فاجعه بود

آیت‌الله نوری‌همدانی:
کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته بحق طلاب و علما را منحرف کردند
بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تأسف بود
آیت الله فاضل لنکرانی:


در این تجمع به حوزه و روحانیت و انقلاب جفا شد
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
تحرکات در حاشیه تجمع مدرسه فیضیه قم ضربه به حوزه وارد ساخت
سپاه پاسداران:
برخی شعارها و پلاکاردها را شدیداً محکوم می کنیم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
نباید اجازه داد استقلال و اعتبار حوزه علمیه بازیچه سیاست بازی های کودکانه شود

4 روز پس از تجمع اعتراضی اما برنامه‌ریزی شده فیضیه قم، محتوای این مراسم مراجع تقلید را واداشت تا برای صیانت از حریم حوزه و شأن مدارس دینی وارد میدان شوند. دیروز، آیت‌الله مکارم شیرازی و نوری همدانی، از محتوای تجمع فیضیه انتقاد کردند.
آیت‌الله مکارم شیرازی آنچه را در این تجمع روی داد تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت، تهدید رئیس جمهوری و در نهایت ریختن آب به آسیاب دشمن توصیف کرد. آیت‌الله نوری همدانی هم ضمن ابراز تأسف، قسمتی از مطالب سخنران جلسه و بعضی از شعارها و دستنوشته‌ها را دقیقاً در راستای اهداف دشمن دانست.
 واکنش مراجع تقلید به این تجمع
آیت‌الله مکارم شیرازی دیروز با صدور بیانیه‌ای، حادثه‌اى را که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد «به تمام معنا یک فاجعه» دانست و نوشت: «متأسفانه جمعى از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند تا درباره مسائل اقتصادى مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت؛ گوینده‌اى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیه شیعه نداشت، دعوت کرده که بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردى را در دست گرفتند که رئیس جمهوری محترم را تهدید به مرگ مى‌کرد و اعتراف ضمنى به مطالب دیگرى داشت.»وی با طرح این سؤال که آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود، اضافه کرد: «مسئولان محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیانبار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولان محترم سپاه نیز روشن سازند آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند.»
این مرجع تقلید با طرح این پرسش که تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس جمهوری بر اساس چه ضابطه‌اى بوده، تصریح کرد: «آیا همه اینها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟! ...چه کسانى دستور داشتند افتخارات شیعه را به این آسانى زیر سؤال ببرند و دشمن را که گفته تا مرجعیت و عاشورا در میان شیعیان وجود دارد، نفوذ در انقلاب اسلامى ممکن نیست، خوشحال کنند.»
آیت‌الله نوری همدانی هم در سخنرانی روز گذشته خود در مشهد، ضمن اظهار تأسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: «در شرایط فعلی، کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهراً برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علما و مراجع را زیر سؤال ببرد.»
وی با بیان اینکه حوزه هیچ‌گاه سکولار نبوده و نیست و نخواهد بود، تأکید کرد: «چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد.»
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته به حق طلاب و علما را منحرف کردند، تأکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعار‌ها نادرست و موجب تأسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علمای بزرگ و حوزه علمیه را زیر سؤال ببرد. از مسئولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعاً موضوع پیگیری شود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای که با امضای آیت‌الله محمد یزدی، رئیس این  نهاد منتشر شده است، تأکید کرد که «تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضاً مغرضانه برخی در حاشیه تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شده بود؛ دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است.»
 تبری جستن مسئولان تجمع و واکنش سپاه
تاکنون حسن رحیم پورازغدی، به عنوان یکی از سخنرانان مراسم که حرف‌های او انتقادهای جدی مراجع را به دنبال داشت، واکنشی از خود بروز نداده است. اما سایر چهره‌ها و نیز سپاه پاسداران که مورد خطاب آیت‌الله مکارم شیرازی قرار گرفته بود، به این انتقادها پاسخ دادند.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دستنوشته‌ها در این تجمع، هرگونه دخالت در فرآیند برگزاری مراسم را تکذیب و تأکید کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دستنوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد در فراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم  را که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است تکذیب و اعلام می‌دارد سپاه هیچ گونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است.»
