اخبار و اظهارات مربوط به چهار چهره مهم از اطرافیان ترامپ، سناریوهای احتمالی آینده رئیس‌جمهور را شفاف‌تر می‌کنند

نشانه‌های گریز از مرکز در حلقه ترامپ
مایکل کوهن وکیل شخصی سابق ترامپ با پذیرش جرائم خود در تخطی از قوانین کارزار انتخاباتی، مدعی شد اقداماتش با آگاهی و دستور ترامپ و با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات انجام شده است
پل منفورت، رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ در دادگاه در هشت پرونده از ۱۸ پرونده مجرم شناخته شد
جف سشنز، وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده آمریکا بعد از مدت‌ها به حملات ترامپ واکنشی جدی نشان داد و گفت وزارت دادگستری تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار نمی‌گیرد


دیوید پکر، صاحب امتیاز Nationa- Enquirer و از متحدان ترامپ، از دادستان‌ها برای دراختیارقراردادن اطلاعاتش مصونیت گرفته است
روح‌اله نخعی‪-‬ در روزهای گذشته، چهار خبر مهم از چهار نفر از اطرافیان مهم دونالد ترامپ، منتشر شد که در کنار هم، تصویری از روند پیشرفت پرونده‌های در جریان رئیس‌جمهور ارائه می‌کنند. میزان توجه به این اخبار و سروصدایی که در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردند البته تناسبی با میزان اهمیت نسبی آن‌ها نداشت.
لااقل در کنار دو خبر اول، زمزمه‌های احتمال استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره بالا گرفت. اینکه این اخبار هر کدام تا چه حد استیضاح ترامپ را به یک احتمال تبدیل می‌کنند و این احتمال تا چه جدی است، با مرور این چهار خبر مشخص‌تر می‌شود
مایکل کوهن، بروتوسی که اولین خنجر را زد
بی‌دلیل نیست که خبر پذیرش جرم توسط مایکل کوهن، احتمال استیضاح ترامپ را به صدر تحلیل‌ها می‌برد. به جرئت می‌توان گفت هیچ کدام از اخباری که تابحال از پرونده‌های متعدد رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا منتشر شده به اندازه این خبر، مستقیم ترامپ را به جرمی مشخص متهم نمی‌کند. وکیل سابق و همراه قدیمی ترامپ که طبق شواهد پرونده جرائم خودش، در سال‌های قبل از ورود ترامپ به صحنه سیاسی و نیز در دوران انتخابات، مشغول به رسیدگی و ساکت‌کردن ادعاهای دردساز علیه ترامپ بوده، حالا با پذیرش جرائم خود در این فرایند، به صراحت گفته است که اقدامات او در پرداخت حق‌السکوت به کسانی مثل استورمی دنیلز پورن‌استار، با دستور «کاندیدا» و با هدف «تاثیرگذاری بر انتخابات» انجام شده. این شهادت کوهن، مستقیم شخص دونالد ترامپ را در جرم تخطی از قوانین انتخاباتی، به شراکت در جرم و ارتکاب جرم متهم می‌کند.
پذیرش جرائم و اعترافات کوهن در توافقی با دادستان‌ها صورت گرفت که احتمال دارد حکم نهایی او را از ۶۵ سال تا ۵ سال و سه ماه کاهش دهد. همین موضوع در کنار دردسر گسترده‌ای که پرونده کوهن برای ترامپ ایجاد کرده باعث حملات گسترده توییتری و غیرتوییتری ترامپ و اطرافیانش به کوهن شده است. در توییتی غریب، ترامپ در اولین ساعات پس از اعلام خبر نوشت اگر کسی دنبال وکیل خوب می‌گردد، او مایکل کوهن را توصیه نمی‌کند!
کوهن در پرونده جرائم فرار مالیاتی، دروغ‌گویی به نهادهای مالی و دست‌داشتن آگاهانه در نقل و انتقال غیرقانونی منابع سازمانی برای کمک به کارزار انتخاباتی با درخواست کاندیدا یا کارزار را پذیرفته است. حکم او ۱۲ سپتامبر صادر خواهد شد و وثیقه تعیین‌شده ۵۰۰هزار دلار است.
محکومیت پل منفورت
رئیس سابق کارزار ترامپ یا به عبارتی رئیسی که تا پایان کار در کارزار نماند، به پایان پرونده خود رسید و از ۱۸ اتهام در ۸ اتهام مجرم شناخته شد. در ۱۰ اتهام دیگر، هیئت منصفه اعلام کرد به اجماع نرسیده است. بعدتر در بررسی‌ها مشخص شد یکی از اعضای هیئت منصفه در این ۱۰ پرونده به تنهایی مخالف گناه‌کار دانستن منفورت بوده است.
پرونده منفورت از یک زاویه تفاوت مهمی با پرونده کوهن دارد و آن اینکه برخلاف کوهن، منفورت در فرایند رسیدگی به جرائم خود ترامپ را به چیزی متهم نکرده است. هر چند پرونده‌هایش مثل کوهن مستقیم مربوط به ترامپ نبوده است، همین موضوع باعث شده تا ترامپ موضع نرمی و حمایت‌آمیزی درباره منفورت بگیرد که ذهن ناظران را معطوف به احتمال صدور حکم عفو برای او کند.
