نخبگان برای اداره شهر برنامه بدهند


شهردار تهران گفت: از صاحبنظران درخواست می‌کنم در رابطه با برنامه سوم شهرداری راهکارهایی ارائه دهند که موضوعات غیرقابل اجرا در برنامه پیش رو تکرار نشود. البته برنامه من در دو واژه ارتقای کیفیت زندگی مردم و ایجاد رضایتمندی برای مردم، نهفته است و براین اساس، شعار «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» را انتخاب کرده‌ام.
این موضوعی بود که محمدعلی افشانی در نشست هم اندیشی نخبگان شهری که پیرامون سند راهبردی برنامه سوم شهر تهران برگزار شد، عنوان کرد. دیروز برخی از اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور و جمعی از اعضای شورای شهر در برج میلاد گرد هم آمدند تا در حضور شهردار تهران برنامه سوم شهر تهران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. در این نشست شهردار تهران تأکید کرد: انتظار من از شما این است که زندگی را تنها به نقد کردن نگذرانیم بلکه علاوه بر نقادی باید برای مهار چالش‌ها راهکار نیز ارائه کنیم و پاسخ‌هایی گره‌گشا برای مشکلات بیابیم.
افشانی با بیان این پرسش که چگونه می‌توانیم بدون دچار شدن به مشکلات و چالش‌ها، منابع شهر را افزایش دهیم؟ گفت: ما با دولت کنار آمده‌ایم و دولت موافقت کرده که درآمد شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهد.


وی افزود: بر اساس تبصره ماده ٥٢ سال ١٣٦٢ دولت موظف بود، اقداماتی را به مرحله اجرا گذارد تا شهرداری‌ها طی سه سال روی پای خود بایستند. البته تحولات صورت گرفته در این رابطه کمتر شدن سهم شهرداری‌ها از عوارض یا ارزش افزوده است. هم‌اکنون سهم شهرداری‌ها به ظاهر ٣٣ درصد است اما رقم واقعی زیر ٢٧ درصد است.
شهردار پایتخت تصریح کرد: وقتی اسم این عوارض به مالیات تغییر یافت ما با حضور در دولت و بیان تاریخچه موضوع، سهم کنونی شهرداری را به ٥٠ درصد رساندیم و امیدواریم این مهم در مجلس نیز به تصویب برسد. از نظر شهردار تهران، این یکی از راه‌های تأمین درآمد برای شهر است، اما دارای تأثیر اندکی است، زیرا شهرداری تهران مبلغ 55 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و بخش عمده‌ای از این بدهی نیز به بخش بانکی است که هر ماه سود بانکی نیز به ارقام بدهی اضافه می‌شود.
با 20 درصد از منابع می‌توانیم 80 درصد از مشکلات را رفع کنیم
رئیس شورای شهر تهران نیز در این نشست با بیان اینکه شهرداری تهران در دهه اخیر دو برنامه (88 تا 92،92 تا 97) داشته است و ما هم‌اکنون در انتهای برنامه دوم هستیم، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه تصمیم گرفت در سال 98 برنامه عملیاتی پنج‌ساله سوم تدوین شود. محسن هاشمی با اشاره به اینکه در کشور ما اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی اختیاراتی به شوراها و شهرداری‌ها داده است با گذشت 40 سال شاید تاکنون فقط 30 درصد از این اختیارات به شهرداری‌ها واگذار شده است، گفت: یکی از مشکلات اصلی شهرها این است که مدیریت یکپارچه شهری اتفاق نیفتاده است. این موضوع که ما در پنج سال آینده چگونه می‌خواهیم مدیریت یکپارچه شهری را ایجاد کنیم، باید ابتدای برنامه‌ها ذکر شود.
رئیس شورای شهر با بیان این مطلب که چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که به برنامه عملیاتی سالانه‌ای برسیم که از آن برای مردم کاری انجام دهیم، عنوان کرد: برنامه راهبردی توسعه که از سطح محله‌ها و مناطق می‌آید و در کمیسیون‌های بخشی و فرابخشی بحث و در نهایت تلفیق می‌شود هم به برنامه سوم می‌رسد که درون آن طرح‌ها، اولویت‌ها و منابع مشخص و در نهایت به برنامه‌های عملیاتی سالانه تبدیل می‌شود.