احیا و گسترش مراسم مذهبی دستاورد انقلاب اسلامی است

در دوران قبل از انقلاب با وجود نبود تقید به حجاب، حضور بین‌المللی بانوان در ورزش فقط شش نفر بود حالا، اما ۱۲ هزار بانوی ورزشکار ایرانی عفیفانه و محجبه در مسابقات جهانی خوش می‌درخشند و این حضور پر‌تلألو برای همیشه بر نظریه تقارن ابتذال و حضور اجتماعی زن خط بطلان کشید. انقلاب اسلامی با به رسمیت شناخته شدن حضور زنان محجبه در میدان‌های ورزشی، فرهنگ خود را به جهان تحمیل کرد و حضور زنان فرهیخته محجبه در عالی‌ترین مجامع سیاسی و علمی جهانی، انگاره‌های غلط ساخته و پرداخته شده رسانه‌های غرب درباره زن مسلمان را شکست.
نوزدهمین شنبه انقلاب با موضوع شعائر اسلامی و انقلابی به همت جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اسلامی در مهدیه تهران با محوریت بررسی و تبیین مسائل و دستاورد‌های حوزه شعائر اسلامی برگزار شد.
۲۰ میلیون زائر اربعین
در ابتدای این نشست، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: رضاخان اگرچه برای فریبکاری نام فرزندان خود را مرتبط با امام رضا (ع) قرار داده بود، اما نامگذاری فرزندان به نام اهل‌بیت (ع) را ممنوع کرده بود و حتی در راستای گرایش به غرب با برخی از شعائر ملی نیز مخالفت می‌کرد.


وی اضافه کرد: پهلوی دوم نتوانست این رویه را ادامه دهد و کوشید تا نام‌های غربی را در کشور ترویج کند، اما انقلاب اسلامی با تحول شگرف و بزرگی که ایجاد کرد، نامگذاری فرزندان به نام اهل‌بیت (ع) را مجدداً احیا کرد و امروز نام‌های اهل‌بیت (ع) در صدر نامگذاری‌های فرزندان قرار دارد و این سنت به خارج از کشور نیز تسری یافته است به‌طوری‌که امروز نام محمد بالا‌ترین میزان نامگذاری را در کشور انگلستان داراست. مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: انقلاب اسلامی به سایر مناسبت‌های ملی، رنگ و بوی مذهبی بخشید و گرامیداشت بزرگان و علما را جایگزین تملق‌گویی شاهان کرد. وی افزود: انقلاب اسلامی در برپایی زیارت اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع بشری نقش اساسی داشته است و این فرهنگ امروز نه‌تن‌ها در میان شیعیان بلکه سایر اقشار و مذاهب نیز رواج دارد و از پنج قاره جهان زائرینی برای زیارت امام حسین (ع) راهی می‌شوند. رجبی دوانی ادامه داد: در سال ۸۷، ۹ میلیون نفر، در سال ۸۸، ۱۸ میلیون نفر و در سال ۹۶ بیش از ۲۰ میلیون نفر برای زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین عازم شدند و در این راستا مردم عراق را که در دوران صدام امکان عزاداری نداشتند، به عرصه و صحنه آورده‌اند.
راهی شدن ۷ میلیون زائر با راهیان نور
در ادامه این نشست سردار علی فضلی، رئیس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به هجوم فرهنگی دشمن افزود: برای مقابله با جنگ نرم دشمن باید دو راهکار پرداختن به شهدای دفاع مقدس به‌ویژه شهدای گمنام و همچنین راهیان نور را در دستور کار داشت تا تمام ملت از رزمگاه و قدمگاه فرزندان انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس بازدید کنند. فضلی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ حدود ۴۰۰ هزار نفر در دو بخش سازمان‌دهی شده و خودجوش در قالب راهیان نور به کربلا‌های ایران اعزام می‌شدند افزود: امروز بر اساس اهداف پیش‌بینی‌شده، اعزام افراد به اردو‌های راهیان نور به حدود ۷ میلیون نفر در سال گذشته رسیده است.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینکه از سال ۸۹ بازسازی واقعه غدیر توسط ستاد مرکزی راهیان نور در کشور اجرایی می‌شود، گفت: همان عقبه اردو‌های راهیان در سال ۸۹ در برکه‌ای در استان قم با حضور بیش از ۷۰ هزار نفر برای اولین‌بار این واقعه را بازسازی کرد و در سال گذشته این برنامه در ۱۵۰ نقطه در داخل و دو نقطه در خارج بازسازی شد.