جف سشنز و دفاع بی‌سابقه از دادگستری در مقابل رئیس‌جمهور
تقریباً از اولین روزهای آغاز تحقیقات رابرت مالر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، جف سشنز با حملات و انتقادات شدید و خفیف مافوقش، رئیس‌جمهور مواجه بوده است. سشنز در همان روزهای اول با توجه به اینکه نام خود او در پرونده مطرح است، طبق روال قضایی از این پرونده خود را کنار کشید و مسئولیت را به معاونش، راد روزنستاین سپرد و از همان زمان ترامپ، هم به دلیل ادامه این تحقیقات او را در کنار مالر و روزنستاین هدف حمله قرار می‌دهد و هم جداگانه او را بابت کنارکشیدن از این پرونده ملامت می‌کند. این حملات اخیراً با نزدیک‌ترشدن ماجرای تحقیقات به پایان راه، شدت هم یافته‌اند، اما درست بعد از دو خبر مهم قبلی، سنشزی که تا پیش از آن صرفاً در مقابل انتقادات رسانه‌ها و بعضاً نمایندگان کنگره، بر تلاش سازمان متبوعش در اجرای وظایف تاکید می‌کرد، این بار مستقیم پاسخ انتقاد ترامپ را داد. ترامپ در آخرین حمله‌اش به دادستان کل او را مقصر در آنچه فساد وزارت دادگستری خواند دانست و گفت «من دادستان کلی منصوب کردم که هیچ وقت کنترل وزارت دادگستری را به دست نگرفت. واکنش کم‌سابقه و قاطع سشنز در دفاع از این نهاد، به سر خط اخبار رسید: «من روزی که سوگند یاد کردم [برای در اختیار گرفتن سمت دادستان کل] کنترل وزارت دادگستری را به دست گرفتم.» سشنز تاکید کرد: «تا زمانی که من دادستان کل هستم، اقدامات وزارت دادگستری به اشکال نادرست تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار نخواهد گرفت.
دیوید پکر و مصونیت برای اعتراف
پکر کیست؟ او صاحب امتیاز و مدیر نشریه Nationa- Enquirer است که نامش در پرونده‌های حق‌السکوت به کسانی مانند استورمی دنیلز پورن استار و کارن مک‌دوگل مدل مطرح شده است. رسانه تحت امر او، در تاکتیکی معروف به «گرفتن و کشتن» یا Catch and Kil- از افرادی که قصد انتشار خبر روابطشان با ترامپ را داشتند، حق انتشار خبر را می‌خرید و سپس این اخبار را به عنوان لطفی مهم به شخص ترامپ که رابطه‌ای نزدیک با پکر داشت، منتشر نمی‌کرد. پکر مستقیم با کوهن در ارتباط بوده و در پرونده مربوط به او، اطلاعات و احتمالاً اعترافاتی داشته و دارد.
اعطای مصونیت از طرف دادستان‌ها به او برای کسب همکاری‌اش نشانه مهمی است که دو معنای بدیهی و یک نتیجه دارد. اولین معنای این اعطای مصونیت این است که آنچه پکر می‌داند، خود او را نیز درگیر اتهامات احتمالی می‌کند و او برای شهادت در این بار به مصونیت نیاز داشته تا خود را از معرض خطر برهاند. معنای دوم این اعطای مصونیت این است که آنچه پکر می‌داند یا لااقل دادستان‌ها معتقد بوده‌اند او می‌داند، ارزش این را داشته که از پیگیری جرائم خود او در این میان صرف‌نظر کنند و البته پکر هم اطلاعاتی گسترده و کافی در اختیار آن‌ها قرار داده یا می‌دهد که به مصونیت بیارزد. نتیجه‌ای که از این دو مقدمه به دست می‌آید اینکه یکی دیگر از افراد بسیار نزدیک به ترامپ، همکاری کامل و مفصلی با دادستان‌ها داشته که بعید است، شامل اطلاعاتی علیه شخص رئیس‌جمهور نباشد.
استیضاح یا پیگیری قضایی، آینده ترامپ به کدام سمت می‌رود؟
روند قضایی رسیدگی به اتهامی علیه رئیس‌جمهور آمریکا، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که به تنهایی سوژه یک گزارش مفصل خواهد شد. خلاصه ماجرا این است که در اصل امکان تعقیب قضایی رئیس‌جمهور، اجماعی بین حقوقدان‌ها نشان داده نشده و ظواهر امر نشان می‌دهد، متن قانون اساسی در این باره شفاف نیست. آنچه از آن به عنوان «بحران قانون اساسی» یاد می‌شود، از اینجا ناشی می‌شود که کار روسای جمهور آمریکا تابحال به اینجا نرسیده. این یعنی در صورتی که هر اقدامی در این راستا شکل بگیرد، با احتمال قریب به یقین به دادگاه عالی خواهد رسید. این بار دیگر نام برت کاوانا را به میان می‌کشد. کاوانا، گزینه‌ای که ترامپ برای جای خالی آنتونی کندی مطرح کرده در مقالات و تحلیل‌های حقوقی‌اش به صراحت مطرح کرده که معتقد است، رئیس‌جمهور آمریکا قابل تعقیب حقوقی نیست. این بعد تازه‌ای به روند رسیدگی به تایید یا رد او برای این کرسی در کنگره می‌بخشد که فعلاً محل رسیدگی به سوژه اصلی است.
