دختران کبدی تاریخ ساز شدند

آرمان: در رقابت‌های بازی‌های آسیایی 2018 که در اندونزی در حال برگزاری است تیم‌ملی مردان و زنان کشورمان دست به کار بزرگی زدند و با کنار زدن تیم‌های ملی هند که مدعی اول این رشته در جهان هستند، به مقام قهرمانی رسیدند.
قهرمانی بانوان
دختران کبدی ایران در مرحله گروهی با چین تایپه، بنگلادش و کره همگروه بودند که مقابل کره و بنگلادش به برتری رسیدند و به لطف تفاضل بهتر نسبت به چین تایپه و کره‌جنوبی به‌عنوان سرگروه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند و کره‌جنوبی نایب قهرمان آسیا و دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی اینچئون از راه یافتن به مرحله نیمه نهایی باز ماند. تیم‌ملی کبدی بانوان ایران در مرحله نیمه نهایی کبدی بازی‌های آسیایی به مصاف تیم تایلند رفت و در نهایت موفق شد با نتیجه ۲۳ بر ۱۶ به پیروزی برسد. نیمه نخست این بازی با نتیجه ۱۷ بر ۸ به سود ایران تمام شده بود. تیم‌ملی کبدی دختران ایران در دیدارفینال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به مصاف هند رفت که در پایان با نتیجه ۲۷ بر ۲۴ به برتری رسید و مدال طلا را از آن خود کرد تا کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها، یازدهمین مدال طلا را در کارنامه خود ثبت کند. این اولین مدال طلای کبدی بانوان در بازی‌های آسیایی و اولین مدال طلای تیمی تاریخ ورزش بانوان ایران در بازی‌های آسیایی است. ملی‌پوشان ایران نیمه اول این بازی را تنها با دو امتیاز اختلاف و با نتیجه ۱۱ بر ۱۳ واگذار کردند اما در اوایل وقت نیمه دوم این بازی،با نمایشی عالی ۱۸ بر ۱۵ از هند پیشی گرفتند و این ۳ اختلاف امتیاز را تا پایان بازی ادامه دادند و قهرمان شدند.
بانوان چه گفتند؟


شایلا جین سرمربی تیم کبدی بانوان ایران تاکید کرد: این قهرمانی خیلی برای من ویژه بود به‌ویژه برای کل ایران.به‌خاطر اینکه خیلی وقت بود که تیم ایران از من مدال طلا درخواست می‌کرد. من از فدراسیون و مسئولان تشکر می‌کنم که بعد از مسابقات آسیایی صبوری کردند. وی افزود: البته من هندی هستم و هند را خیلی دوست دارم اما فکر می‌کنم که کبدی را در درجه اول دوست دارم. وقتی کنار ایران هستم باید هدایت این تیم را به‌خوبی انجام دهم و از بازیکنانم حمایت کنم. شایلا جین همچنین گفت: دختران ایرانی خیلی سختکوش هستند. این برای هند باید الگو باشد که دختران ایران در تمام رشته‌ها فعالیت می‌کنند. به این دلیل است که در هفت ماهی که کار کردیم بازیکنان ایرانی پیشرفت زیای داشتند. ما از نظر بدنی زیاد لازم ‌نبود کار کنیم و بیشتر به تاکتیک‌ها پرداختیم و موفق شدیم.
قهرمانی مردان
شاگردان مازندرانی در این دوره از بازی‌ها در مرحله گروهی با پاکستان، ژاپن، نپال، مالزی و اندونزی همگروه بودند که توانستند همه حریفان خود را از پیش‌رو بردارند. آنها در نیمه نهایی مقابل هند بازی کردند. نیمه اول این بازی در شرایطی با نتیجه تساوی 9 بر 9 تمام شد که ایران در دقایق ابتدایی با نتیجه 6 بر یک از رقیب خود عقب بود اما نیمه دوم وضعیت دیگری داشت و ایران تیم برتر میدان بود. در نهایت ایران با نتیجه 27 بر 17 تیم هند را شکست داد. در مرحله فینال بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به مصاف کره‌جنوبی رفت و با نتیجه ۲۶ بر ۱۶ پیروز شد و برای اولین بار قهرمان بازی‌های آسیایی شد. هر دو تیم مردان و زنان ایران با قهرمانی در بازی‌های جاکارتا به سلطه تاریخی هندی‌ها در کبدی پایان دادند.
نظر کاپیتان
کاظم اتراچالی کاپیتان تیم‌ملی کبدی ایران پس از نخستین قهرمانی این تیم در بازی‌های آسیایی اظهار کرد: به مردم ایران و هم تیمی‌هایم تبریک می‌گویم. واقعا این‌بار یک دل شده بودیم که طلا را بگیریم. واقعا خیلی‌ها ما را باور نداشتند. اما با تدابیری که مربیان داشتند و۷۰ درصد نیروهای جدید توانستیم موفق شویم. وی افزود: این اولین بار بود که توانستیم هند را ببریم. دو بار نقره بازی‌های آسیایی را خود من گرفته بودم و می‌گفتم دیگر نمی‌توانم جواب مردم را بدهم که چرا طلا نگرفته‌ام. خدا را شکر این اتفاق افتاد و دل مردم را شاد کردیم. کاپیتان تیم‌ملی مردان درباره قهرمانی دختران نیز گفت: بانوان شاید درصدی شانس طلا داشتند اما کمتر کسی احتمال قهرمانی آنان را می‌داد. حتی خود ما هم شگفت‌زده شدیم. آنها نشان دادند که غیرت ایرانی زن و مرد نمی‌شناسد.
بی‌تدبیری رئیس فدراسیون!
بر خلاف تلاش کبدی‌کاران رئیس فدراسیون کبدی عملکردی قابل قبول در این دوره نداشت. «مهر» به برخی رفتارهای رئیس این فدراسیون پرداخت و نوشت:«رئیس فدراسیون کبدی به‌دلیل حضور غیرقانونی و بدون «آی‌دی»‌ کارت در دهکده ورزشکاران، با مسئولان امنیتی و پلیس جاکارتا درگیر شد و تا پای اخراج از محل برگزاری بازی‌های آسیایی هم پیش رفت. عباس اورسجی با توهین به بازیکنان و مربی تیم‌ملی کبدی بانوان در جریان دیدار مقابل چین تایپه هم روی دیگری از مدیران اعزامی را نشان داد.»