محكوميت يكصداي فاجعه قم

آرمان- حمید شجاعی: اتفاقات حاشیه‌ای پنجشنبه گذشته مدرسه فیضیه، شعارها و تابلو نوشته‌ها درتخریب و اهانت به دولت موجب بروز انتقادات بسیاری از سوی علما، مراجع و سایر دستگاه‌ها شده که مراجع این اتفاق را اهانت به ساحت روحانیت و حوزه دانسته‌اند و پیگیری سریع این مساله را از سوی نهادهای ذی‌ربط خواستار شده‌اند. بسیاری بر این ادعا هستند که شعارهای مطرح شده و تهدید رئیس‌جمهور، چنان که آیت‌ا... مکارم هم اشاره کرده، اعتراف ضمنی در خود دارد. از طرف دیگر برخی معتقدند که بعضی نهادها در اتفاقات قم نقش داشته‌اند. در همین راستا روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد انقلابی و نگهبان انقلاب با انتشار بیانیه‌ای، شعارهای مطرح شده در این تجمع را شدیدا محکوم کرده است. باید دید مراجع نظارتی چه زمانی مطالب مطروحه در این مراسم را پیگیری خواهند کرد.
ایجاد شائبه
شاید طلاب حوزه علمیه قم هم فکر نمی‌کردند که تجمعشان در اعتراض به وضع اقتصادی جامعه به حاشیه کشیده شود. به نحوی که همگان از هر صنف، دسته و گروهی به خصوص علما و مراجع آنچه در این مراسم رخ داده را به باد انتقاد بگیرند. حقیقت این است که پنجشنبه گذشته در مدرسه فیضیه قم عده‌ای از طلاب با تابلو نوشته‌هایی در دست، انتقادات تند و تیزی را نثار دولت کردند. در عکس‌های منتشره از این مراسم در میان انبوه شعارها تابلو نوشته‌ای با عبارت «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» جلب توجه می‌کرد که بعدا حاشیه‌ساز شد. مخاطب این شعار مشخصا رئیس‌جمهور حسن روحانی بوده، اما اینکه در چنین جمعی آن هم روحانیون حوزه رئیس‌جمهور را مورد تهدید قرار دهند امری نکوهیده و قابل تامل است. گرچه مساله جایی جالب‌تر می‌شود که در پایه چوب این تابلو نوشته‌ها عبارت «لطفا بعد از مراسم تحویل دهید»، مشاهده می‌شود که ظاهرا از سازماندهی شده بودن این مراسم و شعارها حکایت دارد. البته بسیاری معتقدند که شعار استخر فرح بیش از تهدید دولت، به شائبه‌ها دامن می‌زند.
برنامه‌ زیانبار


یکی از مراجع عظام تقلید حادثه اخیر در مدرسه فیضیه قم را موجب تأسف دانست و اظهار کرد: حادثه‌اى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود. آیت‌ا... ناصر مکارم شیرازی گفت: متأسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا درباره مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت. این مرجع تقلید ادامه داد: مسئولان محترم حوزه علمیه باید روشن کنند که این برنامه زیانبار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولان محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند. وی تصریح کرد: به هر حال، در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهور بر اساس چه ضابطه‌اى بوده؟ آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟
سریعا پیگیری شود
آیت‌ا... نوری همدانی حادثه اخیر در مدرسه فیضیه قم را موجب تأسف دانست و اظهار کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار‌ها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علمای بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود. وی ضمن اظهار تاسف از این موضوع گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود، اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیر سوال ببرد.
خانواده هاشمی پیگیر باشند
استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به شعار «استخر فرح در انتظارت» اظهار کرد: قطعا این افراد تندرو در اقلیت هستند؛ چون هیچ یک از شخصیت‌های مطرح حوزوی در اینگونه محافل حاضر نمی‌شوند. محسن غرویان در مورد تهدید رئیس‌جمهور در مدرسه فیضیه گفت: این وظیفه وزارت اطلاعات است که باید مفهوم شعار «استخر فرح در انتظارت» را پیگیری کند. وی ابراز عقیده کرد: پیام چنین شعاری این است که فوت آیت‌ا... هاشمی طراحی شده بوده است. خانواده آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی باید پیگیر این شعار باشند و مفهوم آن را روشن کنند. این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: این تجمعات تازگی ندارد و قبلا هم مشابه آن بوده، اما این شعارها تازگی داشت و به نظر من اینها مقداری وجهه حوزه و روحانیت را در نظر مردم مخدوش می‌کند. وی با تأکید بر اینکه پلاکاردهایی با این مضامین با شأن فیضیه سازگاری ندارد، افزود: آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی خودش فرزند فیضیه بود و آقای دکتر حسن روحانی هم فرزند فیضیه هستند.