به لحاظ سیاسی، مرجع اصلی رسیدگی به پرونده‌های رئیس‌جمهور کنگره است، با ابزار غیرحقوقی و سیاسی استیضاح؛ به عبارتی اتهاماتی مانند آنچه در این پرونده‌ها مطرح شده اند، اگر پذیرفته شوند، ابزار کنگره خواهند بود تا در نظر بگیرد که به دلیل این جرائم، صاحب فعلی دفتر بیضی صلاحیت نشستن بر کرسی کاخ سفید را ندارد، مشابه اینکه اگر در ایران، اتهاماتی متوجه رئیس‌جمهور و اطرافیانش شود و فرایندی قضایی برای رسیدگی به آن جرائم به جریان بیفتد، مجلس می‌تواند تصمیم بگیرد که به دلیل ارتکاب این جرائم، رئیس‌جمهور کفایت ندارد و باید برکنار شود. کنگره در آمریکا، به تعبیری مانند مجلس در ایران، مرجع سیاسی رسیدگی به اقدامات رئیس‌جمهور به حساب می‌آید؛ از سوی دیگر، اگر مقبولیت رئیس‌جمهور به اندازه کافی افت کند، کنگره ممکن است حتی برای برکناری رئیس‌جمهور تحت فشار رای‌دهندگان قرار بگیرد و از این روست که انتشار اخباری این چنین، بلافاصله نام کنگره و استیضاح را مطرح می‌کند.
آیا آنچه تابحال به میان آمده برای کنگره کافی است که کار ترامپ را به استیضاح بکشاند؟ جواب کوتاه این است که هنوز نه لزوماً؛ اما آنچه قطعی است اینکه مسیری که تا اینجا طی شده، به سمت مقصدی است که کنگره در آن ناچار خواهد بود به گزینه استیضاح به طور جدی فکر کند یا عواقب خودداری از این کار را بپذیرد. ترامپ کم‌کم رسماً به عنوان یک مجرم تصویر خواهد شد، لااقل در میان کسانی که دربست هر چه او بگوید را نمی‌پذیرند و البته تعداد این جمعیت، شاید تعیین‌کننده‌ترین عامل در تصمیم کنگره‌ای است که حتی با بهترین موفقیت ممکن دمکرات‌ها در انتخابات امسال هم به اندازه کافی جمهوری‌خواه برای نجات ترامپ خواهد داشت.
اما الگویی که در روند این چهار خبر دیده شده، نشان می‌دهد که نزدیکان ترامپ خطر را احساس کرده‌اند: کوهن و پکر تمام و کمال در خدمت دادستان‌هایی هستند که ترامپ را زیر نظر دارند، منفورت یکی دیگر از سربازهای سقوط‌کرده ترامپ شده و سشنز که از اولین حامیان ترامپ سیاستمدار بوده ناگهان تصمیم گرفته در مقابل ترامپ بایستد. در دنیای سیاست، یکی از بهترین معیارها برای اندازه‌گیری میزان دردسری که فرد در آن گیر افتاده، میزان فاصله‌گرفتن نزدیکانش از اوست و این اخبار در آن رادار، نقطه‌های روشنی هستند. اگر تعداد این نقطه‌ها روبه‌افزایش رفت و ترامپ، به همین شکل این چند روز به هر طرف مشتی پراند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که کار رئیس‌جمهور دارد به جاهای باریک می‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی همدلی با فریبرز لاچینی آهنگساز پاییزهای طلایی در سالروز تولد 69 سالگی‌اش؛ ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند «همدلی» از سناریوی اسیدپاشی به بهانه تکرار آن در تبریز گزارش می‌دهد زنان خشن و مردان خشن «همدلی» از اوضاع ناخوشایند حمل ونقل هوایی به دلیل آشفتگی‌های مدیریتی و شکل‌گیری دردسرهای اقتصادی گزارش می‌دهد راهکار وزیر خارجه آلمان مبنی بر ایجاد یک نهاد مالی مستقل از سوئیفت برای عبور از قفل برجام وضعیت تازه ای در مقابل ایران قرار داد اخبار و اظهارات مربوط به چهار چهره مهم از اطرافیان ترامپ، سناریوهای احتمالی آینده رئیس‌جمهور را شفاف‌تر می‌کنند میرزایی‌نیکو: گشایش‌هایی برای رفع حصر در حال انجام است و باز هم تکرار وعده‌ها برای چهل و هفتمین زادروز مهدی سلطانی سروستانی که در جعبه جادو معیار پدرانگی ‌ست مردِ صحنه‌ها ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: پلاکاردهای مدرسه فیضیه در ذهن مردم ایجاد سوال کرده است آشنا: رئیس‌جمهور در مجلس حتما با صراحت و قاطعیت صحبت خواهد کرد