«‌ابتکار» احتمال عزل ترامپ از مقام ریاست جمهوری و نتایج آن را بررسی می‌کند هفته سیاه کاخ سفید

محمدرضا ستاری
ترامپ کاملا می‌داند چگونه در جامعه آمریکا می‌شود با افکار عمومی بازی و از این طریق منافع شخصی خود و خانواده را تقویت کرد. ترامپ همچنین می‌داند چگونه می‌توان با کنگره آمریکا بازی کرد. باید توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از افراد کنونی کنگره افراطی هستند و در بعضی موارد از ترامپ نیز افراطی تر هستند بنابراین امکان استیضاح کردن ترامپ از طریق این کنگره خیلی کم است.
تمامی حواشی و جنجال‌های پیرامون دونالد ترامپ از زمان ورود او به کاخ سفید با اعتراف وکیل سابق او مبنی بر تخلف انتخاباتی و دادن حق السکوت به دو زن وارد مرحله‌ای جدید و مخاطره آمیز برای ریاست جمهوری آمریکا شد. مایکل کوهن سه‌شنبه هفته گذشته که تحلیل‌گران از آن به عنوان سه‌شنبه سیاه ترامپ نام می‌برند، علاوه بر اعتراف به تخلف انتخاباتی برای ترامپ و رشوه به دو زن که قصد افشاگری روابط خصوصی با ترامپ در ایام انتخابات را داشتند، موارد اتهامی همچون فساد مالی و فرار از مالیات را نیز به گردن گرفت.
ماجرای کوهن زمانی آغاز شد که اف‌بی‌آی با ورود به محل کار او در نیویورک نوار ضبط شده ترامپ مبنی بر پرداخت رشوه 130 و 150 هزار دلاری به دو زن را کشف کرد. پس از این ماجرا به گفته لانی دیویس، وکیل کوهن، او منافع خانواده و کشورش را به ترامپ ترجیح داده و حقیقت را راجع به رئیس ایالات متحده آمریکا اعلام کرد.


حال گفته می‌شود که کوهن که سال‌ها به عنوان یکی از افراد نزدیک به حلقه ترامپ در کنار وی حضور داشته است، قصد دارد در مورد پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز شواهدی را در اختیار بازرس مولر قرار بدهد تا مجازات احتمالی 65 سال زندان او کاهش یابد.
دو ضربه در یک روز
در همین رابطه و در حالی که اوضاع کاخ سفید پس از اعترافات کوهن به شدت متهلب شده و بسیاری از سیاستمداران دموکرات شعار استیضاح ترامپ را مطرح می‌کنند، شبکه تلویزیونی ‌سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که در صورت مسجل شدن این اقدامات ممکن است کنگره آمریکا رای اعتماد از ترامپ را پس گرفته و او را از ریاست جمهوری عزل کند.
اما سه‌شنبه سیاه ترامپ تنها مربوط به اعترافات مایکل کوهن نمی‌شود، بلکه پل منافورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در پرونده‌های ۵ مورد اظهارنامه مالیاتی و همچنین ۳ مورد دیگر هم در مورد اختلاس بانکی و پنهان کردن حساب بانکی خارجی در همان روز در دادگاه ویرجینیا محکوم شناخته شد. منافورت که سابقه طولانی در مدیریت کمپین‌های انتخاباتی داشته و برای جرالد فورد و رونالد ریگان نیز فعالیت کرده است به دلیل فعالیت‌هایی که در خارج از آمریکا انجام داده و درآمدهایی که داشته و آنها را اعلام نکرده متهم شناخته شده است.
در همین راستا اوضاع زمانی برای ترامپ پیچیده‌تر می‌شود که این دو علاوه بر اعتراف به تخلفات مالی، ممکن است در تحقیقات رابرت مولر مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز اطلاعات مهمی را در آینده افشا کنند؛ اتهامی که هنوز متوجه منافورت و کوهن نیست اما با توجه به روابط خصمانه ترامپ با بازرس مولر ممکن است ابعاد تازه‌تری پیدا کند.
واکنش ترامپ به رسوایی‌های اخیر
پس از پیچیده شدن ماجرای رسوایی یاران نزدیک ترامپ وی در اظهارنظری به شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت از ماجرای حق‌السکوت به دو زنی که با آنها رابطه داشته بی‌خبر بوده است. او همچنین گفته که این پول‌ها از حساب شخصی وی پرداخت شده و سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرده که ترامپ هیچ کار خطایی انجام نداده است. پس از این ماجرا ترامپ در سلسله توئیت‌های خود به پاسخگویی اتهامات پرداخت و ابتدا با حمله شدید به مایکل کوهن نوشت: اگر کسی به دنبال یک وکیل خوب می‌گردد، قویا توصیه می‌کنم مایکل کوهن را استخدام نکند. رئیس ایالات متحده آمریکا در پیام بعدی خود ضمن ابراز همدردی با پل منافورت اعلام کرد که دستگاه به اصطلاح عدالت آمریکا،تخلف مالیاتی ۱۲ سال پیش را استفاده کرد تا فشار زیادی بر وی وارد کند. او برخلاف مایکل کوهن نپذیرفت که کوتاه بیاید و داستان سر هم کند تا به توافق برسد. احترام بسیار برای چنین مرد شجاعی! توئیت‌های رگباری ترامپ به اینجا ختم نشد، چرا که او با حمله به دستگاه قضایی آمریکا، این نهاد را متهم به پاپوش دوزی کرد و سپس بار دیگر با تاختن با کوهن نوشت: مایکل کوهن به دو فقره تقلب در امور مالی کمپین اعتراف کرده که جرم نیستند. باراک اوباما یک تقلب مالی بزرگ در کمپینش داشت که به راحتی حل و فصل شد.
