تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است


ادریس جزایری که در سال 2015 به عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در بررسی تأثیرات منفی اقدامات یک‌جانبه بر حقوق افراد منصوب شد، گفت: تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نامشروع، نامناسب، غیرعادلانه و آسیب‌زا هستند.
جزایری افزود: اقدامات یک‌جانبه واشنگتن زیر سؤال بردن چارت سازمان ملل است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل ادامه داد: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران که به‌طور مشترک با همکاری شورای امنیت سازمان ملل و با خود آمریکا شکل گرفته بود مشروعیت این تحریم‌ها را زیر سؤال می‌برد.
وی ادامه داد: مخالفت تمام اعضای کنونی شورای امنیت سازمان ملل و در واقع تمام طرف‌های بین‌المللی نشان‌دهنده نامشروع بودن این اقدام آمریکاست.


جزایری گفت: تحریم‌های بین‌المللی باید قالب قانونی داشته و نباید به حقوق قانونی افراد جامعه تجاوز کند و در اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است.
به گزارش فارس، وی گفت: من از سازمان‌ملل به‌صورت رسمی درخواست می‌کنم که با تأکید مؤکد خود بر تعهد حفاظت از روند ورود کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران از طریق برداشتن گام‌های محکم در راستای اطمینان دادن به بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌ها هرچه سریع‌تر شرایط پرداخت و واردات این کالاها به ایران را فراهم کند.