مقتدر مثل سهراب

کاروان ورزش ایران در هفتمین روز بازی‌‌های آسیایی جاکارتا با کسب 2 مدال طلا جایگاه چهارمی خود را تثبیت کرد. مرادی و رستمی 2 وزنه‌بردار پرامید ایران در کنار 2 کاراته‌کای خوشنام کشورمان شانس‌‌های اصلی برای تصاحب حداقل 3 نشان زرین در مسابقات دیروز بودند که سهراب طلا گرفت اما کیانوش رستمی اوت شد. همچنین طلای حمیده عباسعلی برنز شد اما سجاد گنج‌زاده موفق به کسب مدال طلا شد. سیزدهمین طلای ارزنده ایران در بازی‌‌های آسیایی 2018 با رکوردشکنی قهرمان ارزنده کشورمان یعنی سهراب مرادی همراه بود. سهراب سومین وزنه‌بردار تاریخ ایران است که بعد از نصیری و حسین رضازاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موفق به فتح هر سه سکوی قهرمانی آسیا، جهان و المپیک می‌شود. دیروز در ادامه مسابقات وزنه‌برداری، سهراب مرادی و کیانوش رستمی در دسته 94 کیلوگرم با حریفان رقابت کردند که در پایان حرکت یک‌ضرب جایگاه‌‌های اول و دوم را به خود اختصاص دادند. سهراب مرادی، قهرمان المپیک 2016 رقابت خود را با انتخاب وزنه 182 کیلوگرمی آغاز کرد که توانست آن را به راحتی بالای سر نگه دارد. او در بار دوم موفق به مهار وزنه 189 کیلوگرمی که رکورد آسیا، جهان و المپیک محسوب می‌شد، نشد اما در تلاش سوم وزنه 189 کیلوگرمی را بالای سر برد و رکورد جهان را یک کیلوگرم ارتقا داد و در صدر حرکت یک‌ضرب این بازی‌ها ایستاد. در همین دسته، رستمی دارنده مدال طلای المپیک 2016 در دسته 85 کیلوگرم، در تلاش اولش وزنه 175 کیلوگرمی را مهار نکرد اما در تلاش دوم همین وزنه را بالای سر برد. وی در بار سوم وزنه 185 کیلوگرمی را انتخاب کرد که نتوانست آن را مهار کند و در یک‌ضرب با رکورد 175 کیلوگرم به کار خود پایان داد و دوم شد. در حرکت دوضرب مرادی ابتدا موفق به مهار وزنه 221 کیلوگرمی شد و با همین حرکت طلایش را قطعی کرد. او در دومین انتخابش با 234 کیلوگرم سراغ رکورد دوضرب و مجموع جهان رفت اما 2 بار در قیچی نهایی ناکام بود و با همان رکورد قبلی طلا گرفت اما کیانوش رستمی در دوضرب وزنه‌های 218 و 220 کیلوگرم را انداخت و به این ترتیب حذف شد.
نخستین مدال طلای کاراته
سجاد گنج‌زاده، کاراته‌کای کشورمان در وزن 84+ کیلوگرم در دور اول قرار بود به مصاف نماینده فلسطین برود، اما این حریف به دلایل نامعلوم روی تاتامی نیامد تا گنج‌زاده بدون دردسر راهی مرحله بعد شود، هر چند درصورت حضور این فلسطینی هم گنج‌زاده به آسانی قادر به غلبه بر او بود. کاراته‌کای کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر «طارق علی حامدی» از عربستان، نفر اول امیدهای جهان با نتیجه 4 بر یک پیروز شد و گام به مرحله نیمه‌نهایی گذاشت. گنج‌زاده در نیمه‌نهایی با «آدیله شادیخانوف» از قرقیزستان مبارزه کرد و 2 بر یک پیروز شد تا راهی فینال شود. وی در فینال هم به مصاف «نگوئن فانگ مینه» از ویتنام رفت و با نتیجه 5 بر 2 به پیروزی رسید تا مدال طلای این وزن را از آن خود کند. همچنین حمیده عباسعلی، کاراته‌کای بانوی کشورمان در وزن 68+ کیلوگرم برای تکرار طلای اینچئون به میدان رفت و در نخستین مبارزه با نتیجه 7 بر صفر «اخمدووا آی‌بی بی»
از ازبکستان را شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد ولی در دیدار ماقبل فینال با «یوکوزا آیومی» از ژاپن مبارزه کرد و در کمال ناباوری 2 بر یک باخت تا شانس صعود به فینال را از دست بدهد. او در تلاش برای مدال برنز موفق بود و دومین نشان آسیایی‌‌‌‌اش را گرفت.
