«همدلی» از سناریوی اسیدپاشی به بهانه تکرار آن در تبریز گزارش می‌دهد زنان خشن و مردان خشن

فرمانده انتظامی شهرستان اهر: یک زن، اهل تبریز روی پسر جوان اهل شهرستان اهر اسید پاشید
آسو محمدی‪-‬ کین‌خواهی موتور محرکه جرمی به نام اسیدپاشی است و مهم‌ترین سوالی که در مواجهه با مسئله‌ای چون اسیدپاشی از سوی قانون‌گذار، قربانیان و فعالین حقوق زن و جامعه حقوقی پرسیده می‌شود این است که چگونه می‌توان از تکرار اسیدپاشی جلوگیری کرد یا چه سیاست جنایی باید پیش بینی کرد که واجد جنبه بازدارندگی باشد و آیا اصلا امکان عملی اتخاذ چنین سیاستی وجود دارد؟ روز گذشته فرمانده انتظامی شهرستان اهر در تبریز از تکرار این اتفاق در این شهرستان خبر داد.
او می‌گوید: «یک زن که اهل تبریز بوده بر روی پسر جوان اهل شهرستان اهر اسید پاشیده و هر دو نیز مصدوم شده و به بیمارستان سینا در تبریز منتقل شدند.» این اتفاق درحالی افتاده است که مجلس درحال بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی است. او با بیان این‌که عامل حادثه یک زن بوده که هنگام اسیدپاشی بر روی مرد خودش نیز مصدوم شده است. این زن اسیدپاش بعد از این حادثه، ماشین پسر جوان را برداشته و از محل حادثه متواری می‌شود که با اقدامات به موقع پلیس در کمتر از یک ساعت دستگیر شده است.
این اولین بار نیست که مردها هم قربانی این نوع از خشونت می‌شوند چراکه در سال92 این اتفاق برای یک مرد رخ داد. مردی که همکارش با سه لیتر اسید سولفوریک به استقبالش آمده و پس از آن هم 16ضربه چاقو به قسمت‌های مختلف بدنش وارد کرده تا شاید انتقام مزاحمت‌های تلفنی فرد دیگری را از وی گرفته باشد. به گزارش ایسنا، سید محسن مرتضوی متولد اسفندماه 58 کارمند و یکی از قربانیان اسیدپاشی است که از سوی نظافتچی 36 ساله محل کارش به نام « ف. خ» مورد اسیدپاشی و اصابت 16 ضربه چاقو قرار گرفت.


از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد درصد قربانیان زن و مرد تقریبا یکسان است و این معضل فراگیر هم دامن زنان و هم دامن مردان را گرفته است اما در سال‌های اخیر این مسئله در مورد زنان بیشتر تکرار شده است. نمونه بارز آن اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان بود که برای زنان اتفاق افتاد. اسیدپاشی‌های پیاپی به ناحیهٔ صورت زنان بدون چادردر شهر اصفهان است که در مهرماه ۹۳ به وقوع پیوست. در جریان این اسیدپاشی‌ها، حداقل چهار دختر یا زن جوان مورد حمله قرار گرفتند که منجر به مرگ یکی از آن‌ها شد. هر چند بنا به گفته احمد سالک، نماینده مردم اصفهان، در میان قربانیان یک زن محجبه با پوشش چادر نیز بوده است. برخی گزارش‌ها شمار قربانیان اسیدپاشی در اصفهان را ۱۵نفر اعلام کرد. معضلی که امنیت مردم شهر را مختل کرد، زنان و دختران شهر کمتر در معابر عمومی پدیدار می‌شدند.
بیشترین دلیل اسیدپاشی، خواستگاری ناموفق
یکی از معدود پژوهش‌ها در این زمینه، در مدت شش سال، از خرداد ۱۳۸۳ تا مهر ۱۳۸۹، بر روی ۵۹ مورد اسیدپاشی در بیمارستان سوختگی مطهری تهران انجام شده است. به گزارش ایسنا و بر اساس این پژوهش ۵۱درصد قربانیان مرد و ۴۹درصد زن بودند و پنج نفر از آنها زنده نماندند. صورت و نواحی فوقانی تنه بیشتر از هر جای دیگری هدف حمله قرار گرفته بودند و اسیدپاش معمولاً یکی از اعضای نزدیک خانواده یا بستگان بوده است. بیشترین دلیل اسیدپاشی، خواستگاری ناموفق، رابطه خارج از چارچوب ازدواج یا درخواست طلاق بود. عواملی مثل فقر، وضعیت بد اجتماعی و اقتصادی و کلاهبرداری مالی هم از دیگر عوامل شایع بودند. بیشتر قربانیانی که در این تحقیق بررسی شدند (۷۱ درصد) متاهل بودند. نیمی از زنان هدف حمله شوهر یا بستگان دیگر قرار گرفته بودند و بقیه آنها هدف افراد غریبه. مردان قربانی نیز در بیشتر موارد هدف حمله افراد غریبه (۳۶٪)، نامعلوم (۳۵٪)، در حین دعوا (۱۷٪) یا قربانی حمله همسرشان (۱۲٪) بودند. متوسط سن قربانیان ۳۶ سال و متوسط سوختگی ۳۰ درصد بود. اکثر قربانیان مرد مجرد و اکثر قربانیان زن متاهل بودند.
