داوطلبانه دستمان را بالا گرفته‌ایم

شهروند|  خشکسالی اتفاقی غیرمنتظره نیست؛ دست‌کم 20‌سال طول کشیده که به امروز رسیده و با گذشت زمان وضع وخیم‌تر شده است. مهمترین مبحث مطرح‌شده در نشست خبری دیروز محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اصحاب رسانه این موضوع بود. او با اشاره به ورود جمعیت هلال‌احمر به موضوع خشکسالی منطقه سیستان‌وبلوچستان گفت: ساختار جمعیت هلال‌احمر داوطلبانه است و در مقوله آب و خشکسالی نیز داوطلبانه وارد موضوع شدیم، اگر هم این کار را انجام نمی‌دادیم، کسی به سراغمان نمی‌آمد که بگوید چرا در این منطقه مشکل آب شرب وجود دارد.
پویش «نذر آب» در سیستان‌وبلوچستان در سه محور خرید مخازن آب برای 521 روستا، توزیع 50‌هزار بسته غذایی یک‌ماهه میان نیازمندان و اعزام کاروان‌های سلامت از 19 استان کشور به 19 شهرستان استان به اجرا درآمده است که درصورت دریافت کمک‌های مردمی، این طرح با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
ترغیب مردم به انجام مسئولیت اجتماعی
تمرکز جمعیت هلال‌احمر بر راه‌اندازی شبکه‌ای است که آب در این مناطق توزیع شود؛ این شبکه متناسب با جمعیت هر روستا مخازن و تانکرهای سیاری تعبیه می‌کند که به‌طور متناوب مخازن را پر می‌کنند.


دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: بخشی از آب‌رسانی به واسطه تانکرهای شبکه آب و فاضلاب پیش از این طرح شروع شده بود که تعداد تانکرها محدود بود و مشکل ایجاد می‌کرد. به‌هرحال این شبکه الان مستقر است و برای تداوم این کار نیاز به تامین هزینه داریم؛ حدود 70 تانکر سیار باید آبرسانی را دست‌کم 5 ماه در ‌سال انجام دهند، پس طبیعی است که نیازمند مشارکت مردمی هستیم.
او  معتقد است در صورتی که مردم کمک بیشتری داشته باشند، این طرح به سایر استان‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند. باید توجه داشته باشیم که خشکسالی اتفاقی غیرمنتظره نیست و دست‌کم 20‌سال طول کشیده که به امروز رسیده و با گذشت زمان وضع وخیم‌تر شده است. محمود محمدی‌نسب با اشاره به ورود جمعیت هلال‌احمر به موضوع خشکسالی منطقه سیستان‌وبلوچستان گفت:   ما داوطلبانه دستمان را بالا گرفتیم، آمدیم تا به مدیران، حاکمیت و مردم بگوییم که این مشکل وجود دارد و باید کمک کنید. اگر پرسیده شود که چرا سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاد، من می‌گویم که‌ ای کاش این اتفاق زودتر رخ می‌داد. در هر حال امسال با توجه به گزارش‌هایی که داشتیم و بسیار هم دردناک بودند، تلاش کردیم به این مسأله داوطلبانه وارد شویم و بدون‌شک در این راه نیاز به مشارکت مردم داریم، آن هم نه‌تنها در بخش مالی بلکه باید حساسیت برای مردم ایجاد کنیم. در این میان کار رسانه‌ها بسیار خوب است و می‌توان در حوزه مسئولیت اجتماعی مردم را ترغیب به کمک کرد.
روندی که نباید متوقف شود
 نکته مهم مطرح شده در نشست خبری این بود که در برخی از این 521 روستا شبکه لوله‌کشی آب وجود دارد، ولی سال‌هاست هیچ آبی به این لوله‌ها تزریق نمی‌شود. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: منظور از کمک‌های مردمی، کمک‌های نقدی برای سرپا نگه داشتن شبکه توزیع آب است و در این مسیر مجاب‌کردن مردم اصلا کار سختی نیست؛ رسانه‌ها در این مسیر کمک زیادی می‌کنند تا مردم نسبت به موضوع حساس شوند.