در هفتمین روز مسابقات، ورزشکاران کشورمان در رشته‌های دیگر نیز به رقابت پرداختند که در ادامه نگاهی به نتایج آنها خواهیم داشت.
رده‌‌های عجیب و غریب تیراندازان ایران
تیراندازان ایران در روز نخست ماده اسکیت، همراه 28 تیرانداز دیگر در خط آتش قرار گرفتند که در پایان علی دوستی با 69 امتیاز در رده 21  ایستاد و رامتین بشارتی با امتیاز 65 در رده 25 قرار گرفت تا مشخص شود ورزش ایران در این رشته پرمدال هیچ برنامه و پیشرفتی ندارد و همچنان درگیر تهیه مهمات تمرین ملی‌پوشان هستیم.
اسب سوارکار ایرانی از پرش امتناع کرد!
در دومین روز از مسابقات 3 روزه سوارکاری، طوفان ترابی، تنها نماینده کشورمان در قسمت کراس‌کانتری به مصاف حریفان خود رفت. در این مسابقه، اسب نماینده ایران از پرش مقابل یکی از موانع امتناع کرد و به این ترتیب ترابی از رقابت حذف شد. حذف از این رقابت، سبب شد ترابی شانس مسابقه امروز را هم از دست بدهد.
برد بسکتبال 3 نفره مقابل عراقی‌ها
تیم بسکتبال 3 نفره مردان ایران در سومین دیدار خود در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا موفق شد 19 بر 16 از سد تیم عراق عبور کند تا همچنان در این گروه بدون شکست بماند.
علی ‌الله وردی 7، نوید خواجه‌زاده 6، محمد یوسف‌وند 4 و امیرحسین آذری 2 امتیاز در دیدار با عراق برای تیم‌ملی کسب کردند.
ناکامی بانوی صخره‌نورد ایران از رسیدن به فینال
سومین روز از مسابقات سنگ‌نوردی در بخش کامباین برگزار شد و 2 شرکت‌کننده ایران از راهیابی به فینال بازماندند. این مسابقات طی 3 روز و در 3 ماده سرعت، بولدورینگ و لید برگزار شد که در این رقابت الناز رکابی و خسرو هاشم‌زاده به ترتیب با قرار گرفتن در رتبه‌های هفتم و پانزدهم شانس حضور در فینال را از دست دادند.
شکست و حذف هر سه نماینده جوجیتسو
دیروز همچنین مسابقات جوجیتسو برگزار شد که دست نمایندگان کشورمان از رسیدن به مدال دور ماند.
در وزن 62- کیلوگرم بانوان نسیم محمدی مقابل حریفی از تایلند قرار گرفت که با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد و حذف شد. در وزن 62- کیلوگرم مردان احمدرضا عیدی در مبارزه نخست خود موفق شد با حساب 8 بر صفر رامادان از کشور اندونزی را شکست داده و راهی مرحله بعد شود اما در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر نماینده ترکمنستان شکست خورد و حذف شد. در وزن 94- کیلوگرم مردان هم سعید جلیلوند در دور نخست حریفی از مغولستان را شکست داد اما در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل نماینده اردن مغلوب شد و از صعود به مرحله بعدی بازماند.