تکرار کودک‌کشی

گروه بین‌الملل:‌ ائتلاف سعودی بار دیگر کودکان یمنی را هدف حملات هوایی خود قرار داد. جنگنده‌های این ائتلاف متجاوز، عصر پنجشنبه زنان و کودکان آواره را در یکی از روستاهای شهرستان الدریهمی در استان الحدیده هدف قرار دادند. در این جنایت 31 تن از جمله 22 کودک به شهادت رسیدند؛ بر اثر این حملات اجساد شهدا متلاشی شد. گفته می‌شود این افراد به دنبال حملات اخیر ائتلاف سعودی به استان الحدیده جهت اشغال بندر و شهر الحدیده، خانه و کاشانه خود را ترک کرده بودند که در مسیر راه، هدف حمله جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفتند. ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان سعودی ۱۸ مردادماه نیز در حمله هوایی به یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در استان صعده، ۵۵ تن را به کام مرگ کشاند و بیش از ۷۰ تن دیگر را راهی بیمارستان کرد. این حمله واکنش کشورها و سازمان‌های حقوق بشری و سازمان ملل متحد را در پی داشت اما در واکنش به جنایت اخیر ائتلاف کودک‌کش، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تأکید کرد هدف قرار دادن کودکان و غیرنظامیان یمنی، سیاست ثابت و هدفمند ائتلاف متجاوز سعودی است. محمدعلی الحوثی با بیان اینکه نجات کودکان یمنی از این جنایات، پیروزی بشریت است، گفت: نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل متحد با موضع‌گیری ضعیف در قبال جنایت عربستان در یمن، اندک آبروی باقیمانده خود را از دست داده‌اند. وی آمریکا، عربستان و کشورهای متحد آنها را مسؤول کامل در جنگ ناعادلانه علیه یمن دانست و از آزادی‌خواهان ‌جهان خواست به ائتلاف سعودی فشار آورند تا جنگ یمن و نیز محاصره ظالمانه این کشور را پایان دهد. عبدالسلام علی جابر، سخنگوی رسمی دولت نجات ملی  یمن نیز اعلام کرد: تداوم جنایت‌های ائتلاف سعودی در حق غیرنظامیان یمنی، بیانگر خوی وحشی‌گری آنهاست. حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به جنایت ائتلاف متجاوز سعودی در الدریهمی یمن اعلام کرد: کشتار کودکان، زنان، تخریب مدارس و بیمارستان‌ها، بازارها و اماکن تاریخی در یمن توسط ائتلاف سعودی، جنایات جنگی است. حزب‌الله لبنان همچنین با اشاره به جنایت 18 مردادماه سعودی‌ها در شهر ضحیان استان صعده، تاکید کرد: مردم یمن در برابر ائتلاف متجاوز سعودی پیروز خواهند شد. در همین حال، نماینده سازمان بهداشت جهانی در یمن کشتار شهروندان یمنی در الدریهمی را نقض فاحش قوانین بین‌المللی دانست. نویو زاگاریا تاکید کرد کشتار غیرنظامیان در الدریهمی در یمن به همان شیوه‌ای که در صعده انجام شد، نقض فاحش قوانین بین‌المللی است. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: کشورهای ائتلاف سعودی باید به قربانیان حملات غیرقانونی یمن غرامت بدهند. طبق این گزارش، کودکان و مردان و زنان بی‌دفاع از همان آغاز، قربانیان اصلی جنگ جنون‌آمیزی هستند که رژیم منفور سعودی با حمایت  قدرت‌های بزرگ خارجی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه که با فروش تسلیحات و فراهم کردن اطلاعات به ائتلاف متجاوز در کشتار مردم یمن، کمک می‌کنند، به راه انداخته است. حال باید پرسید سازمان ملل که در سایر موارد برای کشورهای مستقل، گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین می‌کند، چرا چشم خود را به روی جنایت‌های رژیم سعودی و هم‌پیمانان و حامیان آن بسته است و هرگز هیچ اقدامی به‌جز وعده تحقیقات مستقل، نمی‌کند؟ دهان این سازمان عریض و طویل، که با دلارهای نفتی سعودی و زیر بار زورگویی‌های آمریکا و قدرت‌های اروپایی بسته شده حتی نمی‌تواند کودک‌کشی‌ها در یمن را «محکوم» کند؟
