این 8 میلیون را از کجا آوردید آقای فلاحت‌پیشه!

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیروز شنبه مدعی شد تعداد ایرانیان خارج از کشور 8 میلیون نفر است. فلاحت‌پیشه که درباره ضرورت حمایت از ایرانیان خارج از کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما 8 میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که بخش قلیلی از آنها با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند پس نباید علیه همه آنها فضای التهابی ایجاد کرد.
به گزارش «وطن‌امروز» اظهارات فلاحت‌پیشه و ادعای او مبنی بر حضور 8 میلیون ایرانی در خارج از کشور در حالی است که پیش از این، تعداد ایرانیان خارج از کشور بارها مورد بررسی قرار گرفته و هر بار نیز هیچ مرجعی در کشور نتوانست با قطعیت آمار آن دسته از هموطنانی را که در خارج از مرزهای جغرافیایی ایران زندگی می‌کنند اعلام کند.
در این میان اظهارات رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی مجلس و ادعای او درباره حضور 8 میلیون ایرانی در خارج از کشور بسیار عجیب است. با توجه به نبود مراجع مربوط به ثبت آمار ایرانیان خارج از کشور، قطعا این آمار رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی  دقیق نیست.
طی 8 سال گذشته روزنامه «وطن‌امروز» مصاحبه‌‌های مختلفی با مقامات مسؤول، از مدیرکل ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه و معاون کنسولی وزارت امور خارجه تا برخی مسؤولان دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا و همین‌طور نمایندگان مجلس درباره تعداد ایرانیان خارج از کشور انجام داده است. «وطن‌امروز» همچنین گزارش‌‌های متعددی در این‌باره با استناد به گزارش‌‌های اداره‌‌های مهاجرت برخی کشورهای خارجی منتشر کرد. در این مصاحبه‌ها و گزارشات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به صورت مشخص هیچ آمار دقیقی درباره جمعیت ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد. همچنین مشخص شد از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به مسائل ایرانیان خارج از کشور، یک بزرگنمایی ویژه درباره جمعیت ایرانیان خارج از کشور انجام می‌شود. موضوعی که برخی مساله بودجه را بی‌ارتباط با این بزرگنمایی ندانسته‌‌‌اند.


در این‌باره «وطن‌امروز» با یک بازخوانی کوتاه بر گزارشات پیشین خود درباره جمعیت ایرانیان خارج از کشور، برخی تناقضات آماری جالب و قابل تامل را در این‌باره گزارش می‌دهد.
آمارهای کیفی تخیلی!
11 آذرماه 1395 حسن قشقاوی، معاون امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه درباره جمعیت ایرانیان خارج از کشور به «وطن‌امروز» گفت: «ما فکر می‌کنیم 5/4 میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند».
در ادامه این مصاحبه وقتی به قشقاوی گفته شد یکی از مسؤولان ثبت احوال آمار ایرانیان خارج از کشور را حدود 5/3 میلیون نفر اعلام کرده است، اظهار داشت: «آمار بین 5/3 تا 4 میلیون واقع‌بینانه‌تر است. بنابراین شما هم اصلاح کنید و بین 5/3 تا 4 میلیون را بنویسید». قشقاوی در این مصاحبه البته تصریح کرد که آمار دقیقی از ایرانیان خارج از کشور در دست نیست.
2 دی‌ماه 1391 روابط عمومی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با انتشار مصاحبه‌ای در سایت این شورا مدعی اقامت 2 میلیون ایرانی فقط در آمریکا شد و نوشت: «یک‌چهارم از حدود 2 میلیون ایرانی مقیم آمریکا دارای مدرک فوق‌لیسانس و بالاتر هستند که این بالاترین میزان در میان 67 گروه نژادی مقیم این کشور به حساب می‌آید». سیدجواد قوام‌شهیدی، دبیرکل وقت این شورا نیز 12 آذر 1392 اظهار داشت: «ما یک جامعه 2‌میلیونی‌(!) ایرانی در آمریکا داریم که برای تردد آسان آنها و ورودشان به کشور نیازمند برقراری رابطه هوایی هستیم».
اظهارات شورای عالی ایران در حالی است که محسن کرمی، معاون سازمان ثبت‌احوال شهریورماه 1391 اعلام کرد: «بیشترین تعداد مهاجران ایرانی با یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست». این آمار 600 هزار نفر کمتر از آمار شورای عالی ایرانیان است.
اما همین آمار یک میلیون و 400 هزار نفری هم بسیار دور از واقعیت است، چرا که براساس اعلام نهادهای رسمی آمریکا در سرشماری سال 2000 میلادی 370 هزار ایرانی ساکن این کشور بوده‌اند اما این آمار طی 10سال یعنی تا سال 2010 روند نزولی می‌گیرد و مطابق اعلام رسمی، تعداد ایرانیان مقیم آمریکا به 289 هزار نفر کاهش می‌یابد.
این تناقضات آماری درباره سایر آمارهای معاون وقت ثبت احوال درباره جمعیت ایرانیان در سایر کشورها هم صدق می‌کند. در حالی که آمار ایرانیان مقیم انگلستان طبق اعلام و سرشماری رسمی سال 2010 حدود 60 هزار نفر اعلام شده است اما محسن کرمی، معاون وقت ثبت‌احوال آن را 410 هزار نفر اعلام کرده بود. یعنی 7 برابر واقعیت موجود! درباره کانادا نیز وضعیت مشابهی در تناقض آمار وجود دارد، چرا که تا  سال 1390 تعداد ایرانیان حاضر در کانادا براساس آمارهای رسمی دولت کانادا کمتر از 100 هزار نفر اعلام شده اما سازمان ثبت‌احوال شهریور 1391 با جهش 4 برابری، رقم 410 هزار نفر را برای آن اعلام کرده است!
اینها تنها اشاره‌ای کوتاه به تناقضات مربوط به جمعیت ایرانیان خارج از کشور است. حالا در چنین شرایطی، ناگهان دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، از راه نرسیده عدد 8 میلیون را برای جمعیت ایرانیان خارج از کشور مطرح کرده است!
به نظر می‌رسد رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی باید در این‌باره با دقت نظر بیشتر اظهارنظر کند تا خدای ناکرده اطلاعات اشتباه آن هم در موضوعات حساسی مثل جمعیت ایرانیان خارج از کشور، ارائه‌نشود.