بزرگترین شرکت فناوری جهان گرفتار یک نوجوان شد

گروه فناوری- در شرایطی که شرکت اپل تلاش می‌کند در بازارهای نوپا حضور فعالی داشته باشد و سهم خود را در بازار‌های جهانی توسعه دهد، سرورهای این شرکت بزرگ از سوی یک پسربچه 16 ساله هک شد! با اینکه عموم مردم و بسیاری از کارشناسان همواره بر این باور بودند که سرورهای اپل غیرقابل هک و نفوذ هستند اما یک نوجوان استرالیایی با نفوذ و دسترسی به اطلاعات آن نشان داد که این باور، اشتباهی بیش نبوده است‌. اخباری که در چند روز گذشته فضای مجازی را درنوردیده به وضوح نشان داد که سرورهای هیچ یک از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی حتی اپل که همواره یکی از امن‌ترین درگاه‌های فناوری در جهان را داراست، از دست هکرها و مجرمان سایبری در امان نیستند‌.
شرکت اپل با وجود مخترع و مدیرعاملی همچون استیو جابز تبدیل به یکی از پرطرفدارترین شرکت‌های دنیا شد و محصولاتی مانند آیفون بیشترین طرفدار را در میان گوشی‌های هوشمند دارند‌. این شرکت که در گاراژ خانه استیو جابز زمانی که 16 ساله بود ایجاد شد به دلیل اختراعات و نوآوری‌های وی به سرعت محبوب شد‌. شاید ندانید اما آیفون نخستین گوشی هوشمند در جهان بود و نه فقط سامسونگ بلکه تمامی گوشی‌های هوشمند با الهام از آیفون ایجاد شده‌اند‌. به هر روی به نظر می‌رسد امنیت محصولات اپل تاکنون مهم‌ترین ویژگی آن بوده‌اند و اکنون به راحتی از سوی یک نوجوان هک شده‌اند‌. پیش از این نیز بسیاری از هنرمندان و خوانندگان آمریکایی اعلام کرده بودند اطلاعات آنها شامل عکس‌ها و ویدئوها از گوشی‌های آیفون هک شده‌اند‌. به هر روی با اینکه شرکت اپل از سوی ترکیه به عنوان یک شرکت آمریکایی تحریم شده و مردم ترکیه نیز گوشی‌های آیفون را آتش زدند اما این شرکت چندملیتی است‌. البته درآمد شرکت اپل در در سه ماهه اول سال 2018 موفق به کسب 1/61 میلیارد دلار شده است که نزدیک به 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد‌. این میزان از درآمد سالانه صادرات نفت ایران بیشتر است و اهمیتی ندارد که شرکت اپل چندملیتی است یا خیر‌.
هکر نابغه سرورهای اپل
به گزارش وب‌سایت هکرنیوز، پسربچه ۱۶ ساله با ورود غیرمجاز به سرورهای اپل، ناایمن بودن بسترهای ارتباطی و شبکه‌ای این کمپانی را لو داد اما هدفش تنها استخدام در اپل بوده است‌.


دو روز گذشته شرکت اپل اعلام کرده است که یک نوجوان 16 ساله اهل استرالیا توانسته است در مدت یک سال به سرورهای حساس و محرمانه این کمپانی دسترسی پیدا و حدود 90 گیگابایت اطلاعات خصوصی کاربران را روی‌ هارد خود ذخیره‌سازی کند‌.
حال این پسربچه که توانسته است بارها از رایانه شخصی خود وارد شبکه رایانه‌ای اپل شود، مورد شناسایی قرار گرفته و با شکایت اپل نزد FBI در معرض محاکمه قرار دارد‌.
البته در بخش دیگری از گزارش سایت اِیج آمده است که این پسر بچه در سال گذشته نیز از سوی پلیس فدرال استرالیا دستگیر شده اما برای کشف شواهد و بررسی‌های بیشتر، تا امروز مخفی مانده است‌.
با این حال دو لپ‌تاپ مک‌بوک از خانه این او پیدا شده که سریال آن با شماره سریال دستگاه‌هایی که در این یک سال وارد سرورهای اپل شده تطابق دارد‌.
این بچه استرالیایی پس از بازداشت گفته است که بزرگ‌ترین هدفش از انجام این کار، تحقق بخشیدن به رویای کار در اپل بوده است؛ با توجه به تمامی این موارد، دادگاه رسمی او ماه آینده میلادی برگزار خواهد شد‌.
بر اساس این اخبار، یک نوجوان ۱۶ ساله که در شهر ملبورن استرالیا سکونت دارد، توانست به حجم بالایی از اطلاعات ذخیره شده در سرورهای اپل دسترسی پیدا کند که این داده‌ها اعم از حساب‌های کاربری کاربران محصولات اپل و دسترسی به کلیدهای شناخته شده امن درگاه‌های اپل بود‌.
هدفم نشان دادن توانایی‌هایم بود!
یکی از نکات جالبی که این هکر نوجوان در گفت‌وگوهای خود عنوان کرده، دلیل هک سرورهای اپل بوده است‌. وی در این باره می‌گوید: از آنجا که من از طرفداران پروپا قرص اپل و محصولاتش بودم، سعی کردم با هک و دسترسی به سرورهای آن، توانایی‌های خود را نشان دهم و به عنوان یک متخصص امنیت سایبری و هکر کلاه سفید در اپل مشغول به کار شوم‌.
بر اساس گزارش‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده، این نوجوان توانسته است بارها در طول یک سال بالغ بر ۹۰ گیگابایت اطلاعات از سرورهای اپل دسترسی پیدا کند‌. اپل پس از اطلاع از این موضوع، با پلیس فدرال آمریکا ارتباط برقرار کرده و از پلیس فدرال استرالیا نیز برای دستگیری و گردآوری اطلاعات از این هکر نوجوان درخواست همکاری کرده است‌.
اپل به آن دسته از کاربرانی که از سرقت اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی خود به شدت ابراز نگرانی کرده بودند، این اطمینان را داده تا خیال‌شان از امنیت و حفاظت از اطلاعات خود راحت و آسوده باشد‌.
آینده بازار جهانی اپل دستمایه بازی یک نوجوان شد
به نظر می‌رسد آینده بازار یکی از پرفروش‌ترین و ثروتمندترین شرکت‌های تولیدکننده موبایل در جهان دستخوش بازی یک نوجوان شده است‌ چراکه بنابر گزارش وب‌سایت phonearena، محققان پیش‌‌بینی کرده‌اند که فروشگاه‌های رسمی اپل استور تا سال ۲۰۲۳ میلادی، یعنی پنج سال آینده، رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد کرد، به‌گونه‌ای که تعداد فروشگاه‌های رسمی اپل استور به عدد ۶۰۰ خواهد رسید‌.
تعداد کارمندان و کارکنان اپل استور در جهان که بالغ بر ۶۵ هزار نفر است، از تمامی شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی در جهان بیشتر است، به‌گونه‌ای که بعد از آن تعداد کارمندان مایکروسافت تنها 6000 نفر گزارش شده است و تفاوت فاحشی با تعداد کارمندان اپل دارد‌.
به عقیده برخی دیگر از تحلیلگران، اپل به سرعت در حال افزایش محبوبیت و گسترش خدماتش در سراسر جهان است و با عرضه محصولاتی جدید و متنوع سعی دارد نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران در کشورهای مختلف را به خود جلب کند‌.
بنابراین پیش‌بینی می‌شود فروشگاه‌های اپل استور بیشتر در دو کشور چین و هند که علاوه بر جمعیت بالای کاربران، از تنوع سلیقه و توان خرید گوناگونی برخوردارند، روند رو به رشدی را تجربه کنند که البته در سایر نقاط جهان نیز احتمال گسترش خدمات و سرویس‌های اپل وجود دارد‌. به همین دلیل برآورد شده است که تعداد کارمندان مشغول در فروشگاه‌های اپل استور تا سال ۲۰۲۳ میلادی به عدد ۸۰ هزار نفر نیز برسد‌.
آتش زدن آیفون در ترکیه
با این حال هک شدن سرورهای اپل تنها مشکل این شرکت پولساز نبوده است، محصولات اپل که نماد آمریکا و نماد پولداری در کشور محسوب می‌شود مورد خشم و غضب عده‌ای در ترکیه قرار گرفته است و به دلیل سیاست‌های دولت آمریکا بر این شرکت تاخته‌اند و این امر به معنای از دست رفتن و یا کاهش سهم یکی از بازارهای شرکت اپل است‌. دولت ترکیه نیز واردات محصولات این شرکت را تحریم کرده است‌. شهروندان ترکیه به منظور مقابله با جنگ تجاری آمریکا علیه این کشور و حمایت از اظهارات رییس‌جمهور ترکیه مبنی بر تحریم محصولات آمریکایی، این بار تصاویری از آتش زدن و خرد کردن گوشی‌های آیفون خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند‌.
به گزارش وب‌‌سایت phonearena، پس از تحریم اقتصادی آمریکا علیه ترکیه و اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، مبنی بر تحریم محصولات آمریکایی به‌ویژه کالاهای الکترونیکی نظیر گوشی‌های آیفون که در میان بسیاری از مردم ترکیه طرفدار دارد، حالا تصاویر و گزارش‌های فراوانی در فضای مجازی مشاهده شده که نشان می‌دهد شهروندان و کاربران اهل ترکیه به منظور حمایت از سیاست‌های دولت این کشور و مقابله با جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا علیه ترکیه، اقدام به آتش زدن، شکستن و خرد کردن گوشی‌های آیفون خود کرده‌اند‌.
رییس‌‌جمهور ترکیه هفته گذشته در واکنش به اقدامات خصومت‌آمیز ایالات متحده آمریکا اظهار کرده بود که ترکیه هم‌اکنون در حال جنگ اقتصادی آشکارا با آمریکاست و من از مردم خود می‌خواهم که محصولات آمریکایی به‌خصوص کالاهای الکترونیکی نظیر برند اپل را تحریم کرده و سایر برندهای تکنولوژی را جایگزین آن کنند‌.
سخن آخر
اپل نمونه بارز توسعه و موفقیت یک شرکت خصوصی در زمینه فناوری است و شاهدی بر این مدعا که باید به شرکت‌های فناوری میدان داده و از آنها حمایت کرد‌.