تبلیغ اسلام در کلیسا‌ها
حجت‌الاسلام سید محسن طباطبایی، مبلغ خارج از کشور از دیگر سخنرانان نوزدهمین شنبه انقلاب گفت: علت هجمه‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذاری آن در سطح منطقه و جهان است. میزان بزرگی عکس‌العمل‌ها نیز نشان از گستردگی تأثیرات انقلاب اسلامی است.
طباطبایی تصریح کرد: از هزاران سال گذشته تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور یک طلبه ساده در کلیسا، دانشگاه‌ها، مجامع بین‌المللی و.... برای سخنرانی سابقه نداشته است، اما حضور طلبه‌ها و مبلغان اسلامی در سراسر دنیا از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی است.
احیا و گسترش مراسم مذهبی
در ادامه این نشست رضا معممی‌مقدم، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بعد از شکست‌های پیاپی غرب برای انحراف انقلاب اسلامی، آن‌ها از دو عامل، مراسم و هیئت‌های امام حسین (ع) و حضور مرجعیت از موانع انحراف انقلاب اسلامی نام بردند. به گفته وی احیا و گسترش مراسمی همچون اعتکاف، اربعین، ایام غدیر، جشن‌ها و... بعد از انقلاب انجام شد.
معممی مقدم با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی دارای کارکرد‌های متفاوت فرهنگی، هنری، مذهبی و... است، گفت: هیئت‌های مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش آن نقش اساسی داشتند؛ هیئت‌ها سرمایه اجتماعی بی‌بدیلی هستند که دنیا از این موضوع بی‌بهره است. مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: وجود ۱۵۴ هزار تشکل و فعالیت ۶۰ هزار مبلغ دینی که درآمد آن‌ها از طریق مردم تأمین می‌شود از موفقیت‌های نظام در راهبرد مردمی کردن فرهنگ است. مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: قبل از انقلاب ۳۰ هزار مسجد وجود داشت، اما امروز ۷۴ هزار مسجد در سطح کشور فعالیت مذهبی و فرهنگی دارد. معممی مقدم گفت: پیش از انقلاب دشمن برنامه‌ریزی کرده بود تا با ایجاد اختلاف، شیعه و سنی یکدیگر را عنصر نامطلوب بدانند، اما امروز همه مسلمانان آزاده امریکا را عنصر نامطلوب می‌دانند.
تحول در دینداری
محمدهادی همایون، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز اظهار داشت: انقلاب اسلامی در دینداری تحول ایجاد کرد؛ دین پیش از انقلاب در حال افول بود و جایی در عرصه زندگی بشر و در مناسبات علمی و هنری نداشت و قبل از انقلاب معتقد بودند اساساً دین و علم کنار هم قرار نمی‌گیرند. همایون با اشاره به اینکه نظام طاغوت سعی در جدایی دین از سیاست داشت، گفت: جدایی دین از سیاست موضوع مطرح قبل از انقلاب است که انقلاب اسلامی خط بطلانی بر آن کشید و اثبات کرد سیاست ما عین دیانت ماست. وی ادامه داد: موضوع همراهی دین و سیاست از دستاورد‌های انقلاب اسلامی بود که امروز جهانی شده است و به این واسطه همه دینداران دنیا در امور سیاسی مشارکت می‌کنند.
خرافه‌زدایی از امامزادگان و بقاع متبرکه
در ادامه نوزدهمین شنبه انقلاب با موضوع شعائر اسلامی و انقلابی، حجت‌الاسلام سید‌هاشم حسینی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به خرافه‌زدایی انقلاب اسلامی از امامزادگان و بقاع متبرکه کشور تصریح کرد: یکی از اهداف دشمن آمیخته کردن اعتقادات ناب مردم با خرافات است که به برکت انقلاب، بسیاری از اعمال خرافی رایج در امامزادگان کشور برچیده شد و حضور امروز مردم در این اماکن مفید و ارزشمند شده است.
