در سفر صدراعظم آلمان به جمهوری آذربایجان مطرح شد

دویچه‌وله- مرکل در سفر به قفقاز جنوبی بعد از دیدار از گرجستان و ارمنستان دیروز وارد آذربایجان شد. او در دیدار با رییس‌جمهور آذربایجان‌ خواستار میانجیگری در مناقشه قره‌باغ شد. مرکل از صادرات گاز دریای خزر به اروپا نیز حمایت کرد.
صدراعظم آلمان در باکو گفت همکاری آلمان با آذربایجان باید توسعه ‌یابد. او با علی‌اف درباره وضعیت حقوق بشر نیز صحبت کرد. صدراعظم همچنین پیشنهاد کرد آلمان در مناقشه قره‌باغ میانجیگری کند.
مهم‌ترین موضوع اقتصادی آلمان و آذربایجان خط لوله‌ای است که قرار است گاز را از طریق گرجستان و ترکیه به جنوب اروپا منتقل کند. اتحادیه اروپا قصد دارد به کمک گاز آذربایجان وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهد.
دالغا خاتیناوغلو، کارشناس نشریه تخصصی «نچرال گس ورلد» در لندن‌ می‌گوید: ‌آلمان در گرجستان قرارداد اهدای وام ۱۵۰ میلیون دلاری برای یک پروژه ذخیره‌سازی گاز را امضا کرد. در آذربایجان درباره فاز دوم خط لوله «دالان جنوبی» مذاکره شد. این خط لوله قرار است تا سال ۲۰۲۱ افتتاح شود و در مرحله اول سالانه شش میلیارد متر‌مکعب به ترکیه و ۱۰ میلیارد متر‌مکعب گاز به اروپا (یونان، آلبانی و ایتالیا) تحویل دهد.‌


مقام‌های آلمانی گفتند مقدار گازی که قرار است از آذربایجان به اروپا وارد شود در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.
شرکت یونیپر آلمان یکی از مشتریان گاز آذربایجان است که قرار است سالانه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر‌مکعب گاز دریافت کند. این شرکت گاز خریداری شده را در ایتالیا به برق تبدیل کرده، به فروش می‌رساند. در فاز دوم، ظرفیت تحویل گاز به اروپا در سال ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیارد متر‌مکعب ‌خواهد رسید‌ اما به یک تامین‌کننده دیگر گاز نیاز است تا قوانین ضدانحصاری اروپا نقض نشود.
شرکت ملی نفت و گاز آذربایجان هم با آلمان مذاکره کرد. طبق این مذاکره شرکت یونیپر آلمان برای بهبود بهره‌وری انرژی در جمهوری آذربایجان با شرکت سوکار قرارداد امضا کرد‌. شرکت وام‌دهنده هرمس آلمان هم وام ۳۰ میلیون یورویی برای آذربایجان اختصاص داد.
رویترز در گزارش خود از دیدار مرکل می‌نویسد که منطقه قره‌باغ به آذربایجان تعلق دارد اما توسط نیروهای وفادار به ارمنی‌ها کنترل می‌شود.
مرکل در دیدار با رییس‌جمهور آذربایجان گفت آلمان قصد دارد کمک کند تا مناقشه قره‌باغ به شکل مسالمت‌آمیز حل شود. او تاکید کرد که مناقشه قره‌باغ معضلی برای منطقه است.
صدراعظم آلمان پیشنهاد میانجیگری و حل و فصل مناقشه قره‌باغ در پای میز مذاکره را در دیدار با رهبر ارمنستان هم طرح کرد. آلمان عضو «گروه مینسک» است. این گروه سال‌ها پیش تشکیل شده ولی تا‌کنون نتوانسته مشکل قره‌باغ را حل کند.