آسیب‌های روحی و بدنی فرد قربانی
اسیدپاشی آسیب شدیدی به قربانی وارد می‌کند که معمولاً ماندگار است و علاوه بر آسیب‌های جسمی ماندگار از جمله نابینایی، می‌تواند آسیب‌های روانی جدی مثل افسردگی، اختلال تنش‌زای پس از رویداد (PTSD)، اضطراب، حملات اضطرابی، اختلالات خوردن و حتی اعتیاد و خودکشی را به همراه داشته باشد. اسید به علت خاصیت خورندگی و گرمایی که ایجاد می‌کند به بافت‌ها آسیب می‌زند. معمولاً صورت قربانی هدف اسیدپاشی قرار می‌گیرد. غالباً خطر مشکلات تنفسی، عفونت خون (سپتی‌سمی)، نارسایی کلیه و نهایتاً مرگ قربانیان اسیدپاشی را تهدید می‌کند. اسید باعث مرگ بافت (نکروز) و سوختگی آن می‌شود، بعد از از بین بردن پوست، چربی زیر پوست را حل کرده و به عضلات و حتی استخوان نفوذ می‌کند. در حمله به صورت، معمولاً پلک و مژه و لبها کاملاً از بین می‌روند و بینی و گوش هم ممکن است کاملاً تخریب شود. شدت ضایعه به نوع و غلظت اسید، مدت زمانی که پس از حمله، شستشو و رقیق شدن شدن اسید انجام می‌شود، و سرعت انتقال قربانی به مرکز تخصصی بستگی دارد.
در مواقع اسیدپاشی چه باید کرد؟
در این میان ممکن است هرکدام از ما در معرض این اتفاق قرار بگیرد و از این جهت لازم است که اصول ابتدایی مواجهه با چنین معضلی را بدانیم. در صورت مواجهه با اسیدپاشی ابتدا از ایمنی خود مطمئن شوید و بعد به کمک قربانی بروید. بلافاصله از دیگران و از اورژانس کمک بخواهید. ریختن مداوم آب (ولرم) بر روی نواحی سوخته مهم‌ترین راه کمک است. این کار را حداقل نیم ساعت ادامه دهید. دقت کنید که ریختن آب بر روی صورت طوری نباشد که تنفس را مختل کند. اگر مطمئن هستید که با اسید تماس پیدا نمی‌کنید سعی کنید لباس، جواهر و ساعت قربانی را در حالی که به آب ریختن ادامه می‌دهید خارج کنید. لباس را بعد از خیس کردن در بیاورید و اگر لباس به بدن چسبیده از این کار منصرف شوید. از استفاده از یخ، روغن، انواع کرم یا مواد دیگر پرهیز کنید. از پتو و حوله و دیگر پوشش‌های پرزدار استفاده نکنید. مناسب‌ترین پوشش گاز استریل است. به نواحی آسیب دیده دست نزنید و آن را دستکاری نکنید.
طرح تشدید مجازات اسیدپاشی چه شد؟
این معضل درحالی تکرار می‌شود که طرح تشدید مجازات اسیدپاشی درحال بررسی است و معلوم نیست که کی و چه وقت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود. یک ماه پیش سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس درباره این طرح به جماران گفت: قرار است راهکار‌هایی در زمینه «تامین هزینه‌های درمان بزه دیده» از طریق پیش بینی در ردیف «تامین هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج» در بودجه سالانه در نظر گرفته شود.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس گفت: طرح تشدید مجازات اسیدپاشی به زودی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود. او افزود: این طرح در یک قدمی بررسی نهایی در صحن علنی مجلس قرار دارد. وی که طراح «طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن» است، اظهار کرد: در طرح یادشده، با توجه به خلا قانونی در این زمینه، تلاش بر آن است که علاوه بر تعیین حبس‌های طولانی مدت با درنظر گرفتن میزان آسیب وارده به اندام و نیز در نظر گفتن اهمیت عضو مانند صورت بزه دیده، مجازات تشدید می‌شود.
وی اضافه کرد: در این طرح همچنین درباره نحوه عرضه و فروش ضابطه‌مند ترکیبات شیمیایی، راهکار‌هایی درنظر گرفته شده است. حسینی تصریح کرد: قرار است راهکار‌هایی در زمینه «تامین هزینه‌های درمان بزه دیده» از طریق پیش بینی در ردیف «تامین هزینه‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج» در بودجه سالانه در نظر گرفته شود. این نماینده مجلس عنوان کرد: از سوی دیگر در این طرح، جبران خسارت معنوی بزه دیده نیز علاوه بر جبران خسارت مادی، به استناد تبصره ماده ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگوی همدلی با فریبرز لاچینی آهنگساز پاییزهای طلایی در سالروز تولد 69 سالگی‌اش؛ ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند «همدلی» از سناریوی اسیدپاشی به بهانه تکرار آن در تبریز گزارش می‌دهد زنان خشن و مردان خشن «همدلی» از اوضاع ناخوشایند حمل ونقل هوایی به دلیل آشفتگی‌های مدیریتی و شکل‌گیری دردسرهای اقتصادی گزارش می‌دهد راهکار وزیر خارجه آلمان مبنی بر ایجاد یک نهاد مالی مستقل از سوئیفت برای عبور از قفل برجام وضعیت تازه ای در مقابل ایران قرار داد اخبار و اظهارات مربوط به چهار چهره مهم از اطرافیان ترامپ، سناریوهای احتمالی آینده رئیس‌جمهور را شفاف‌تر می‌کنند میرزایی‌نیکو: گشایش‌هایی برای رفع حصر در حال انجام است و باز هم تکرار وعده‌ها برای چهل و هفتمین زادروز مهدی سلطانی سروستانی که در جعبه جادو معیار پدرانگی ‌ست مردِ صحنه‌ها ​​​​​​​​​​​ ترسیم جمعه پرافتخار ایران در بازیهای آسیایی به دست بانوان کاش دلسوز داشتند نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: پلاکاردهای مدرسه فیضیه در ذهن مردم ایجاد سوال کرده است آشنا: رئیس‌جمهور در مجلس حتما با صراحت و قاطعیت صحبت خواهد کرد