معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: برنامه احداث 50 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه احداث 50 هزار واحد مسکونی در مجموعه شهرهای جدید را مدنظر داریم که در اولین گام 10 هزار واحد را در هفته دولت کلنگ می‌زنیم.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اظهار کرد: عملیات احداث 50 هزار واحد مسکونی را در دستور کار داریم. امسال در هفته دولت 12 پروژه مسکونی را شروع می‌کنیم که 10 هزار واحد را شامل می‌شود. در دهه فجر 50 هزار واحد مدنظر قرار می‌گیرد. این پروژه‌ها در صدرای شیراز، بهارستان، فولادشهر و مجلسی در اصفهان، اندیشه و پرند در استان تهران، هشتگرد در استان البرز، گلبهار در خراسان رضوی، مهاجران و امیرکبیر در استان مرکزی و سیراف در استان بوشهر آغاز می‌شود. روش ساخت به صورت مشارکتی است. قرارداد واگذاری زمین را به انبوه سازان با دوره تنفس در پرداخت بهای زمین منعقد می‌کنیم که هم انبوه سازان فعال شوند و هم بخشی از نقدینگی جامعه به سمت فعالیتهای مولد برود.
طاهرخانی در پاسخ به این سوال که اولویت 50 هزار واحد چه اقشاری هستند، گفت: شهرهای جدید یکی از جاهایی بوده که بیشترین عرضه مسکن مهر را داشته و بیشتر اقشار کم درآمد جامعه در آن حضور داشتند. اما مخاطب این 50 هزار واحد اقشار متوسط جامعه هستند؛ چرا که قصد داریم تنوع جمعیتی در شهرهای جدید داشته باشیم. متراژ این واحدها بیش از 100 متر نیست. نظام اجرای آن هم در قالب قرارداد مشارکتی است. به این صورت که انبوهسازان با ما وارد مشارکت می‌شوند، هزینه ساخت را می‌پذیرند و می‌توانند از تسهیلات ساخت استفاده کنند. نهایتا کار که تمام شد واحدها بین ما و شرکایمان تقسیم می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مذاکراتی با بانک مسکن داریم که بتوانیم عرضه این 50 هزار واحد را به تقاضا نزدیک کنیم. مثلا لیست کسانی که برای مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند دریافت می‌کنیم و با آنها برای واگذاری واحد در قالب این پروژه مذاکراتی انجام می‌دهیم.


وی در پاسخ به این سوال که واحدها متناسب با تقاضا انجام می‌شود یا خیر، اظهار کرد: مجموعه شهرهای جدید قبل از شروع مسکن مهر تماما با الگوی مشارکت مدنی ساخته شد اما قطعا افرادی که در این 50 هزار واحد با ما شریک می‌شوند تقاضای بازار را در نظر می‌گیرند. سازندگان ابتدا مطمئن می‌شوند که اگر واحدها را تکمیل کنند می‌تواند در بازار به فروش برسانند. ما هیچ محدودیتی از لحاظ قیمت‌گذاری برای سازندگان در سهم خودشان قائل نمی‌شویم. در بحث خانه اولیها هم هیچ اجباری نیست که واحدهای مدنظر ما را خریداری کنند و خودشان در این زمینه حق انتخاب دارند. 10 هزار واحدی که شروع خواهیم کرد با سود 18 درصد با انبوه سازان قرارداد بسته‌ایم که قطعا با این درصد سود محاسبه کرده‌اند برایشان صرفا اقتصادی دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: بخشی از واحدهایی که مربوط به ما است را همزمان با سازندگان که پیش فروش می‌کند واگذار می‌کنیم. اما موضوع این است که قصد داریم سهم خود را در قالب برنامه وزارتخانه استفاده کنیم. مثلا سهم خود را به بنیاد مسکن قرار بدهیم که در قالب مسکن استیجاری استفاده کند. این موضوعات تابع عرضه مالی اقتصادی خواهد بود ولی قطعا بخشی از واحدها را در اختیار مسکن اجتماعی قرار می‌دهیم.
طاهرخانی با اشاره به برنامه افتتاحات مسکن مهر در هفته دولت اظهار کرد: 16 هزار واحد مسکن مهر در هفته دولت افتاح می‌شود که مجموعه افتتاحات در شهرهای جدید را به 270 هزار واحد می‌رساند. در پردیس 5400 واحد، پرند 4000 واحد، هشتگرد 3000 واحد، صدرا 1300 واحد و گلبهار 800 واحد افتتاح می‌شود. یکی از تاکیدات ما تکمیل خدمات روبنایی بوده که 18 مدرسه در مجموعه شهرهای جدید عموما در سایتهای مسکن مهر افتتاح می‌کنیم. البته حدود 70 مدرسه هم در دستور کار داریم که بهار سال 1398 بتوانیم به بهره‌برداری برسانیم. اصلی‌ترین تمرکز افتتاحات مدارس در فولادشهر است که 6 مدرسه را آنجا افتتاح می‌کنیم. دو مرکز بهداشت، دو کلانتری، هفت مسجد و 11 پارک و فضای بازی نیز جزو افتتاحات خدمات روبنایی خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: برنامه احداث 50 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید مقامات سعودی خطیب مسجدالحرام را بازداشت کردند کارشناس عراقی: آمریکا در صدد افزایش پایگاه‌های خود در عراق است دروغگویی؛ریشه بسیاری از مشکلات مرثیه‌ای برای امت اسلامی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست در گفت‌وگو با سی ان ان ظریف: آمریکایی‌ها باید از خواب ناز بیدار شوند سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در خانه ابدی آرام گرفت واکنش شدید مراجع و علمای قم به جریان انحرافی تجمع فیضیه حوزه علمیه استقلال می‌خواهد همزمان با جشن بزرگ عید قربان انجام می‌شود قربانی بیش از 1000 راس گوسفند در کهریزک رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی، مثبت و قابل قبول است پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست