درباره آمریکایی‌ها اشتباه می‌کردم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی در شصت‌وپنجمین سالگرد کودتای 28 مرداد گفت آمریکایی‌ها اکنون نیز دنبال تکرار این سناریو علیه ایران هستند. اظهارات ظریف درست در روزی مطرح شد که تحلیلگران و رسانه‌ها تکرار اشتباه محمد مصدق در اعتماد به آمریکایی‌ها توسط دولت حسن روحانی را از عبرت‌‌های جدید تاریخ معاصر دانستند. حالا ظریف خود نیز اذعان کرده نسبت به آمریکایی‌ها اشتباه کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، ظریف در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفت فکر می‌کرده آمریکایی‌ها در سیاست‌‌های‌خود تجدیدنظر کرده‌‌اند اما حالا فهمیده است در این‌باره اشتباه کرده. وزیر امور خارجه در این مصاحبه گفت: آمریکا به استفاده از تحریم‌ها علیه تهران اعتیاد پیدا کرده است. من بر این باورم یک بیماری در آمریکا وجود دارد و این بیماری اعتیاد به تحریم‌ است. حتی در دولت اوباما نیز ایالات متحده تأکید بیشتری بر حفظ تحریم‌ها داشت به‌جای آنکه تحریم‌ها را لغو کرده و به تعهدات خود در قبال برداشتن تحریم‌ها عمل کند.
ظریف افزود: می‌توان بدون توجه به تضعیف توافق هسته‌ای از سوی دولت ترامپ، این توافق را حفظ کرد. وزیر امور خارجه در ادامه از این مسأله ابراز ناامیدی کرده است که ایالات متحده از این مسأله درس نگرفته که تحریم‌ها برای تغییر فضای سیاسی ایران، ناکارآمد و غیرمؤثر است.
وی افزود: احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسأله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به‌ همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند ولی متأسفانه اشتباه می‌کردم.


به گزارش تسنیم، ظریف اظهار داشت: همان طرز تفکری که در دهه 50‌[میلادی] وجود داشت، امروز نیز رویکرد دولت آمریکا را تشکیل داده است. تصور می‌کنم دولت آمریکا هنوز بر این باور است که در حال همکاری با دولتی است که پس از کودتای 1953 میلادی در ایران روی کار آورده است. آنها باید بیدار شده و حقیقت را دریابند. وزیر امور خارجه در ادامه مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: فشار از سوی متحدان اروپایی می‌تواند ترامپ را متقاعد کند تا نظر خود را تغییر دهد. ایالات متحده به‌دنبال زورگویی به کشورهای اروپایی امضاکننده برجام است. ما خواستار بازنگری در توافق هسته‌ای نیستیم. ما خواستار آن هستیم که آمریکا توافق هسته‌ای را اجرا کند. امروز نزدیک‌ترین متحدان آمریکا نیز در برابر این تحریم‌ها ایستادگی می‌کنند. ظریف درباره احتمال دستیابی به یک توافق پایدار با مردی که درباره «هنر دستیابی به توافق» می‌نویسد، گفت: این به ترامپ بستگی دارد، اینکه آیا او می‌خواهد ما را به این باور برساند که او یک شریک قابل اعتماد است. اکنون اگر ما زمان صرف کردیم و توافق دیگری را با او امضا کردیم... این توافق جدید چقدر دوام خواهد داشت، آیا تا پایان دولتش؟ کنایه ظریف درباره اعتبار توافقات با دولت‌‌های آمریکا تا پایان همان دولت، در حالی است که پیش از این و در روزهای نخستین برجام، کارشناسان داخلی بارها نسبت به همین موضوع یعنی نبود تضمین درباره پایبندی دولت‌‌های آینده آمریکا به توافق هسته‌‌‌ای، به ظریف هشدار داده بودند اما او هر بار این موضوع را با قطعیت رد می‌کرد. با این حال اما او حالا در مواجهه با آمریکایی‌ها همان تجربیات و توصیه‌‌های کارشناسان واقعی را تکرار می‌کند.
قبلا هم اعتراف کرده بود
جز برآورد اشتباه درباره تجدیدنظر آمریکا در دشمنی با ایران، محمدجواد ظریف پیش از این نیز درباره اعتمادش به آمریکایی‌ها اعتراف کرده بود. ظریف سال 95 در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مقابل نمایندگان اعتراف کرد به قول‌‌های جان کری اعتماد و در این‌باره اشتباه کرده. اول دی‌ماه 95 جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برخی اظهارات ظریف در این کمیسیون را روایت کرد. کریمی‌قدوسی در این‌باره اظهار داشت: ظریف طی این جلسه اعتراف کرد اشتباه کرده به حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعتماد کرده است. وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه کشورمان اذعان داشت «اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم و می‌پذیرم اشتباه کردم و مسؤولیت آن را هم می‌‌پذیرم». کریمی‌قدوسی ادامه داد: ظریف در این جلسه بیان داشت «ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم، این اشتباه بزرگی بوده که من کردم، بعد از نقض اخیر به جان کری که درخواست مذاکره در ایتالیا را داشت، گفتم شما کاری کردید که حضور من با شما در یک شهر غیرممکن است». عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام داشت: ظریف در این جلسه بیان داشت «قبلا کری و مونیز به ما گفتند اگر قانون داماتو به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم».
کودتا را جدی نمی‌گیریم!
دولتی‌ها اصرار دارند درباره نحوه مواجهه آمریکا با دولت حسن روحانی، ماجرای کودتای 28 مرداد در اذهان تداعی شود. آنها البته گویا ابایی از این ندارند که افکار عمومی درباره تکرار اشتباه مصدق توسط روحانی و ظریف و یکسانی سرنوشت آنها تصویر‌‌سازی کند. با این حال اما آنها می‌گویند این تلاش آمریکا را جدی نمی‌گیرند.
در همین راستا دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اظهارات ظریف را تکرار کرد و از تلاش آمریکا برای اجرای سناریوی 28 مرداد نسبت به دولت روحانی گفت. بهرام قاسمی درباره تشکیل گروه اقدام ایران و اینکه آیا وزارت امور خارجه می‌خواهد گروه اقدام آمریکا تشکیل دهد، گفت: این رفتار و اقدامات یا تبلیغات در ادامه سیاست‌های خصمانه دیرپای آمریکاست و جدید نیست و وجود داشته است. بیشتر از جنبه جنگ روانی و جنگ اقتصادی است که باید از این منظر به آن توجه کرد. رفتاری مغایر با همه موازین شناخته شده بین‌المللی است. این کار مثل گذشته راه به جایی نخواهد برد و با مقاومت ملت ایران و راهکارهایی که وجود دارد خنثی خواهد شد. این بیشتر بازی و جنگ روانی است که تیم جنگ‌طلب هیأت حاکمه آمریکا انجام می‌دهد، بویژه زمانی که ما مصادف هستیم با کودتای 28 مرداد و این اقدام یادآور آن کودتاست. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا تشکیل گروه اقدام ایران توسط آمریکا قابل پیگیری و شکایت است؟ گفت: ما اینها را خیلی جدی نمی‌گیریم و کار جدیدی نیست. بخش عمده آن در جهت جنگ روانی و ایجاد فشار بر کشورها برای عدم همکاری با ایران است. ما این گروه و اقدامات آن را رصد می‌کنیم و اینکه در چه حدودی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند. ‎