برای چهل و هفتمین زادروز مهدی سلطانی سروستانی که در جعبه جادو معیار پدرانگی ‌ست مردِ صحنه‌ها

مهدی فیضی صفت ‪-‬ بعضی ها با تک نقش ها ماندگار می شوند، هر که در خیابان می بیندشان، به نامِ کاراکترشان صدای شان می‌زند اما برخی دیگر هر بار چونان ققنوسی، متولد می شوند از زیر خاکستر. یک بار پدرِ مادرانه می شود و با بگو خُب می ماند در حافظه مردم، یک بار هاشم‌خان دماوندی است و دلت می لرزد وقتی عتاب می زند به فرهاد و می گوید شِر تحویل من نده، یک بار هم می درخشد در ردای حاج علی تهرانی، وقتی جذبه مهربانانه اش جمع می شود درون یک کلمه؛ لیلا.
دکترای تئاترش را از دانشگاه آوینیون فرانسه گرفته، سال ها خاک صحنه خورده و روی سنِ تئاتر درخشیده، نقش های باورپذیرِ امروزش حاصل بازی های بی‌واسطه‌ای است که برای شان جایزه ها گرفت.
موهایش سپید شده، شاید باورش سخت باشد که تصور کنید مهدی سلطانی سروستانی همسن رامبد جوان است، خطوط چهره اش انگار رنجی بیش از پنج چند دهه را فریاد می زند اما متولد اولین روز از آخرین ماه تابستان 1350 است.
مهمان داریم، چه مهمانی، نشست مقابل مهران مدیری تا به سوالاتی مثل عاشق شدی، جواب دهد اما در یکی از فانتزی ترین برنامه های تلویزیون هم موقر بود و کاریزماتیک. مجری کهنه کار دورهمی انگار جرات نکرد فضا را به سمت شوخی و خنده ببرد، از تحصیلاتش در فرانسه پرسید و تفاوت فضای تئاتر با سینما.


صدایش هم گرم است و خوش، چند قطعه ای خوانده، نوای دلنشینش در لالایی با همراهی پسرش خواب می کند حتی آدم بزرگ ها را. به قدری نمایش اجرا کرده که از دست رفته تعداد روی صحنه رفتن هایش. بارها مرد سال شده از طرف کانون ملی منتقدان تئاتر ایران. آثار بسیاری را هم کارگردانی کرده است.
کم بازی نکرده در مجموعه های خاطره انگیز، از نقش های کوتاه در کارآگاه علوی و محاکمه به کارگردانی حسن هدایت و تصمیم نهایی محسن شاه محمدی بگیر تا یکی یه دونه اصغر فرهادی، چ ابراهیم حاتمی کیا و اشباح داریوش مهرجویی.
واقعیت استلیزه در تئاتر رئالیستی معاصر؛ این یکی از پژوهش هایی است که مهدی سلطانی سروستانی دود چراغ خورده و مو سپید کرده تا به سرانجامش برساند. امروز 47 ساله می شود مردِ صحنه ها، شاید خبری خوش برای شهرزاد، مرضیه خانم و میترا که سوگوار مرگِ هاشم‌خان بودند!
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی همدلی با فریبرز لاچینی آهنگساز پاییزهای طلایی در سالروز تولد 69 سالگی‌اش؛ ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند «همدلی» از سناریوی اسیدپاشی به بهانه تکرار آن در تبریز گزارش می‌دهد زنان خشن و مردان خشن «همدلی» از اوضاع ناخوشایند حمل ونقل هوایی به دلیل آشفتگی‌های مدیریتی و شکل‌گیری دردسرهای اقتصادی گزارش می‌دهد راهکار وزیر خارجه آلمان مبنی بر ایجاد یک نهاد مالی مستقل از سوئیفت برای عبور از قفل برجام وضعیت تازه ای در مقابل ایران قرار داد اخبار و اظهارات مربوط به چهار چهره مهم از اطرافیان ترامپ، سناریوهای احتمالی آینده رئیس‌جمهور را شفاف‌تر می‌کنند میرزایی‌نیکو: گشایش‌هایی برای رفع حصر در حال انجام است و باز هم تکرار وعده‌ها برای چهل و هفتمین زادروز مهدی سلطانی سروستانی که در جعبه جادو معیار پدرانگی ‌ست مردِ صحنه‌ها ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: پلاکاردهای مدرسه فیضیه در ذهن مردم ایجاد سوال کرده است آشنا: رئیس‌جمهور در مجلس حتما با صراحت و قاطعیت صحبت خواهد کرد