شاهکار طلایی


محمد پناهی‌فرد/خبرنگار اعزامی به اندونزی
ششمین روز از بازی‌های آسیایی، روز شاهکار بانوان کبدی و تاریخ‌سازی مردان همین رشته بود. گام اول را دختران کبدی برداشتند. آن هم با ایستادن روی سکوی قهرمانی بازی‌های آسیایی برای اولین بار در تاریخ این رشته. تیم ملی کبدی دختران ایران در حالی در دیدار فینال به مصاف هند رفت که موفق شد حریف سنتی و مقتدر خود را با نتیجه ۲۷ - ۲۴ شکست دهد و مدال طلا را از آن خود کند تا کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها، یازدهمین مدال طلا را در کارنامه ثبت کند. این اولین مدال طلای کبدی بانوان در بازی‌های آسیایی و اولین مدال طلای تیمی تاریخ ورزش بانوان ایران در بازی‌های آسیایی است. دختران کبدی درحالی فاتح سکوی اول شدند که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به مقام نایب‌قهرمانی و در بازی‌های آسیایی‌۲۰۱۰ گوانگژو نیز به مقام سومی رسیده بودند. این قهرمانی اما به قدری ارزشمند بود که ملی‌پوشان کبدی ایران بعد از این پیروزی تاریخی از شدت خوشحالی اشک شوق ریختند. به فاصله چند ساعت از طلایی شدن دختران کبدی، مردان تیم ملی کبدی ایران هم تاریخ‌ساز شدند. شاگردان غلامرضا مازندرانی درحالی راهی فینال شدند که موفق شدند در این مرحله کره‌جنوبی را با نتیجه 26- 16 مغلوب کنند و برای اولین بار قهرمان بازی‌های آسیایی شوند. به این ترتیب هر 2 تیم مردان و زنان ایران با قهرمانی در بازی‌های جاکارتا به سلطه تاریخی هندی‌ها در کبدی پایان دادند.
مازندرانی: این مدال‌ها نوید‌دهنده آینده روشن است
غلامرضا مازندرانی، سرمربی تیم ملی کبدی ایران بعد از قهرمانی شاگردانش در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی گفت: «قهرمانی در این مسابقات حاصل تلاش چندین ساله بوده و نباید به نام من یا شخص خاصی نوشته شود. سال‌ها برای کبدی زحمت کشیده شده‌ و برخی مواقع به دلیل کم‌تجربگی مدال طلا را از دست دادیم، مثل بازی‌های اینچئون.‌» او افزود: «طی چند ماه گذشته مدیریت فدراسیون تغییر کرد و نیروها و افکار جدید به کبدی تزریق شدند. این اتفاقات نوید این را می‌دهد که کبدی آینده روشنی خواهد داشت.‌»
اورسجی: طلای کبدی بانوان را به مقام معظم رهبری تقدیم می‌کنیم


عباس خواجه‌اورسجی رئیس فدراسیون کبدی بعد از قهرمانی تیم بانوان ایران گفت: «خدا‌را‌شکر توانستیم بعد از سال‌ها به سلطه هندی‌ها در کبدی پایان بدهیم و این مدال خوش‌رنگ طلا را به مقام معظم رهبری و تمام کسانی که از ما حمایت کردند، تقدیم می‌کنیم.‌» او افزود: «پیش از این در نشریه فدراسیون اعلام کرده بودم در کبدی بانوان صاحب مدال طلا می‌شویم و در اندونزی به قول‌مان وفا کردیم.‌»
داورزنی: 2 طلای کبدی فوق‌العاده بود
محمدرضا داورزنی، معاون‌وزیر ورزش و جوانان با ابراز خشنودی از قهرمانی هر 2 تیم کبدی پسران و دختران ایران در بازی‌های آسیایی گفت: «دختران و پسرانمان شاهکار کردند. فوق‌العاده کار کردند. هر 2 تیم ما یک قهرمانی ارزشمند را به دست آوردند و به سلطه هندی‌ها پایان دادند. کار آن‌ها از این پس سخت‌تر است تا قهرمانی را حفظ کنند. من به نوبه خودم این قهرمانی را به ملت ایران تبریک می‌گویم.»
درخشش دختران قایقران با 2 نقره دیگر
در روزی که کبدی ایران تاریخ‌ساز شد، دختران ملی‌پوش قایقرانی هم خوش درخشیدند. نازنین ملایی مدعی اصلی قهرمانی رویینگ تک‌نفره سبک‌وزن بانوان در بازی‌های آسیایی درحالی به آب زد که نتوانست مدال طلای خود را در آسیا تکرار کند و با ثبت زمان 19.28: 8 پایین‌تر از نماینده چین به مقام دوم این رویداد رسید تا صاحب گردن‌آویز نقره شود. این اتفاق به قدری برای ملایی غیرقابل هضم بود که بعد از کسب رتبه دوم از شدت گریه دچار ضعف شد و درحالی که روی برانکارد بود، مرتب با این جمله خود را سرزنش می‌کرد که چرا نقره گرفته است. در دیگر مسابقه دیروز در قایق‌های 2 نفره ایران با ترکیب نازنین رحمانی و مریم امیدی پارسا به آب زد‌ و در‌نهایت با ثبت زمان 38/ 48 :‌‌7 پایین‌تر از حریف چینی به مدال نقره بازی‌های آسیایی رسید. این 2 قایقران پیش‌تر در قایق 4 نفره نیز پارو زده ‌و به مدال نقره رسیدند.
ملایی: پارویم در آب گیر کرد
نازنین ملایی بانوی قایقران ایران در رقابت‌های رویینگ تک نفره سبک پس از کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی 2018 گفت: «متاسفانه در استارت 2 پارویم داخل آب گیر کرد. خیلی سعی کردم که در طول مسیر جبران کنم. این باعث شد تا در ادامه مسیر خسته شوم و نتوانم بر حریف چینی‌ام غلبه کنم.از همه مردم معذرت می‌خواهم که نتوانستم به مدال طلا دست یابم.‌»‌‌