این بیانیه با اشاره به اینکه سپاه نیز با نصب‌العین قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب حمایت و کمک به دولت را فریضه‌ای غفلت‌ناپذیر می‌داند، بر تکریم جایگاه والای مرجعیت تأکید و تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد عده‌ای  با خروج از موازین شرعی و اخلاقی  و بازی کردن در زمین معاندین نظام اسلامی، اسباب نگرانی و آزردگی خاطر شریف مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه را فراهم سازند.»یک روز پیش از صدور این بیانیه، حسین طیبی فر، فرمانده تیپ امام صادق(ع) هم که تلویحاً از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی مورد خطاب قرار گرفته بود نیز، سخنرانی خود را برای «پر کردن خلأ به دلیل دیر آمدن سخنران» دانست. به گزارش تسنیم، وی درباره پلاکاردهای جنجالی مراسم هم گفت: «در صحبت‌های خود اعلام کردم پلاکاردهای غیر از سخنان رهبری و مضمون سخنان رهبری در شأن جلسه طلاب و روحانیون نیست و با اصرار گفتم آنها را جمع کنید. با توجه به تأکید بنده، پلاکاردهای غیر سخنان مقام معظم رهبری جمع‌آوری شد و الباقی پلاکاردها را سخنران هنگام صحبت خواندند.» وی مدعی شد: «چنین تابلویی اصلاً هنگام سخنرانی وجود نداشت به نظر می‌رسد یا فردی نفوذی یا شیطنت در کار بود که از یک پلاکارد خاص که بلافاصله جمع شده، برای حاشیه‌سازی تصویربرداری شود.»
دیروز حجت‌الاسلام عباس رفعتی نائینی، سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه هم تجمع هفته گذشته عده‌ای از طلاب و اساتید حوزه در فیضیه را تجمعی خودجوش دانست که مورد تأیید مدیریت حوزه نیست. به گزارش حوزه نیوز، وی با اشاره به اینکه مدیریت حوزه‌های علمیه نقشی در برپایی این گردهمایی نداشته است، تأکید کرد: «شعارهای دستنوشته برخی از افراد شرکت‌کننده در گردهمایی مورد تأیید مدیریت حوزه نیست و برگزارکنندگان این تجمع باید پاسخگوی حاشیه‌های مراسم باشند.»
 واکنش‌ها به وقایع پنجشنبه گذشته قم، تنها به این دو مرجع دینی متوقف نماند. حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز و آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، از اساتید حوزه علمیه قم نیز این وقایع را تقبیح کردند و ساحت حوزه‌ها را از مطالب و شعارهای طرح شده مبرا دانستند.
به گزارش جماران، مجید انصاری خواستار برخورد با شخص یا اشخاص پشت پرده قضیه فیضیه شد و گفت: نباید اجازه داد که استقلال و اعتبار حوزه علمیه بازیچه سیاست بازی‌های کودکانه و یا مشکوک و مغرضانه قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه مطابق تأکید آیت‌الله مکارم، این رویداد به راستی «یک فاجعه تمام عیار» است، افزود: از این جهت فاجعه است که یک جریان مشکوک با رفتاری بسیار نادرست و شعارهای انحرافی، فیضیه نماد حوزه‌های علمیه شیعه و افتخار حوزه علمیه قم را برای ماجراجویی خودشان انتخاب کردند.
به باور مجید انصاری، جمعی این پایگاه (حوزه علمیه) را جولانگاه خودشان قرار دادند و پلاکاردهایی را حمل کردند که به صراحت رئیس جمهوری منتخب مردم و دومین شخصیت رسمی کشور را تهدید به مرگ می‌کنند و اقرار ضمنی به اینکه آیت‌الله ‌هاشمی را همین افراد کشته‌اند.
