ترس ترامپ از بازجویی

در ادامه روند تحقیقات بازرس مولر اینبار اظهارات وکیل رئیس جمهوری آمریکا خبر ساز شده است. «رودی جولیانی» در یک مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه «حقیقت، حقیقت نیست» مدعی شده است که برداشت‌های متفاوت از حقیقت وجود دارد و همین امر موجب می‌شود تا در همکاری با تیم دادستان ویژه احتیاط کرد. او اعلام کرده است که برای برگزاری دیدار موکلش با بازرس مولر عجله نخواهد کرد. در واکنش به این اظهارات جولیانی مدیر سابق FBI تاکید کرده که حقیقت مهم است.
«رودی جولیانی»، وکیل «دونالد ترامپ»، در جریان یک مصاحبه تلویزیونی ادعا کرده است که «حقیقت حقیقت نیست.» جولیانی استدلال می‌کرد که ترامپ نباید در برابر بازرسانی که در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می‌کنند شهادت دهد، چون ممکن است در تله دروغگویی تحت سوگند بیافتد.
«چاک تاد» مجری برنامه «رودررو با مطبوعات» در شبکه ان‌بی‌سی در واکنش به این موضع‌گیری جولیانی گفت: «حقیقت حقیقت است.» جولیانی اما این موضوع را انکار کرد و گفت: «دو روایت متفاوت از رویدادها با هم در رقابت هستند.» این اظهارات او تداعی‌گر ادعاهای بحث انگیز دستیاران دولت ترامپ درباره واقعیت است.
«کلی‌ان کانوی» دستیار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژانویه سال گذشته در همین برنامه «رودر رو با مطبوعات» گفته بود که کاخ سفید حق ابراز واقعیت‌های جایگزین را دارد که با این واکنش «چاک تاد» روبرو شد که گفت: «واقعیت های جایگزین، واقعیت نیستند-کذب هستند.»


این گفت‌و‌گو در برنامه «رودر رو با مطبوعات» با این سوال آقای تاد شروع شد که آیا تیم ترامپ سعی دارد جلوی شهادت دادن رئیس جمهور در مقابل تیم تحقیقات «رابرت مولر»، دادستان ویژه، که درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ تحقیق می‌کند را بگیرد.
جولیانی گفته است که «من زیر فشار شتاب نخواهم کرد تا شهادت دهم چون در آن صورت ممکن است به تله دروغگویی تحت سوگند بیافتم.» او معتقد است که او باید شهادت بدهد چون حقیقت را خواهد گفت و نباید نگران باشد، اما این حرف بچگانه است چون مساله روایت های افراد از حقیقت است. نه خود حقیقت.
آقای تاد تاکید دارد که «حقیقت حقیقت است.» اما به اعتقاد جولیانی «حقیقت حقیقت نیست.» جولیانی سپس نکته مورد نظرش را تشریح کرده است: «اینکه اتهام کارشکنی در مسیر عدالت علیه رئیس جمهور بر پاشنه محاوره‌ای می‌گردد که او در فوریه سال ۲۰۱۷ با «جیمز کومی» مدیر وقت FBI داشت و اینکه روایت ترامپ از آن محاوره تفاوتی بنیادی با روایت آقای کومی دارد.»
او گفت: «اگر شما نابغه هستید، بگویید حقیقت چیست! اعتبار این دو نفر یکی نیست. شما باید یکی را انتخاب کنید.» آقای ترامپ بعدا جیمز کومی را برکنار کرد.
«جیمز کومی»، مدیر سابق اف‌.‌بی.‌آی در واکنش به این اظهارات جولیانی گفت: «حقیقت وجود دارد و مهم است. حقیقت همیشه معیار و سنگ محک سیستم عدالت و حیات سیاسی کشور ما بوده است.»
وی افزود: «اگر ما نسبت به حقیقت بی‌اعتنا باشیم سیستم قضایی ما نمی‌تواند به صورت کارآمد فعالیت داشته باشد و جامعه‌ای که بر مبنای اجرای قانون قرار دارد، در چنین شرایطی منحل می‌شود.»
دولت ترامپ هفته گذشته اعلام کرد که در نظر دارد مجوز امنیتی تعدادی از مقامات سابق از جمله کومی را لغو کند. 
