70 هزار دستگاه خودرو در کارخانه خاک می‌خورد

گروه صنعت‌- دیگر نوسان قیمت به موضوعی معمولی و عادی در کشورمان تبدیل شده است و هیچ نشانه‌ای از ساماندهی وضعیت بازار دیده نمی‌شود. گویا نوک پیکان نمودار افزایش قیمت، قصد ثبات و آرامش ندارد. سردرگمی مردم در آشفته‌بازار خودرو هر روز بیشتر از قبل شده و در این میان سکوت مدیران خودروسازی‌ها هم به وخامت بازار دامن زده است. گویی جز نظاره وضعیت موجود، راهکار دیگری نیست و فعلا خودروسازها ترجیح می‌دهند با همدردی و توجیه، روزهای پر التهاب بازار خودرو را به شب برسانند.
‌قیمت‌ها ساعتی شده و فروشندگان خودرو تاکید می‌کنند قیمت‌ها برای همان ساعت و دقیقه‌ای است که اعلام شده است.‌
بازار خودرو کشور در ماه‌های گذشته فراز و نشیب فراوانی را تجربه کرد. خروج یکطرفه آمریکا از برجام و در پی آن زمزمه‌ها و احتمال کاهش یا قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند، سبب افزایش قیمت در بازار شد.
آشفتگی قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی بیشتر بود‌ به ویژه آنکه از بیست و یکم فروردین همزمان با اعلام سیاست‌های ارزی جدید‌ تا پایان خردادماه امسال بیش از ۱۲۰ میلیون یورو به واردات این کالا اختصاص یافت. البته از آغاز تیرماه دستورالعمل ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی ابلاغ شد.


طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش از این محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت گفته بود: اگر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یابد، منطقی است که سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود. در این زمینه‌ به شورای پول و اعتبار پیشنهاداتی ارائه و برای کل خودروسازی کشور حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.
تعداد خودروهای خوابیده به ۷۰ هزار دستگاه رسید
این در حالی است که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی‌، تعداد خودروهایی که به دلیل کسری قطعات به صورت ناقص تولید و در کف کارخانه‌های سازنده متوقف شده‌اند به حدود ۷۰ هزار دستگاه رسیده است.
آرش محبی‌نژاد در همین رابطه ادامه داد‌: متاسفانه خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ناتوان هستند و همین موضوع موجب ایجاد مشکل در تامین نقدینگی قطعه‌سازان و تولید قطعات شده است.
وی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر تنوع و تعداد قطعاتی که قطعه‌سازان نمی‌توانند تولید کنند بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: یک خودرو از بیش از سه هزار نوع قطعه تشکیل شده که در صورت کمبود حتی یکی از این قطعات، خودرو اصطلاحا تجاری نشده و در کارخانه‌های تولیدکننده متوقف می‌شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: متاسفانه در هفته‌های اخیر وضعیت قطعه‌سازان بدتر شده و ناتوانی خودروسازان از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان نیز مشکلات را تشدید کرده است.
وی افزود: در این شرایط در کوتاه‌مدت سه اقدام مهم باید انجام شود که صنعت خودرو و قطعه‌سازی از این بحران خارج شود که اولین اقدام، پرداخت تسهیلاتی به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان است.
محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییرات نرخ ارز میزان سرمایه در گردش شرکت‌های قطعه‌سازی به کمتر از نصف رسیده است، به ایسنا گفت‌: دومین اقدام مهم برای خروج از این وضعیت، عرضه کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه عمدتا دولتی همچون فولاد، فلزات رنگین و محصولات پتروشیمی است که متاسفانه قیمت آنها در بازار به شدت افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سومین اقدام کوتاه‌مدت برای خروج صنعت خودرو و قطعه از این بحران، آزادسازی قیمت خودرو و واقعی شدن قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان است. در حال حاضر خودروسازان هنوز قطعات خریداری شده از قطعه‌سازان را با نرخ ارز ۳۲۰۰ تومانی سابق قیمت‌گذاری می‌کنند در حالی که قطعه‌سازان ارز مورد نیاز را به نرخ‌ آزاد تامین می‌کنند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: امیدواریم در تعطیلات تابستانی یک هفته‌ای خودروسازان و قطعه‌سازان، بخشی از خودروهای ناقصی که کسری قطعات آنها تامین شده، تکمیل شود و شاهد کاهش تعداد ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص متوقف در کارخانه‌های خودروسازی باشیم.
اختلاف قیمت‌ها به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسید
رییس نمایشگاه‌داران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون تومان رسیده است، گفت: در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان رسیده که این موضوع اصلا منطقی نیست.
سعید موتمنی با اشاره به اینکه متاسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمت‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شود، اظهار داشت: در این شرایط بازار به نفع واسطه‌هاست به این صورت که با خرید از نمایندگی‌ها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد می‌شود.
وی با اعلام اینکه متاسفانه برخی نمایندگی‌ها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه می‌کنند، افزود: هیچ نظارتی بر عملکرد شرکت‌ها و نمایندگی‌ها نمی‌شود. آنها به دلخواه خودرو را قیمت‌گذاری و راهی بازار می‌کنند.
رییس نمایشگاه‌داران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر 30 میلیون تومان اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به 13 میلیون تومان رسیده است، گفت: در خودروهای 30 تا 45 میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از 20 تا 40 میلیون رسیده که این موضوع اصلا منطقی نیست.
موتمنی اضافه کرد: متاسفانه در بازار قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان نیز شاهد اختلاف 39 تا 50 میلیون تومانی از کارخانه تا بازار هستیم.
وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطه‌گران یکه‌تاز بازار هستند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار ساماندهی شود اما تحویل‌های بلندمدت و فروش‌های محدود باعث شده رشد قیمت‌ها در سطح بازار قابل توجه بوده و نابسامانی بازار تشدید پیدا کند.
«پراید ۱۱۱» ۳۵ میلیون تومان شد
گزارش قیمت خودرو حکایت از افزایش سه تا هفت میلیون تومانی قیمت انواع خودروهای داخلی دارد.
بازار قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته با آشفتگی بیشتری روبه‌رو است به نحوی که قیمت پراید 111 با رشد دو میلیون تومانی با قیمت 35 میلیون تومان فروخته می‌شود.
قیمت پژو206 تیپ 2 با افزایش پنج میلیون تومانی با قیمت 60 میلیون تومان، پژو405 GLX با افزایش دو میلیون تومانی با قیمت 53 میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش هفت میلیون تومانی با قیمت 95 میلیون تومان و پژو 207 دنده‌ای با افزایش شش میلیون تومانی با قیمت 86 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
همچنین سمند LX با افزایش سه میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 54 میلیون تومان به فروش می‌رسد.
بسته حمایتی دولت از خودروسازان در راه است
این در حالی است که مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته جدید دولت برای حمایت از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی خبر داد.
در همین زمینه امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت به دنبال حمایت مالی از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی است.
وی اظهار کرد: در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی شده و به زودی جزئیات آن
منتشر می‌شود.
قناتی خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه و ارز مورد نیاز از جمله موارد پیش‌بینی شده در این بسته حمایتی است.