پروازهای داخلی هم لاکچری شد

گروه اقتصادی: رئیس سازمان میراث فرهنگی وقتی از دستور شبانه روحانی برای رسیدگی به گرانی بلیت هواپیما خبر داد نمی‌دانست فقط چند ساعت بعد از این جمله تبلیغاتی، نرخ پروازهای داخلی نجومی‌تر از همیشه می‌شود.
به گزارش «وطن‌امروز»، آزادسازی و شناورسازی نرخ بلیت هواپیما آن روی دیگر خود را نشان داد و پروازهای عادی و داخلی را هم لاکچری کرد تا فرودگاه‌ها کمی خلوت شوند. قیمت بلیت تهران- کرمانشاه تا یک میلیون تومان افزایش یافت و نرخ بلیت در مسیرهای دیگر چند برابر شده و مسافران دائمی خطوط پروازی را با مشکل مواجه کرده است. واکنش معاون وزیر راه در این‌باره نیز این بوده که جوگیر نشوید و اگر قیمت‌ها مانند سابق شود صنعت هواپیمایی از بین می‌رود! علی عابدزاده گفت: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی به آن وارد کرده است. اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی‌گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می‌رفت. یکی از مسائلی که تا 2 سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی‌توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش‌ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: باید تلاش کنیم این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست‌‌‌هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود توسعه‌ای است؛ قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود. عابدزاده اضافه کرد: در بحثی که مربوط به ستاد سفر است مشکلاتی وجود دارد، چراکه وظیفه این ستاد تولید سفر است و صنعت هواپیمایی کشوری که باید با این ستاد همگام باشد، آنطور که باید در این مسیر نتوانسته ایفای نقش کند، هنوز بسیاری از شهرهای کشور به هم متصل نیستند و این موضوع یک معضل بزرگ برای گردشگری داخلی است که باید همت کرد این معضل حل شود. برای رفع این نیاز از جت‌‌های 50 نفره استفاده می‌کنیم، خوشبختانه این روند آغاز شده و تا حدود زیادی موفق بوده است. وی گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل‌ونقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است، به همین منظور لازم است نگاه ویژه به آن داشت و نباید روند درستی را که در این حوزه ایجاد شده است متوقف کنیم.
 قیمت‌ها واقعی است اما باور نکنید!
‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت بلیت پروازهای داخلی به فارس می‌گوید:‌ اینکه در چند سایت، نرخ‌های نجومی بابت پروازهای داخلی معرفی شده است،‌ مبنای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما نیست. به ادعای رضا جعفرزاده، مبنای نرخ‌های بلیت هواپیما، قیمت‌های درج شده روی خروجی سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی است و ارائه نرخ بیش از آن قیمت‌ها تخلف محسوب می‌شود و همانند گذشته اگر آژانسی یا سایتی بالاتر از نرخ‌های مذکور قیمت ارائه دهد، متخلف محسوب می‌شود و آن هم از طریق بازرسی‌ها، در  مکانیسم‌های نظارتی مشخص و اعمال قانون می‌شود. بنا بر این گزارش، اصرار سازمان هواپیمایی کشوری بر متعادل بودن قیمت‌ پروازها تا جایی پیش رفت که آرش خدایی، قائم‌مقام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که‌ عموما هم در رسانه‌‌ها ظاهر نمی‌شود، در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و اعلام کرد: اینکه گفته می‌شود سازمان هواپیمایی کشوری پشت افزایش قیمت پروازهای داخلی است صحت ندارد، به نظر ما رفتن این پول به جیب یک‌سری واسطه‌ها در قالب چارتری یک خسارت مطلق برای صنعت هواپیمایی است. وی مدعی شد: بشدت به شرکت‌های هواپیمایی سخت‌گیری می‌کنیم تا خودشان سیستم مدیریت هزینه و درآمد داشته باشند و بلیت‌های خود را بفروشند‌، اگر واقعا در بازار کششی جهت پرداخت پول بالاتر برای یک بلیت وجود داشته باشد، چرا نباید این پول را شرکت هواپیمایی کسب کند؟ چرا باید به چارترکننده بدهد؟ خدایی گفته است: برخی از ایرلاین‌ها با چارترکنندگان قراردادهایی دارند و می‌گویند به آن متعهدیم؛ ابزاری که ما داریم این است که پرواز را کنسل کنیم‌، اگر پرواز را کنسل کنیم باز به مردم فشار می‌آید. قائم‌مقام سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شد:‌ سرجمع در حمل‌ونقل هوایی به هیچ عنوان افزایش 4 برابری که هیچ‌، 3 برابر، 2 برابر و حتی 70 یا 80 درصدی نرخ بلیت هم نداشته‌ایم و نداریم.‌


 چرا رئیس‌جمهور حل مشکل نرخ بلیت هواپیما را به‌ وزیر صنعت ‌سپرد
بنا بر این گزارش، نجومی شدن قیمت بلیت هواپیما به قدری شرایط را سخت کرده است که‌ 30 مردادماه امسال، ‌رئیس سازمان میراث فرهنگی که در شیراز سخنرانی می‌کرد، با اشاره به نگرانی فعالان حوزه آژانس‌های مسافرتی در زمینه بالا رفتن قیمت بلیت‌های هواپیما گفت: رئیس‌جمهور همین امروز (30 مرداد 97) برای حل مشکل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند. نکته قابل تأمل اینکه چرا رئیس‌جمهور بابت حل مشکل نرخ بلیت هواپیما، سراغ وزیر صنعت رفته است و چرا وزیر راه‌وشهرسازی در این موضوع دخالت داده نشده است؟ برخی کارشناسان معتقد هستند از آن منظر که عباس آخوندی‌ اعتقادی به اقدامات تعزیراتی و کاهش اجباری قیمت‌ها ندارد، رئیس‌جمهور به ‌اجبار سراغ وزیر صنعت برای کاهش قیمت بلیت هواپیما و رفع مشکلات در این‌باره رفته است تا از طریقی دیگر این مشکل مردم حل شود. در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره مدعی نظارت بر شرکت‌ها پس از اجرای مصوبه ارزی ‌است اما در عمل نشانه‌ای از این ادعا دیده نمی‌شود؛ به هر حال به نظر می‌رسد وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری، بیش از آنکه به فکر مردم و اقتصاد خانواده بویژه در ایام پرتقاضا باشند‌، به فکر منفعت صاحبان بنگاه‌‌های اقتصادی انحصارگر و البته سود‌ده هستند.