در صورت استیضاح من تمامی بازارها فرو می‌پاشد
در حالی که دونالد ترامپ روزهای دشواری را سپری می‌کند و هر آن امکان دارد با اعترافات احتمالی منافورت مبنی بر همکاری کمپین ترامپ با روس‌ها در انتخابات، مساله استیضاح او شکلی کاملاً جدی به خود بگیرد، رئیس ایالات متحده آمریکا تهدید کرد که در صورت عزلش از مقام ریاست جمهوری تمامی بازارها فروپاشی و مردم فقیرتر از آنچه هستند خواهند شد. ترامپ با طرح این سوال که چرا دموکرات‌های چنین ملاحضاتی را در نظر نمی‌گیرند، مدعی شد که سایه استیضاح بر سر کسی است که کارهای فوق‌العاده‌ای را تاکنون انجام داده است. او همچنین ضمن رد تمامی اتهامات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 تصریح کرد که تنها کار اشتباهی که مرتکب شده‌ام، پیروزی در انتخابات است.
در چنین کنگره‌ای امکان استیضاح ترامپ ضعیف است
با نگاهی به ساختار سیاسی آمریکا در می‌یابیم که روسای جمهوری این کشور هرکدام در دوران حضورشان در کاخ سفید به نوعی سایه تهدید و برکناری بر سرشان وجود داشته است. از نیکسون تا ریگان و کلینتون تا بوش پسر و چالش‌های باراک اوباما همگی با این مساله درگیر بوده‌اند که ناظران معتقدند این امر به سیستم کنترل و تعادل در آمریکا باز می‌گردد. حالا زمانی که مساله استیضاح ترامپ بیش از گذشته قوت گرفته و رسماً دستگاه قضایی آمریکا با او وارد منازعه شده است، موضوع عزل ترامپ همچنان از سوی تحلیل‌گران امری بعید به نظر می‌آید. در همین راستا و در حالی که جف سشنز دادستان کل آمریکا در اقدامی نادر به ترامپ تاخته و تصریح کرده است که من دادستان کل هستم و قرار نیست اقدامات وزارت دادگستری آمریکا تحت تاثیرات نادرست ناشی از ملاحظات سیاسی قرار بگیرد، پورفسور نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی معقتد است: در اینکه ترامپ فردی بی تجربه و تاجر پیشه است شکی نیست ولی نباید او را دیوانه محسوب کرد. او کاملا می‌داند چگونه در جامعه آمریکا می‌شود با افکار عمومی بازی کرد و از این طریق منافع شخصی خود و خانواده را تقویت کند. ترامپ همچنین می‌داند چگونه می‌توان با کنگره امریکا بازی کرد. باید توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از افراد کنونی کنگره افراطی هستند و در بعضی موارد از ترامپ هم افراطی تر هستند. بنابراین امکان استیضاح کردن ترامپ از طریق این کنگره خیلی کم است. از سوی دیگر، گرچه ترامپ در میان نخبگان دانشگاهی یا برخی از افراد تحصیل کرده محبوبیت ندارد ولی در میان تعداد قابل ملاحظه‌ای از توده‌های مردم آمریکا هنوز محبوبیت دارد و این محبوبیت فقط به ساکنان ایالات جنوبی آمریکا محدود نمی‌شود. سال گذشته بنگاه معروف و معتبر نظر سنجی گالوپ ارقامی را منتشر کرد که نشان می‌دهند ترامپ طرفداران زیادی در میان مردم عادی آمریکا در ایالات شمالی و غربی هم دارد. ‌البته باید توجه داشته باشیم که نژاد پرستی، بیگانه ستیزی و سایر عقاید افراطی شبیه آنها در بافت جامعه آمریکا همواره وجود داشته است و این نظرات را ترامپ اختراع نکرده است. آنچه ترامپ کرد این بود که به این عقاید مشروعیت اجتماعی و مردمی داد. برای همین است که ما امروز این نظریات افراطی را در گفت‌وگوهای مردم عادی، برنامه‌های رادیو و تلویزیونی و یا حتی در صحن کنگره برخی از ایالات و کنگره فدرال آمریکا مشاهده کرده و از آنها شگفت‌زده نیز نمی‌شویم.