قیمت پروازهای داخلی از یک میلیون تومان گذشت


به گزارش خبرگزاری فارس، پس از نوسانات اخیر ارزی‌ و افزایش‌ قیمت دلار، هزینه شرکت‌های هواپیمایی که بیش از ۵۰ درصد آن ارزی است، بی‌محابا افزایش یافت.
با وجود ادعای مسئولان صنعت حمل‌ونقل هوایی مبنی بر افزایش حداکثر 50 درصدی قیمت بلیت هواپیما در شرایط فعلی، این افزایش جهشی قیمت دلار برای شرکت‌های هواپیمایی از 4 هزار و 200 تومان به حدود 8 هزار تومان موجب شد شرکت‌های هواپیمایی هم برای جبران این هزینه‌های مضاعف، نرخ‌های بلیت خود را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم در پروازهای داخلی افزایش دهند.
یکی از متصدیان فروش بلیت پروازهای داخلی در این مورد گفت: به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی دست به دست هم داده‌اند تا قیمت‌ها را افزایش دهند.
به گفته وی در کنار این افزایش قیمت شرکت‌های هواپیمایی، عده‌ای سودجو، واسطه‌گر و چارترکننده هم از این بازار پرآشوب بلیت هواپیما تا می‌توانند سودجویی می‌کنند و در نبود نظارت قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.


یکی دیگر از روش‌هایی که مسافران امکان تهیه بلیت هواپیما را از آن طریق دارند، سایت‌های‌ فروش بلیت هواپیما است که تعداد کمی از آنها دارای مجوز و طرف قرارداد با شرکت‌های هواپیمایی هستند و تعداد بسیار زیادی از آنها هم بدون مجوز بلیت هواپیما می‌فروشند.
در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری مدعی است این سایت‌ها اغلب غیرقانونی هستند‌مشخص نیست چگونه توانسته‌اند سال‌های متمادی بلیت هواپیما بفروشند و در این حوزه فعالیت داشته باشند. به هر حال بررسی نرخ‌های بلیت هواپیما در این سایت‌ها هم نشان از نبود نظارت و ضابطه‌ دارد.
طبق نرخ‌ یکی از همین سایت‌ها، مسیر تهران-شیراز یک‌میلیون و 205 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
در دیگر مسیر‌ها نیز قیمت بلیت هواپیما بسته به تاریخ و ساعت حرکت ارقام بالایی است مثلا قیمت بلیت تهران به مشهد در برخی روزها از ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و برای سفر از تهران به رشت هر مسافر باید حدود 450 هزار تومان بپردازد.
بر اساس این گزارش، نجومی شدن قیمت‌های بلیت هواپیما به قدری شرایط را سخت کرده است که‌ به تازگی ‌رئیس ‌سازمان میراث فرهنگی که در شیراز سخنرانی می‌کرد، با ‌اشاره به نگرانی فعالان حوزه آژانس‌های مسافرتی در زمینه بالا رفتن قیمت بلیت‌های هواپیما گفت: رئیس‌جمهور 30 مرداد 97 برای حل مشکل افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما به وزیر صنعت دستور دادند.
نکته قابل تأمل اینکه چرا رئیس‌جمهور بابت حل مشکل نرخ بلیت هواپیما، سراغ وزیر صنعت رفته است و چرا وزیر راه و شهرسازی در این موضوع دخالت داده نشده است.
برخی کارشناسان معتقد هستند از آن منظر که عباس آخوندی‌ اعتقادی به اقدامات تعزیراتی و کاهش اجباری قیمت‌ها ندارد، رئیس‌جمهور به‌اجبار سراغ وزیر صنعت برای کاهش قیمت بلیت هواپیما و رفع مشکلات در این‌باره رفته است تا از طریقی دیگر این مشکل مردم حل شود.
کاهش تقاضا
درپی افزایش شدید قیمت پروازها، خبرگزاری ایسنا درباره آخرین وضعیت استقبال مردم از پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی(ره) در روزهای گذشته نوشت: فرودگاه مهرآباد تهران به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه پروازهای داخلی کشور که در طول سال رقمی نزدیک به ۲۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند، این روزها آرام‌تر از ماه‌های گذشته فعالیت می‌کند.
مشاهدات در دو ترمینال این فرودگاه نشان از آن دارد که هرچند برنامه‌های پروازی طبق روال گذشته در دستور کار هستند و با توجه به افزایش نسبی ناوگان در طول ماه‌های گذشته، انتخاب مسافران برای پروازهای داخلی بالاتر رفته، اما امروز این ایرلاین‌ها مسافران کمتری دارند.
همچنین با این وجود ترمینال مسافرگیری امام خمینی(ره) شرایطی عادی دارد و پروازها طبق روال گذشته انجام می‌شوند؛ هرچند تعداد مسافران نسبت به گذشته کمتر شده است.
گفتنی است یکی از خبرها درباره گرانی بلیت هواپیماها مربوط به بلیت ۹۰۰ هزار تومان پرواز تهران-کرمانشاه بود که روز گذشته معصومه اصغرزاده، مدیر روابط عمومی هم  باتکذیب این خبر به تسنیم گفت: بلیت ۹۶۲ هزار تومانی این مسیر پروازی مربوط به شرکت‌های چارترکننده بوده است. نرخ بلیت پرواز ایران ایر برای مسیر تهران-کرمانشاه و بالعکس از 250 هزار تومان آغاز و به 500 هزار تومان ختم می‌شود.