واقعیت گمانه‌زنی‌ها
یک عضو مجمع روحانیون مبارز در ارتباط با شرایط حساس و خطیر کنونی کشور اظهار کرد: گروهی وحدت و انسجام ملی را پیش‌شرط غلبه بر توطئه دشمنان و پیش‌شرط رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم می‌دانند و با دستور رهبر معظم انقلاب همه قوا برای تقویت انسجام ملی، همفکری و هم‌افزایی توان ملی و غلبه بر مشکلات اقتصادی و تحریم‌های دشمنان تلاششان را مضاعف کرده‌اند، جمعی مدرسه فیضیه را جولانگاه خودشان قرار می‌دهند و پلاکاردهایی را حمل می‌کنند که به صراحت رئیس جمهور منتخب مردم و دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ می‌کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری گفت: این نوع پلاکاردها و این نوع رفتارها اشاره ضمنی به مطالب دیگر دارد. وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هم ورود کنند و ساده‌انگاری نکنند، ادامه داد: هرکس و هر دستگاهی عامل پشت صحنه این قضیه بوده باید شناسایی و به مردم معرفی شود تا عده‌ای نتوانند با شعار انقلابی‌گری و شعارهای تند دست به چنین اقداماتی بزنند.
حمایت از بیانات مراجع
یک عضو مجلس خبرگان در ارتباط با حواشی رخ داده در مدرسه فیضیه قم اظهار کرد: من هم مثل دیگر شهروندان که از طریق فضای مجازی متوجه می‌شوند، از برگزاری این تجمع مطلع شدم. سیداحمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اعلام کرد این نهاد درباره حواشی تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم جلسه برگزار می‌کند و موضع‌گیری خواهد کرد. ایرنا نوشت، سیداحمد خاتمی گفت: حوزه‌های علمیه زیر نظر مراجع عظام تقلید که از جمله آنها، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) هستند، اداره شده و می‌شود. وی تصریح کرد: بنابر این، صدای مراجع عظام تقلید، صدای حوزه است و باید مواضع حوزه را با آن شناخت. خاتمی خاطرنشان کرد: بر این اساس، بیانیه دلسوزانه و دردمندانه حضرت آیت‌ا... العظمی مکارم شیرازی و بیانات روشنگرانه آیت‌ا... العظمی نوری همدانی مورد تایید بنده بوده و از این موضع، حمایت می‌کنم.
بیانیه سپاه
سپاه هم در بیانیه‌ای برخی شعارها و دست نوشته‌ها در تجمع اخیر طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم را محکوم کرد. در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه، تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می‌دارد سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است. این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همان‌گونه که در بیان فرماندهان و مسئولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب‌العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز(مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه‌ای غفلت ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است. این بیانیه با تکریم جایگاه والای مرجعیت و تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ حرمت و احترام مراجع عظام ‌تقلید، حفظ وحدت و یکپارچگی ملی را عامل سربلندی ایران اسلامی برای عبور از شرایط خطیر کنونی قلمداد و خاطرنشان کرده است: پاسداران انقلاب اسلامی و آحاد ملت شریف، مومن و انقلابی ایران بر اساس باورهای دینی و معرفتی و آموزه‌های تاریخی خود هرگز اجازه نخواهند داد عده‌ای با خروج از موازین شرعی و اخلاقی و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند. پیش از این نیز علی مطهری نایب رئیس مجلس در یادداشتی در این باره نوشت: شعارهایی که در تجمع مدرسه فیضیه قم سر داده شد یا روی تابلوها حمل می‌شد، نشان می‌دهد که لااقل بخشی از حوزه علمیه قم از نظر بینش اجتماعی و سیاسی دچار انحطاط شده است. تأسف بیشتر زمانی به انسان دست می‌دهد که می‌بیند یکی از شعارهایی که روی تابلو حمل می‌شد، این بود: ‌ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت، اشاره به رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی. این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم باشد... در تجمعی که روز پنجشنبه در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، به جز حسن رحیم پورازغدی؛ یکی از فرماندهان سپاه نیز سخنرانی کرد. حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) قم در سخنانش در این مراسم، برای دولت خط و نشان کشید که این تجمع برای اخطار به آنان بوده است.