوگرم بازی‌های آسیایی تماشاگران ویژه‌ای هم داشت؛ از کیومرث هاشمی رئیس اسبق کمیته ملی المپیک گرفته تا حسین رضازاده و ‌هادی ساعی؛ ضمن این‌که بهداد سلیمی، سعید علی‌حسینی، محمدرضا براری، مجید عسگری و علی مکوندی هم در سالن حضور داشتند.
 بازتاب رکوردشکنی سهراب در رسانه‌ اسپانیایی
رکوردشکنی سهراب مرادی در بازی‌های آسیایی بازتاب خبری گسترده‌ای داشت. به طوری که سایت موندودپورتیوو اسپانیا به این موضوع پرداخت و نوشت: «سهراب مرادی قدیمی‌ترین رکورد جهان را شکست.  این وزنه‌بردار ۲۹ ساله کلکسیون رکوردهای جهانی خود را کامل کرد.»