این افسر اطلاعاتی عراق با نفوذ در داعش، از انجام 30 عملیات انتحاری جلوگیری کرد


«ابو صجیب الجهادی» مسئول یکی از پایگاه‌های داعش که کار انتقال خودروهای بمب‌گذاری شده و عناصر انتحاری این گروه تروریستی به داخل بغداد را به عهده داشت، در اصل، یک افسر اطلاعاتی ارتش عراق بود. او که درجه سروانی داشت و نام واقعی‌اش «حارث السودانی» بود، توانست سرکرده‌های داعش را به خوبی فریب بدهد و در درون ساختار این گروه جهنمی، جایگیر شود.
السودانی در طول مأموریت خود، گزارش‌های نادرستی از سرنوشت عملیات انتحاری در بغداد را به سرکرده‌های داعش می‌رساند.
السودانی در یکی از اقدامات خود- یک سال و نیم پس از نفوذ در داعش- که تصاویر آن موجود است یک خودرو بمب‌گذاری شده را در مسیر بغداد، تحویل نیروهای امنیتی داد. خودرو توقیف و اخباری جعلی از انفجار منتشر شد و داعش هم مسئولیت این انفجار دروغین را برعهده گرفت!
این افسر اطلاعاتی طی مدتی که در داعش نفوذ کرده بود، موفق شد 30 عملیات انتحاری را ناکام بگذارد تا اینکه سرکرده‌های داعش به او مشکوک می‌شوند و وی را دستگیر می‌کنند. السودانی بالاخره به دست عناصر داعش به شهادت رسید.


دفاع عبادی از بسیج مردمی
اما در پی اعتراض برخی از جریان‌های خاص سیاسی عراق به حضور نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) در شهرهای بزرگ این کشور، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراق، علیه این جریان‌ها موضع گرفت. در این بیانیه عبادی آمده است: «در مقطع فعلی خروج بسیج مردمی از شهرهای بزرگ، منطقی نبوده و باعث بازگشت تروریست‌های داعش می‌شود.
البته عبادی در بیانیه خود، از جریان‌های سیاسی هم خواست، از محبوبیت بسیج مردمی به نفع خود، استفاده نکنند. نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه قانون اساسی و قوانین این کشور اجازه نمی‌دهد بین فعالیت‌های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی از یک طرف، و فعالیت‌های سیاسی از طرف دیگر، خلط شود، تأکید کرد که او مخالف فعالیت احزاب سیاسی در داخل الحشد الشعبی است.
عبادی تصریح کرد: استفاده از (این) فداکاری‌ها، در منازعات سیاسی به نفع این گروه یا آن گروه، مردود است و ما به دنبال حفظ حمایت و پشتیبانی الحشد الشعبی هستیم.
الحشد الشعبی عراق (22 اسفند 1393) بعد از آنکه داعش مناطق زیادی از شمال و غرب عراق را به اشغال خود درآورد، با فتوای «جهاد کفایی» آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق، تشکیل شد.نیروهای الحشد الشعبی توانستند طی 3 سال گذشته، همه مناطق تحت اشغال داعش را آزاد کنند و هم‌اکنون تأمین امنیت مناطق و مرزهای غربی عراق در دست این نیروهاست.
«جمال جعفر آل ابراهیم» نایب رئیس هیئت الحشد الشعبی که به «ابومهدی المهندس» معروف است، شنبه هفته گذشته به تمامی فرماندهان الحشد الشعبی در شهرهای عراق و مناطقی که اخیراً از دست تروریست‌ها آزاد شده، دستور داده است این شهرها را تخلیه کنند.
همزمان، مردم مناطقی که از دست تروریست‌های داعش آزاد شده‌اند با راه‌اندازی راهپیمایی، از نیروهای الحشد الشعبی حمایت کردند و از این نیروها خواستند در شهرها بمانند.