حوزه جاي خشونت نيست

مدرسه فيضيه قم روز پنجشنبه شاهد برگزاري تجمعي با پلاكاردها و شعارهاي غيرمعمول و نابهنجار بود. اتفاقي كه در مدرسه فيضيه قم رقم خورد، اتفاقي بسيار مهم و بزرگ بود تاجايي كه آيت‌الله مكارم‌شيرازي، مرجع تقليد بزرگ شيعه نسبت به آن واكنش نشان داد. ايشان حتي در مورد اتفاقي كه در مدرسه فيضيه قم رخ داد، تعبير فاجعه را به كار بردند. استفاده از اين تعبير در مورد اعتراض گروهي از طلاب در قم بسيار مهم است و از آن جهت به كار برده شده كه چنين اتفاقات غيرمعقول و غيرمعمول و نا‌بهنجاري در قم و مدرسه فيضيه كه مهم‌ترين پايگاه روحانيت تشيع و مرجعيت است، رخ داده است.
آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي يكي از بزرگ‌ترين مراجع فقهي ما هستند. ايشان نسبت به سخنران و سخنراني كه در تجمع طلاب رخ داده اعتراض كرده و مطالب بيان ‌شده در اين گردهمايي اعتراضي را توهين‌آميز دانسته‌اند؛ توهيني كه به اعتقاد من به مرجعيت شيعه صورت گرفته است. در اين تجمع اعتراضي تنها شعارهايي با مضامين اقتصادي مطرح نشده بلكه از دل اين تجمع شعار تهديد به مرگ رييس‌جمهوري شنيده‌ شده است. اين صدا و شعار و تهديد به مرگ هم از فيضيه يعني قلب حوزه‌هاي علميه تشيع به گوش رسيده است . صداي تهديد به مرگ از حوزه علميه باعث شده كه آيت‌الله مكارم‌شيرازي براي حفظ حيثيت حوزه و براي بيان اينكه حوزه‌ها بايد از تندروي بري باشند، ‌بيانيه صادر كرده‌اند. در اين بيانيه دو گروه مخاطب قرار داده‌ شدند. يك گروه مسوولان حوزه فيضيه و دست‌اندر‌كاران برگزاري اين مراسم اعتراضي و گروهي ديگر مسوولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه به گفته آيت‌الله مكارم‌شيرازي برخي سپاهيان در مراسم مذكور حضور داشته‌اند. آيت‌الله مكارم‌شيرازي از اين دو گروه خواسته تا نسبت به اتفاق رخ داده موضع‌گيري كرده و در مورد آن توضيح دهند. مسوولان حوزه بايد توضيح دهند كه چه كساني و به چه اجازه‌اي چنين مراسمي را در فيضيه برگزار كرده‌اند. اتفاقي كه در حوزه علميه قم رخ داده براي مرجعيت شيعه بسيار سنگين بوده، چرا كه در تمام دنيا اين اتفاق منعكس شده است كه در قم عده‌اي رييس‌جمهوري را به مرگ تهديد كرده‌اند يا نسبت به نحوه فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، دبير فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيك وارد شده‌ كه اتفاقا بايد اين نكات از سوي وزارت اطلاعات پيگيري شود. البته محافل مختلفي همچون مجلس نيز به اين موضوع واكنش نشان داده‌اند از جمله آقاي علي مطهري، نايب‌رييس مجلس كه اتفاقا خودشان نيز تحت تاثير عملكرد تندروها قرار گرفته‌اند و اتفاقي چون ماجراي شيراز را تجربه كرده‌اند، موضع گرفته است. حتما انتشار بيانيه از سوي آيت‌الله مكارم‌شيرازي ساير مراجع را نيز تحت تاثير قرار داده و باعث مي‌شود آنها نيز سكوت نكنند. بنابراين پس از اين بيانيه بايد منتظر موضع‌گيري و بيانيه‌هايي از سوي ساير مراجع باشيم. من به عنوان استاد حوزه پس از وقوع اين اتفاقات از مردم مي‌شنوم كه ما مي‌خواستيم فرزندان‌مان را براي تحصيل به حوزه‌هاي علميه بفرستيم، با اين تجمعات و شعارها و حرف و حديث‌ها ترديد داريم، چرا كه تصورشان اين است با اين تفكرات قرار است فرزندان‌شان تربيت شود. اين تصور براي حوزه و مرجعيت شيعه سنگين است كه عده‌اي با ديدن تجمعات اينچنيني فرزندان‌شان را از رفتن به حوزه منع مي‌كنند. حوزه جاي درس، بحث، اجتهاد، فكر، انديشه و تحصيل علم است نه جاي پرورش افكار و حركات خشونت‌آميز. بنابراين اگر اعتماد مردم با اين حركات به حوزه علميه كاهش يابد براي مراجع تقليد ما قابل قبول نيست. حركت‌هايي كه در قم انجام شده و مي‌شود، اعتماد مردم را به حوزه و مرجعيت متزلزل مي‌كند و همين است كه آيت‌الله مكارم‌شيرازي شخصا وارد شده، موضع‌گيري كرده و بيانيه صادر كرده‌اند. به نظر من اين موضوع بيشتر جنبه حوزوي و حيثيتي دارد تا اينكه بحث سياسي باشد.
مراجع اتفاقات رخ داده در قم را توهين تلقي كرده‌اند و برآشفته‌اند و همين هم باعث شده آيت‌الله مكارم از آن به عنوان فاجعه نام ببرد. قطعا ساير مراجع هم تا روزهاي آينده نسبت به اين موضوع واكنش نشان خواهند داد.
اما نبايد فراموش كرد كه قطعا افرادي كه برنامه فيضيه قم را ترتيب داده‌اند، چنين شعارهايي سر داده و پلاكاردهاي تهديدآميز به دست گرفته‌اند در اقليت قرار دارند. اكثر طلاب، روحانيون و علما در قم نگاهي همچون نگاه آيت‌الله مكارم‌شيرازي دارند و با ايشان هماهنگ هستند. طيف تندرويي كه در قم تلاش دارند خط انحرافي پيش بگيرند، رييس‌جمهور را تهديد به مرگ كنند، به فوت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تشكيك وارد كرده و برخي گمانه‌زني‌ها را تقويت كنند همواره در قم در اقليت قرار داشته‌اند؛ اقليتي پر‌سر و صدا كه حركت روز پنجشنبه‌ آنها باعث شد يكي از عالي‌ترين مراجع تقليد تشيع نيز واكنش نشان داده و به نوعي اين تندروي‌ها را محكوم كند. استاد حوزه