جنگنده «کوثر»، «اف 5» و شباهت‌های بسیار منطقی

سه‌شنبه هفته جاری طی مراسمی با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری، جنگنده کوثر رونمایی شد. رونمایی از این جنگنده بازتاب بسیار زیادی در محافل رسانه‌ای داخل و خارج از کشور داشت و بسیاری از کارشناسان به تحلیل این دستاورد ایران پرداختند. عده‌ای هم رسیدن به چنین دستاوردی را فراتر از واقعیت دانستند که با واکنش‌های مختلف روبه رو شد.
توییت مهاجرانی
 از جمله وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد، عطاء الله مهاجرانی در توییتر خود نوشت: «بعد از رونمایی از هواپیمای جنگنده کوثر، موجی شروع شده است که این هواپیما تقلبی و شوآف است و... رادیوهای فارسی خارجی و سایت‌ها هم نقش بازی کرده‌اند. در انکارشان فرهنگ حقارت و زبونی پذیری آشکار است. همین‌ها غنی‌سازی اورانیوم و ساخت پهپاد و موشک دوربرد را هم مسخره و انکار می‌کردند.»
یک تصویر غیرکارشناسانه


در حاشیه شبهه افکنی‌ها تصویری نیز در فضای مجازی پخش شد که دو جنگنده اف 5 و کوثر را در کنار هم آورده و نشان می‌داد که شباهت آنها زیاد است. به همین دلیل تسنیم گزارشی منتشر کرده با تیتر « آیا «جنگنده کوثر» همان اف 5 است؟» که در این گزارش به ابعاد ماجرا پرداخته. در این گزارش آمده آن‌چه در مورد کوثر واضح است، این است که این جنگنده شباهت بسیار زیادی به جنگنده اف 5 آمریکا دارد یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، کوثر در واقع ارتقای سنگین همان طرح اف 5 است که توسط وزارت دفاع اجرایی شده است. در ادامه این گزارش آمده است متخصصان کشورمان توانسته‌اند جنگنده اف 5 آمریکا را اساسا تبدیل به یک جنگنده مدرن‌تر کنند و در واقع امروز می‌توان گفت که ایران دارای یک استاندارد مدرن برای جنگنده‌های اف 5 است.
آذرخش و صاعقه
به گزارش تسنیم این اقدام نه امروز بلکه سال‌هاست که در کشور در حال انجام بوده و پروژه‌های متعددی در این باره تعریف شده است، از «آذرخش» گرفته تا «صاعقه» 1 و 2؛ یعنی این جنگنده، ماحصل تلاش بیش از 2 دهه ایران برای تولید یک جنگنده است که در نتیجه به «کوثر» ختم شده است. به نوشته این خبرگزاری از مهمترین اتفاقاتی که در پروژه کوثر رخ داده، می‌توان از نصب «موتور توربوجت بومی اوج» روی جنگنده کوثر نام برد؛ اوج نخستین موتور جت ساخت ایران است که همتای موتور J-85 به‌شمار می‌رود و متخصصان کشورمان آن‌قدر به این محصول اطمینان داشته‌اند که حالا آن را برای نخستین بار روی یک جنگنده سوار کرده‌اند.