کومی تنها فردی نبود که از این اظهارات جولیانی انتقاد کرد. «تد لیو»، قانونگذار جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا نیز روز در توئیتی نوشت: «این اظهارات جولیانی گام دیگری رو به استبداد و خودکامگی است.»
خشم ترامپ از گزارش نیویورک تایمز
در ادامه تحقیقات مولر در خصوص پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، «دونالد ترامپ» با عصبانیت به گزارشی مبنی بر همکاری گسترده مشاور کاخ سفید با تحقیقات مولر بدون اطلاع ترامپ تاخت و آن را داستانی غیرواقعی دانست و این تحقیقات را با «مک‌کارتیسم» مقایسه کرد.
به گزارش واشنگتن پست، «دونالد ترامپ»، رییس جمهوری آمریکا در توییت‌هایی به گزارش نیویورک‌ تایمز درباره مشارکت «دونالد مک‌گان»، مشاور حقوقی کاخ سفید در دست‌کم سه مصاحبه با «رابرت مولر»، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که زمان آن‌ها به ۳۰ ساعت می‌رسد، تاخت.
نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است، «مک‌گان» برای محافظت از خود دربرابر خطر حقوقی، اطلاعات دقیقی را درباره احتمال تمایل ترامپ و معاونانش به ایجاد مانع در برابر عدالت ارائه داده است. رییس جمهوری آمریکا اظهار کرد، مک‌گان از حمایت کامل او برای گفت‌وگو با مولر برخوردار بود.
ترامپ در یکی از توییت‌های خود درباره این گزارش نوشت: «نیویورک تایمز بازنده داستانی نوشته تا به نظر برسد مشاور کاخ سفید به رییس جمهور پشت کرده و این درحالی است که مساله در واقع برعکس است و آن دو خبرنگار قلابی هم این را می‌دانستند. به همین دلیل است که رسانه‌های اخبار جعلی به دشمن مردم تبدیل شده‌اند. برای آمریکا خیلی بد است.»
ترامپ تاکید کرد که به دستیارانش اختیار داده که با مولر همکاری کنند. تیم حقوقی اولیه ترامپ بر این باور بود که این استراتژی می‌تواند بسته شدن این تحقیقات را جلو بیندازد. ترامپ در توییتر نوشت: چیزی برای پنهان کردن ندارم.
نیویورک تایمز اما در گزارش خود نوشته، مک‌گان با این تصمیم غافلگیر شد و از استراتژی خود برای محافظت از مسئولیت حقوقی‌اش و نشان دادن اینکه هیچ کار اشتباهی انجام نداده، پیروی کرد.
در این گزارش آمده است: روشن نیست که ترامپ از میزان همکاری مک‌گان با بازرس ویژه راضی است یا خیر. به گفته شخصی که با افکار ترامپ آشنایی دارد، رییس جمهور به اشتباه بر این باور است که مک‌گان همچون یک وکیل شخصی برای موکلانش و تنها برای دفاع از منافع او در برابر بازرسان عمل می‌کند.
ترامپ در توییت دیگری نوشته است: برخی از اعضای رسانه‌ها از ماجرای جعلی‌ای که نیویورک تایمز منتشر کرده بسیار عصبانی هستند. آن‌ها خواستار شکایت و عذرخواهی (نیویورک تایمز) شده‌اند که حرکت رو به جلوی بزرگی است. از روزی که اعلام کردم نیویورک تایمز اخبار جعلی منتشر می‌کند و با روی کار آمدن اعضای جدید حال به هم زن هیئت مدیره آن، وضعیتش بدتر شده است! ترامپ همچنن تحقیقات مولر را با تاکتیک‌های «جوزف مک‌کارتی»، سناتور درگذشته آمریکایی مقایسه کرد که ادعا کرده بود، سازمان‌های کمونیستی و جاسوسان شوروی در دولت آمریکا نفوذ کرده‌اند و برخی را بدون مدرک به خیانت متهم کرد.
او در توییتر نوشت: اقدامات مک‌کارتی را بررسی کنید، زیرا با مولر و دار و دسته‌اش در شرایطی قرار داریم که باعث می‌شود «جوزف مک‌کارتی» مثل یک بچه به نظر برسد!