«ترامپ» روی خط استیضاح




ندا آکیش


خبرنگار
انگار اعتراف‌های خطرناک مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ و محکومیت‌های پل مانافورت، رئیس سابق فراخوان انتخاباتی او که رئیس جمهوری امریکا را با تهدید استیضاح رو به رو کرده، کم بود که حالا جف سشنز، دادستان کل هم با صدور بیانیه‌ای شدید اللحن و
کم سابقه رو در روی آقای رئیس جمهوری قرار گرفته و می‌گوید: «تا زمانی که من دادستان کل هستم، وزارت دادگستری هرگز تسلیم ملاحظات سیاسی نخواهد شد.» این سخنان سشنز در پاسخ به ترامپ است که عصر پنجشنبه به وقت محلی در مصاحبه با فاکس نیوز، دادستان کل را به خیانت متهم کرد و گفت: «تنها دلیلی که این سمت (دادستان کل) را به او دادم، احساسم به وفاداری او بود. اما سشنز در عمل هیچ‌گاه کنترل وزارت دادگستری را در دست نگرفت. حتی دشمنانم هم می‌گویند، سشنز باید مرا در جریان کناره‌گیری از این پرونده [پرونده روسیه] می‌گذاشت.»
به‌گزارش «ایران »به‌نقل از سایت روزنامه انگلیسی گاردین، اگرچه بیانیه سشنز در پاسخ به اتهام‌هایی که ترامپ عصر پنجشنبه علیه او و وزارتخانه‌اش به زبان آورده بود، کوتاه بود اما نشان داد که رئیس جمهوری امریکا در ماه‌های اخیر چقدر وزارت دادگستری را تحت فشار قرار داده تا در پرونده تبانی احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه و دیگر پرونده‌ها مانند پرونده پل مانافورت اعمال نفوذ کند و از اینکه سشنز در مارس 2017 از نظارت بر پرونده روسیه – ترامپ کناره‌گیری کرد، تا چه اندازه خشمگین است. حالا عصبانیت آقای رئیس جمهوری از سشنز به درجه‌ای رسیده که واشنگتن تایمز، احتمال برکناری سشنز از سوی ترامپ در روزهای آینده را بعید ندانسته و برخی رسانه‌ها نیز پیش‌بینی کرده‌اند، دادستان کل خودش پیشقدم شود و به‌عنوان اعتراض استعفا دهد.
دوستان دیروز؛ دشمنان امروز
حالا ترامپ در یک برهه زمانی حساس که تنها دو ماه به انتخابات سرنوشت ساز میان دوره‌ای کنگره باقی مانده افرادی را مقابل خود می‌بیند که زمانی جزو نزدیکترین‌ها و قابل اعتمادترین‌هایش بودند. کوهن، وکیل شخصی سابق او در دادگاه فدرال گفته است که به دستور ترامپ قوانین مالی فراخوان‌های انتخاباتی را نقض کرده و دست کم به دو زن که با رئیس جمهوری در ارتباط بوده‌اند، حق السکوت داده است. به یکی از آنها 130 هزار دلار و به دیگری 150 هزار دلار. اگرچه کوهن آشکارا نام ترامپ را نبرده اما گفته است: «یکی از این پرداخت‌ها با هماهنگی و دستور مستقیم یک کاندیدای شغل فدرال انجام شده و دیگری هم به دستور همان کاندیدا بوده است.»
سایت آتلانتیک اما در گزارش خود مستقیماً از ترامپ نام برد و نوشت، پرداخت ۱۳۰ هزار دلار حق السکوت به استورمی دنیلز (بازیگر زن فیلم‌های مستهجن) تقریباً 11 روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016 انجام شده بود. وال استریت ژورنال نیز نخستین رسانه‌ای بود که در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸ درباره پرداخت ۱۳۰ هزار دلاری مایکل کوهن به استورمی دنیلز افشاگری کرد و یک ماه بعد مایکل کوهن گفت، این وجوه را از حساب شخصی خود پرداخت کرده است نه توسط ترامپ یا کمپین انتخاباتی. اما روز سه‌شنبه گذشته کوهن بدون نام بردن از ترامپ اعتراف کرد که این پول را از بودجه مالی فراخوان انتخاباتی و با دستور «یک کاندیدای مشخص» پرداخت کرده است. اعترافی که می‌تواند زمینه ساز استیضاح آقای رئیس جمهوری شود.
کمک مالی امریکایی‌های تشنه حقیقت
کوهن روز سه‌شنبه در دادگاهی در منهتن اعلام کرد، اعتراف‌هایش درباره ترامپ ادامه خواهد داشت اما برای ادامه دادن به «بیان حقایق» نیاز به کمک مالی 500 هزار دلاری دارد. بلافاصله پس از این اظهارات کوهن، فراخوان اینترنتی برای جمع کردن کمک مالی به کوهن به راه افتاد و در کمتر از 48 ساعت 136 هزار و 800 دلار پول از سوی بیش از 2 هزار نفر جمع شد که در میان کمک‌کننده‌ها اهالی هالیوود نیز بودند. اتفاقی که نشان می‌دهد، امریکایی‌ها و هنرمندان این کشور چقدر از حضور ترامپ در کاخ سفید ناخرسند هستند. هفته گذشته نیز وکلای «استیون تیلور»، خواننده معروف امریکایی در نامه‌ای از ترامپ خواسته‌بودند، در سخنرانی‌های خود از آهنگ‌های این خواننده استفاده نکند.
کارشناس حقوقی: ترامپ همین حالا هم مجرم است
در چنین شرایطی به عقیده سایت خبری، تحلیلی «وُکس»، سؤال بزرگ این است که اعتراف‌های کوهن چه خطرات حقوقی برای ترامپ خواهد داشت؟ این سایت خبری، تحلیلی برای پاسخ دادن به این سؤال مهم به سراغ کارشناسان حقوقی رفت. «جینز دیوید اوهلین»، استاد حقوق دانشگاه کورنل معتقد است، ترامپ با نقض قوانین مالی فراخوان انتخاباتی مرتکب جرم و همچنین مرتکب خیانت شده است. پس در حالت نرمال و عادی همین حالا باید علیه او اعلام جرم شود اما این اتفاق نمی‌افتد فقط به این خاطر که او رئیس جمهوری است. با این حال وی تصور می‌کند ترامپ به‌عنوان «شریک در خیانت» معرفی شود.
«آشا رانگاپا»، عضو سابق اف‌بی‌آی و سخنران شناخته شده دانشگاه ییل نیز درباره استیضاح احتمالی ترامپ بر سر این موضوع می‌گوید، همه چیز بستگی به این دارد که کوهن در اعتراف‌های خود چه اطلاعات ارزشمندی  ارائه خواهد داد. به‌نظر می‌رسد، شخص ترامپ هم این مسأله را خوب می‌داند زیرا اظهارنظرهایی که اخیراً کرده حاکی از آن است که گزینه استیضاح خود را بعید نمی‌داند. او در مصاحبه پنجشنبه شب با فاکس نیوز گفت: نمی‌دانم چطور می‌توانید کسی را که کار بزرگی انجام داده، استیضاح کنید. اگر من زمانی استیضاح شوم، به‌نظرم بازار سقوط خواهد کرد و همه فقیر خواهند شد. رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ نیز در مصاحبه با اسکای نیوز با بیان این مطلب که «هیچ دلیلی برای استیضاح ترامپ وجود ندارد، مدعی شد: «چنین اتفاقی سبب شورش شهروندان امریکایی می‌شود.»