۲ طلای ناب به نام سجاد و سهراب

هفتمین روز بازی‌های آسیایی جاکارتا سه مدال برای کاروان ایران به دنبال داشت، دو طلا و یک برنز. این در حالی است که موفقیت بسکتبال در صعود به مرحله بعد و پیروزی واترپلو را نیز باید به مدال‌آوری‌های ورزشکاران ایران اضافه کرد.
تیم ملی بسکتبال ایران به عنوان مدعی اصلی قهرمانی بازی‌های آسیایی جاکارتا در اولین گام سوریه را با نتیجه ۶۶ بر۵۱ مغلوب کرد و با توجه به انصراف فلسطین با این پیروزی به عنوان صدرنشین گروه دوم رقابت‌ها راهی مرحله دوم شد. شاهین‌طبع، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران، اما بعد از این پیروزی تأکید کرد که شاگردانش برای دیدار بعدی باید به مراتب بهتر و منسجم‌تر بازی کنند: «زمان زیادی بود که بازی نکرده بودیم، به همین دلیل در بازی با سوریه شاهد یکسری ناهماهنگی‌ها بودیم که برای دیدار در مرحله دوم باید برطرف شود. همچنین برای بازی بعدی که به احتمال فراوان دیدار با ژاپن خواهد بود، تیم باید بیشتر روی کار‌های دفاعی و پرتاب‌ها کار کند.»
نکته جالب، اما عدم پخش بازی تیم ملی و نخستین برد بود که با واکنش شدید حامد حدادی مواجه شد: «به شخصه متأسفم برای صداوسیمای ملی که بازی تیم‌های ملی، مخصوصاً بسکتبال را زنده پخش نمی‌کند. نمی‌دانم چطور بازی مغولستان و تایلند پخش می‌شود، شاید علاقه خاصی به آن کشور‌ها وجود دارد.»
شاهکار سهراب در روز ناکامی کیانوش


وزنه‌برداری ایران کار خود را در جاکارتا با طلا و رکورد‌شکنی آغاز کرد. اگرچه در نخستین روز این رقابت‌ها انتظار کسب دو طلا از نماینده‌های وزن ۹۴ کیلوگرم وزنه‌برداری ایران می‌رفت، اما کیانوش رستمی با تکرار ناکامی مسابقات جهانی امریکا باز هم موفق به کسب مدال نشد. او که با اصرار خود را در این دسته جا داده بود از سورپرایزی ویژه برای مردم ایران در جاکارتا صحبت می‌کرد، اما در یک‌ضرب از سه حرکتی که داشت، تنها موفق به مهار دومین وزنه (۱۷۵ کیلوگرمی) شد و در دوضرب هم هر سه فرصت خود را از دست داد تا بزرگ‌ترین ناکام کاروان ورزشی ایران در جاکارتا لقب بگیرد، ناکامی که یک طلای کاروان ایران را پوچ کرد. سهراب مرادی، اما همانطور که انتظار می‌رفت، نه فقط به مدال طلای این رقابت‌ها و عنوان قهرمانی دست یافت که رکورد جهان را که ۱۹ سال در اختیار یونانی‌ها بود به نام ایران زد. سهراب مرادی با رکورد ۱۸۹ یک‌ضرب، ۲۲۱ دوضرب و مجموع ۴۱۰ کیلوگرم قهرمان بازی‌های آسیایی شد و اولین مدال وزنه‌برداری در جاکارتا را به نام خود ثبت کرد تا حالا به موفقیت در دسته‌های بالاتر بیندیشد: «خوشحالم که توانستم با جابه‌جا کردن رکورد تک‌ضرب، افتخاری برای ایران عزیزمان به دست آورم. البته رکورد دوضرب را هم می‌توانستم جابه‌جا کنم. این کار را در تمرینات هم کرده بودم، اما نشد. با وجود این، ناراضی نیستم، چون این رکورد هم دست خودم است. از این پس باید در وزن ٩٦ کیلوگرم وزنه بزیم. این رکورد‌ها دیگر ماندگار شد و امیدوارم در وزن بالاتر هم موفق باشم.»
استارت پرمدال کاراته
تیم ملی کاراته ایران نیز شروعی طوفانی و پرمدال داشت و روز نخست را با یک طلا و یک برنز به پایان برد. حمیده عباسعلی، نماینده ۶۸ کیلوگرم بانوان در مرحله یک‌چهارم حریف ازبک خود را از سد راه برداشت و به نیمه‌نهایی راه یافت، اما با قبول شکست در این مرحله، از فینالیست شدن بازماند. با این حال، در رده‌بندی با کنار زدن حریف ویتنامی به گردن‌آویز برنز این رقابت‌ها دست یافت. کاراته‌کای سنگین‌وزن تیم بانوان ایران که انتظار فینالیست شدن را داشت بعد از کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی جاکارتا گفت که شرمنده مردم شده است: «متأسفم، می‌دانم که بسیاری از باخت من ناراحت هستند. گفتنش بسیار سخت است، دوست داشتم مدال طلا را کسب کنم، اما خدا را شکر که حداقل مدال برنز را گرفتم. با وجود این، شرمنده‌ام.»
سجاد گنج‌زاده، اما اجازه نداد روز کاراته بدون خوشرنگ‌ترین مدال این رقابت‌ها به پایان برسد و با کسب گردن‌آویز طلا مزد زحمات خود را گرفت. کاراته‌کای سنگین‌وزن تیم ملی مردان ایران که با دو پیروزی راهی دیدار نهایی شده بود، با پیروزی برابر نگویان مینه کونگ از ویتنام به نشان طلا دست یافت. مدالی که می‌گوید چهار سال برای رسیدن به آن تلاش کرده است: «چهار سال برای طلای بازی‌های آسیایی انتظار و سختی کشیدم. فقط برای کسب طلا آمده بودم. قرعه‌کشی که انجام شد در دور دوم با بهترین حریفم مبارزه کردم و به نوعی یک فینال زودرس بود. البته حریف ویتنامی‌ام در فینال هم خیلی خوب بود و من را شگفت‌زده کرد، ولی خدا را شکر توانستم با شکست او طلایی شوم.» هروی، سرمربی تیم ملی کاراته ایران نیز بعد از کسب این موفقیت تأکید کرد که گنج‌زاده به حقش رسیده است.
بعد از برگزاری بازی‌های روز هفتم، کاروان ایران با ۱۴ طلا، ۱۱ نقره، ۹ برنز و مجموع ۳۴ مدال در رده چهارم جدول رده‌بندی بازی‌های آسیایی قرار دارد.