عملیات موفقیت‌‌آمیز یمنی‌ها علیه متجاوزان
در واکنش به تداوم جنایات خونین متجاوزان علیه ملت بی‌‌گناه یمن، نیروهای دریایی ارتش یمن عملیات ویژه‌ای را در عمق آب‌های عربستان اجرا کردند و طی آن یک هدف نظامی سعودی را هدف قرار دادند. طبق این گزارش، نیروی دریایی ارتش یمن پنجشنبه‌شب اعلام کرد طی یک «عملیات ویژه»، یک هدف نظامی سعودی را در عمق آب‌های عربستان سعودی هدف قرار داده است. ارتش یمن تأکید کرد در این عملیات دریایی «سلاحی مناسب» به «هدف نظامی» اصابت کرده است. جزئیات بیشتری در ارتباط با این عملیات منتشر نشده است و با توجه به اینکه این عملیات در عمق آب‌های سرزمین عربستان سعودی اتفاق افتاده، احتمال می‌رود هدف این عملیات کشتی‌های نظامی سعودی باشد. در همین راستا، رسانه‌های سعودی ساعتی بعد از اعلام این عملیات مدعی شدند ائتلاف سعودی یک قایق بمب‌گذاری شده را که به صورت ناگهانی از سواحل الحدیده حرکت کرده بود، منهدم کرده‌ است اما خبرگزاری رویترز به نقل از ائتلاف سعودی مدعی شد عملیات نیروی دریایی یمن یک کشتی تجاری را در دریای سرخ هدف قرار داده است. این ائتلاف قبلاً هم ادعاهای اثبات‌نشده‌ای از این نوع مطرح کرده است.  ائتلاف سعودی پیش از این نیز بعد از آنکه نیروی دریایی یمن کشتی جنگی الدمام را سوم مردادماه در آب‌های دریای سرخ هدف قرار داد، مدعی شد یمنی‌های به نفتکش‌های سعودی حمله کرده‌اند.
خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از عربستان


در ادامه گمانه‎زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر تشدید فشار افکار عمومی و همچنین فشار برخی قانونگذاران کنگره آمریکا به دولت این کشور درباره ادامه حمایت از جنگ ائتلاف عربستان‌سعودی علیه یمن، حالا یک رسانه غربی از خروج نیروهای ارتش آمریکا از عربستان سعودی خبر داده است؛ نیروهایی که در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن با عربستان هماهنگی و همکاری می‌کردند. رویترز در خبری اختصاصی گزارش داد: «مقام‌های آمریکایی به رویترز گفتند ارتش آمریکا پرسنل خود را که با حملات هوایی ائتلاف به رهبری سعودی در یمن را هماهنگی می‌کردند، از عربستان‌سعودی خارج کرده و تعداد نیروهای خود را که در طراحی حملات هوایی کمک می‌کردند، بشدت کاهش داده است». مقام‌های آمریکایی مدعی هستند خروج پرسنل ارتش این کشور از عربستان سعودی در ماه ژوئن سبب کاهش مداخله روزانه واشنگتن در مشاوره دادن به ائتلاف سعودی در حملات به یمن و در نتیجه افزایش تلفات غیرنظامیان یمنی شده است. «آدام استامپ» سخنگوی پنتاگون در این باره مدعی شد: «همکاری‌ای که ما از زمان تشدید دوباره جنگ با عربستان سعودی داشته‌ایم، همکاری جزئی و ناچیز بوده و چک سفید امضا نبوده است». انتشار خبر خروج نظامیان آمریکایی از عربستان در شرایطی منتشر شده که در هفته‌های اخیر فشارهای بین‌المللی درباره تلفات سنگین غیرنظامیان یمنی کار را به جایی رسانده که حتی قانونگذاران کنگره آمریکا هم زبان به انتقاد از این جنگ بگشایند.