وی با اشاره به شایعاتی که درباره مرگ آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی مطرح بود، تصریح کرد: این نوع پلاکاردها و این نوع رفتارها پرده‌هایی را کنار می‌زند و به نوعی گمانه‌زنی‌های آن روز را نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد. من نمی‌خواهم قضاوت قطعی داشته باشم که چنین اتفاقی افتاده یا نه؛ ولی به نظر من دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور باید به طور ویژه روی ریشه‌ها و مراکزی که این کارها را سامان می‌دهند، متمرکز شوند. انصاری، خواستار پیگیری مسأله از سوی نهادهای امنیتی  واطلاعاتی شد.
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی هم با اشاره به رنگ و بوی سیاسی و جناحی این تجمع، اظهار کرد: متأسفانه در این تجمع در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است. اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی پایه و اساس در این تجمع گفته شد. وی برگزاری این تجمع را درست در نقطه‌ مقابل دستورات رهبری دانست و گفت: هنر حوزه به این است که در این بحران‌ها راهکار خوب ارائه بدهد نه اینکه تجمعی انجام بشود و متأسفانه شعارهایی داده شود که نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلکه از ساحت یک انسان ولو غیر مسلمان هم دور است.
شکایت شورای تأمین استان
در تحولی دیگر، یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم گفت: در پی پیگیری هیأت رئیسه این کمیسیون از وزیر کشور، شکایت وزارت کشور از شعاردهندگان غیرقانونی تجمع قم تنظیم شد. پروانه مافی با اشاره به جلسه دیروز این کمیسیون با حضور رحمانی فضلی افزود: وزیر کشور با اشاره به قانون بیان کردند که تجمعات در فضاهای سربسته با مجوز مدیر مجموعه می‌تواند برگزار شود، اما به دنبال شعارهای ساختارشکنانه‌ای که در این نشست مطرح شد، موجب شد تا شکایتی از سوی شورای تأمین استان علیه این گروه تنطیم شود.
 تجمع پنجشنبه چه بود؟
پنجشنبه گذشته قرار بود در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه، تجمع حوزویان قم با موضوع «مطالبه عدالت اقتصادی» برگزار شود. اما سخنرانان به جای پرداختن به اصل موضوع یا بیان نقد منصفانه، همگان، اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه و حتی حوزه‌های علمیه را با سخنان عتاب‌آلود خطاب قرار دادند. آنچه بر حواشی این تجمع افزود و آیت‌الله مکارم شیرازی هم به آن اشاره کرد، پلاکاردهای سازماندهی شده‌ای بود که روی آنها، شعارهایی علیه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهوری نوشته شده بود که حاوی تهدید شخصیت‌های کشور بویژه رئیس جمهوری بود.حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از سخنرانان تجمع، گفت: «زمانی که مشکل مدیریتی وجود دارد، یا مافیا موجود بوده یا افراد سفیه و نادان در مسئولیت هستند که هر دو این موارد دچار مشکل می‌کند.» وی با بیان اینکه «مرفهین بی دردی که از هر دو جناح وارد هر سه قوه شدند و جهادگریزان ترسو که مدام در حال عقب‌نشینی در برابر استکبارند، تن به این خیانت‌ها می‌دهند»، مدعی شد: «ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه بوده و در حوزه علمیه به مسائل روز کشور و مسائل حل نشده توجه نمی‌شود و در زمینه فقه بانکی و اقتصادی بی‌سوادی حوزه و دانشگاه موج می‌زند.»
حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) قم هم به عنوان دیگر سخنران این مراسم، وضعیت فعلی کشور را به‌دلیل وجود قارون‌گرایانی که برای براندازی مسئولیت گرفته‌اند، دانست و مدعی شد: «بسیاری از فتنه‌گران درجه یک در گوشه و کنار کشور به ‌عنوان مسئول در حال فعالیت هستند. اینها اگر مسئولیتی هم پیدا کردند، برای براندازی نظام است و امروز اگر جامعه ما مبتلا شده به جمعی که قارون‌گرا شده و دارند دل ملت را به درد می‌آورند، دلیلش وجود همین افراد در مسئولیت‌هاست.»