حسینی افزود: در یکی از امامزادگان کشور، ۱۰۰ نفر به مذهب تشیع گرایش پیداکرده‌اند که این از برکات انقلاب اسلامی است.
واکنش روزنامه هاآرتص نسبت به همایش شیرخوارگان حسینی
در ادامه این مراسم نیز مهدی مبینی پور، مسئول هیئت‌های دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تأثیر انقلاب در تعظیم شعائر در میان دانشگاهیان افزود: امروز بیش از ۸۰۰ هیئت دانشجویی در کشور فعالیت چشمگیر دارد.
مبینی‌پور به واکنش روزنامه هاآرتص به همایش شیرخوارگان حسینی اشاره کرد و گفت: این روزنامه اسرائیلی این همایش را بمب خطرناک توصیف کرده بود؛ دشمن هنوز برای فریب جوانان کشور، قرآن بر سرنیزه می‌کند، اما این همایش زنان کشور را که محور تربیت نسل آینده انقلاب است، به صحنه عزاداری می‌آورد لذا دشمن ترسیده است. مسئول هیئت‌های دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: رژیم صهیونیستی در مقابله با این همایش، ۱۱۴ فیلم کوتاه تولید کرده است.
انقلاب مراسم مذهبی را از حاشیه به متن آورد
عنایت رضایی‌پور، دبیر کمیته شعائر اسلامی و انقلابی نیز در سخنانی اظهار داشت: در عصر حاضر با طلوع انقلاب اسلامی، دین در کانون توجهات اندیشمندان و سیاستمداران جهان قرارگرفته است. رضایی‌پور افزود: انقلاب اسلامی، دینی را که با انحراف رنسانس به پستو‌ها رفته بود، به عرصه سیاسی، علمی و اجتماعی بازگرداند. انقلاب اسلامی، مسلمانان را مسلمان‌تر، مسیحیان را مسیحی‌تر و همه پیروان ادیان الهی را در اعتقادات خود جدی‌تر و رایج‌تر کرد.
دبیر کمیته شعائر اسلامی و انقلابی بابیان اینکه انقلاب اسلامی، دینداری فردی و خلوتی را به دینداری جمعی و اجتماعات بزرگ دینی تبدیل کرد، ادامه داد: ده‌ها هزار مسجد و کلیسای متروک به برکت انقلاب اسلامی احیا شد، به‌طوری‌که انقلاب، بانگ اذان و ناقوس کلیسا را حتی در ممالک کمونیستی احیا کرد.
وی اظهار کرد: در شرایطی که صهیونیسم با استفاده بی‌سابقه از انواع رسانه‌ها، جهان را سمت فساد اخلاقی و انحطاط فرهنگی سوق می‌دهد، انقلاب اسلامی مرکز ثقل انتشار و ترویج ارزش‌های اخلاقی و معنوی شده است. رضایی پور با اشاره به دیپلماسی اسلامی و انقلابی با تأکید بر رعایت احکام اسلامی، حجاب، ورزش، نماز در فرودگاه‌های جهان، حج و... گفت: باوجود عدم تقید به حجاب، حضور بین‌المللی بانوان در ورزش فقط شش نفر بود، اکنون به ۱۲ هزار بانوی محجبه افزایش یافت که این حضور عفیفانه ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات جهانی برای همیشه بر نظریه تقارن ابتذال و حضور اجتماعی زن خط بطلان کشید.
دبیر کمیته شعائر اسلامی و انقلابی ادامه داد: انقلاب اسلامی با رسمیت شناخته شدن حضور محجبه زنان در میدان‌ها ورزشی، فرهنگ خود را به جهان تحمیل کرد. وی گفت: حضور زنان فرهیخته محجبه در عالی‌ترین مجامع سیاسی و علمی جهانی، انگاره‌های غلط ساخته و پرداخته شده رسانه‌های غرب درباره زن مسلمان را شکست. وی تصریح کرد: رعایت اصول و قواعد اسلامی از سوی دیپلمات‌های خارجی در مذاکرات و نشست‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران، حضور سفرا، ورزشکاران و دیپلمات‌های زن ایرانی در مجامع بین‌المللی با پوشش و حجاب اسلامی، نهادینه‌سازی شعائر اسلامی در جامعه است.