ظریف: درباره آمریکا اشتباه کردم

وزیر خارجه کشورمان که در سالگرد کودتای 28 مرداد با شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» گفت و گو می کرد، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود آگاهی از اعتیاد آمریکا به تحریم ها برجام را ادامه دادید؟ اظهارکرد: «این یکی از اشتباهات بود، مشکل این بود که ما گمان می کردیم آمریکا یاد گرفته است که درباره ایران، تحریم ها دشواری‌های اقتصادی ایجاد می کند اما نتایج سیاسی را که آن ها هدف گرفته اند به دنبال ندارد؛ من گمان می کردم که آمریکایی ها این درس را آموخته اند، متاسفانه در این زمینه اشتباه می کردم.»
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف با بیان این که آمریکا یک بیماری دارد و آن اعتیاد به تحریم کردن است، افزود: حتی در زمان دولت اوباما نیز ایالات متحده بر تحریم هایی که رفع نکرده بود بیشتر تاکید می کرد تا اعمال تعهدات خود درباره تحریم هایی که رفع کرده بود. ظریف همچنین تأکید کرد که توافق هسته ای ایران بدون حضور واشنگتن نیز به حیات خود ادامه می دهد.
همان طرز فکر اشتباه کودتای 28 مرداد رویکرد امروز آمریکایی ها را تشکیل می دهد
ظریف ساعاتی پیش از این مصاحبه، در توئیتی با اشاره به نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد، تشکیل «گروه اقدام علیه ایران» از سوی وزارت خارجه این کشور در هفته گذشته را یک رویای مشابه با کودتای 32 دانست. وی در  گفت و گو با سی. ان. ان هم با اشاره به این که همان طرز فکر دهه 1950 (1330 شمسی) رویکرد امروز آمریکا را شکل می دهد، افزود: من فکر می کنم دولت آمریکا هنوز گمان می کند که در حال همکاری با دولتی است که پس از کودتای 1953 در ایران روی کار آورد. به قول آمریکایی ها، باید «بیدار شوند و بوی قهوه را استشمام کنند» [به این معنا که سر خود را از برف درآورند.]


به نوشته سی. ان. ان، ظریف در جای جای این مصاحبه احتمال مذاکره با دولت ترامپ در آینده را رد و ابراز امیدواری کرد که توافق حفظ خواهد شد. ظریف ادامه داد: ما نمی خواهیم این توافق هسته ای را بازنگری کنیم. ما از آمریکا می خواهیم که همان توافق هسته ای را اعمال کند. امروز نزدیک ترین متحدان آمریکا مقابل این تحریم ها مقاومت می کنند. آمریکا اساسا با اجبار فشار خود را اعمال می کند. نمی خواهم از تعبیر قلدرمآبی استفاده کنم، اما این کاری است که انجام می دهند.
پاسخ ظریف درباره دیدار روحانی و ترامپ
وزیر خارجه ایران در پاسخ به این که آیا روحانی دیدار رو در رو با ترامپ خواهد داشت؟ با تاکید بر این که «ابتدا باید توافق هسته ای موجود مورد احترام قرار گیرد»، افزود: وقتی پیشرفت شگرفی که ما قبلاً داشتیم به دور انداخته شود، نه [دیداری نخواهد بود] توافق پیشین برای ما آزمون این بود که می توانیم به آمریکا اعتماد کنیم یا خیر.
کنایه ظریف به ترامپ
در ادامه این گفت و گو خبرنگار سی. ان. ان پرسید که آیا امکان توافقی پایدار با ترامپ که نویسنده کتاب «هنر معامله» است، وجود دارد؟ که ظریف در پاسخ گفت: این به ترامپ بستگی دارد. این که آیا او قصد دارد کاری کند ما باور کنیم که او طرفی قابل اعتماد است یا خیر. ظریف در کنایه به پایبندی ترامپ به توافقات بین المللی گفت: اکنون اگر ما وقت مان را صرف او (کنیم) و او توافقی دیگر امضا کند، چقدر پایدار خواهد بود؟ تا پایان دوره ریاست جمهوری او؟ یا تا وقتی که او محل امضای توافق را ترک می کند؟!
ما برای بدترین سناریوی ممکن آماده ایم
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که فشارهای آمریکا در چند دهه گذشته بدین معنا بوده که مردم ایران در مقابل آن ایستادگی می کنند و این فشارها تاثیری نخواهد داشت. وی گفت: تحریم های آمریکا همیشه آسیب زده است. اما کسی که آسیب می بیند مردمی هستند که می خواهند دارو یا غذا بخرند. وی در توضیح بیشتر گفت: این مشکلات که باعث کاهش ارزش پول ملی ایران و افزایش قیمت مواد غذایی شده، به دلیل اقدامات مقدماتی است که در حال انجام است. تحولات اقتصادی که اکنون می بینید به دلیل اقداماتی است که باید انجام می شد تا برای آن روزها (روزهای تحریم) آماده شویم؛ ما برای بدترین سناریوی ممکن آماده ایم.
بخشی از دستمزد ما برای این است که متحمل ضربه های شخصی شویم
ظریف با اشاره به مذاکرات طولانی مدت پیش از امضای برجام، گفت: ما زمان زیادی صرف کردیم. این تصمیم سیاسی آسانی برای دولت ایران، شخص من و روحانی نبود. شاید ساعت ها مذاکره با وزیر خارجه آمریکا برای برخی وزیران خارجه (دیگر کشورها) اعتبار به شمار آید؛ اما قطعاً در ایران اعتبار نیست. اما کار دیپلمات‌ها همین است. بخشی از دستمزد ما به دلیل همین است که برای پیشبرد منافع ملی متحمل ضربه‌های شخصی شویم.
ارائه اقامت دایم آمریکا بعد از برجام اتفاق نیفتاده است
ظریف که شب گذشته به مجلس رفته بود در گفت و گو با خانه ملت نیز با اشاره به این که در این جلسه درباره موضوع ارائه اقامت دایم آمریکا بعد از برجام به برخی افراد سوال پرسیده شد، بیان کرد: در پاسخ تاکید کردیم چنین موضوعی اصلا اتفاق نیفتاده است و در مواردی که پیشنهاد سطحی‌‌تر هم به ایران شده بود، رد کردیم. وی با اشاره به شرایط کارکنان وزارت امور خارجه در نیویورک، گفت: این افراد اجازه ندارند از محدوده 40 کیلومتری سازمان ملل متحد دورتر شوند، اعضای هیئت آمریکا پیش از این پیشنهاد بررسی این موضوع را دادند اما ما تاکید کردیم که هیئت ایرانی برای مذاکره درباره این چنین مواردی به آمریکا نیامده است بلکه به آمریکا رفتیم تا درباره منافع ملت ایران بحث کنیم. البته از نمایندگانی که به طرح این مسئله پرداختند، خواهش کردیم تا در صورت داشتن اطلاعات در این زمینه، آن را در اختیار وزارت امور خارجه قرار دهند.