محمدی‌نسب درباره وضع آبرسانی به استانداردهای خاص تانکرها که باید سه لایه و مقاوم به گرما باشند، اشاره کرد و توضیح داد:   با کمک مردم کشور و تامین منابع مالی لازم، جمعیت هلال‌احمر می‌تواند برای کمک به آسیب‌دیدگان خشکسالی ورود جدی‌تری داشته باشد، چراکه این جمعیت به‌عنوان یک نهاد خیریه غیردولتی برای کمک به همنوعان متکی به مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی است. شماره حساب 66666 در همه بانک‌ها آماده دریافت کمک‌های مردمی است. علاوه بر این هموطنان می‌توانند عدد 4 را به 2099999 پیامک کرده و بخشی از هزینه تامین آب شرب سالم در مناطق و استان‌های دچار خشکسالی را برعهده بگیرند.  دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به «شهروند» در مورد لزوم ادامه روند کمپین نذر آب و توزیع بهداشتی آب با توجه به محرومیت‌های منطقه نیز گفت: در مورد تداوم کار جواب ما مثبت است؛ نه‌تنها سیستان بلکه سایر استان‌های درگیر خشکسالی نیز باید به‌طور مداوم شبکه توزیع آب در اختیار داشته باشند. امروز وضع به صورتی است که شبکه توزیع آب مستقر است و هلال‌احمر از حالا به بعد نقش نظارتی دارد، اما چون در سیستان حدود 5 ماه از‌ سال خشکسالی شدید وجود دارد و این پدیده هر‌سال بدتر می‌شود، طبیعی است که این کار ادامه پیدا کند. ما علاقه‌مند به توسعه کار هستیم؛ راجع به توزیع بهداشتی آب باید بگویم شبکه بهداشت و درمان استان وظیفه نظارت بر سلامت آب را برعهده دارند و آنها در کنار ما هستند.
از مردم و مسئولان مطالبه می‌کنیم
در ادامه این نشست محمدی‌نسب ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر علاوه بر انجام این فعالیت‌ها باید مطالبه‌گری را در نظر بگیرد؛ این مطالبه‌گری یکی از وظایف ذاتی هلال‌احمر است و طبق اسناد بالادستی نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر یکی از وظایف جمعیت این است که کنار محرومان قرار بگیریم و صدای آنها باشیم. ما در این کمپین بر نقش مطالبه‌گری خود تاکید زیادی داریم. ما سراغ شبکه آب و فاضلاب، شبکه بهداشت و استاندار سیستان‌وبلوچستان رفتیم و خوشبختانه تاکنون همکاری بسیار خوبی داشتند، اما با این حال در اجرا و تداوم کار و نقش مطالبه‌گری خود پافشاری داریم؛ با توجه به اینکه کار آبرسانی به روستاها به عهده سازمان آب و فاضلاب است، این مطالبه‌ای است که ما از این سازمان داریم.
به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اینکه نگاه مردم به جمعیت هلال‌احمر دولتی است، گزاره درستی است، بسیاری فکر می‌کنند ما بخشی از دولت هستیم، اما واقعیت این است که ما یک نهاد عمومی غیردولتی هستیم و این نگاه باید اصلاح شود. در شهرستان‌هایی که حضور پیدا کردیم نیز هر گاه فرصت ارتباط رودررو با مردم پیش آمد، تاکید کردیم که ما بخشی از خود شما هستیم و افرادی که در اینجا فعالیت می‌کنند نیز مانند بچه‌های خود شما هستند که داوطلبانه کمک می‌کنند.
هزینه 29‌میلیارد تومانی برای طرح «نذر آب»
بیش از 40 نفر از چهره‌های سرشناس فضای مجازی و هنرمندان و ورزشکاران مشهور به نذر آب پیوسته یا این کمپین را به مردم معرفی کرده‌اند. هزینه‌ها و اعتباراتی که جمعیت هلال‌احمر در نذر آب صرف کرده است، سوال دیگری بود که مورد اشاره خبرنگاران قرار گرفت. محمدی‌نسب با بیان اینکه اعتبارات در سه بخش هزینه شده است، افزود: مورد نخست راه‌اندازی شبکه آب  در 521 روستا و تامین 1271 تانکر بود که البته تعدادی تانکر از قبل داشتیم و آنها را تعمیر و به‌روزرسانی کردیم که در این زمینه تا به امروز نزدیک به 5‌میلیارد تومان هزینه شده است. کار دیگری که انجام دادیم حضور تیم‌های داوطلبانه درمانی از 19 استان بود که پزشکان فوق‌تخصص، متخصص، پرستاران و ... به صورت داوطلبانه به منطقه اعزام شدند و در زمان حضور آنها در 19 نقطه استان سیستان‌وبلوچستان با برآورد دارو و تجهیزات و هزینه‌هایی مانند ایاب و ذهاب نزدیک 4‌میلیارد تومان هزینه شد. خدمت سومی که در کنار طرح نذر آب ارایه کردیم، توزیع بسته‌های غذایی شامل برنج، رب، روغن و مایحتاج یک‌ماهه خانواده‌ها بود که میان 50‌هزار خانوار توزیع شد و ارزش هر کدام از آنها حدود 400‌هزار تومان بود که مجموعا 20‌میلیارد تومان می‌شود. در مجموع برای طرح نذر آب و خدمات دیگری که در کنار آن ارایه شد، نزدیک به 29‌میلیارد تومان هزینه شده است.
او با بیان اینکه تامین هزینه‌های ادامه طرح مشروط بر کمک‌های دولت و مردم است، گفت: بخشی از اعتبارات در توان ما هست و می‌توانیم تامین کنیم، بخش دیگری از اعتبارات نیز مربوط به محل‌های دیگری است که از قبل برای چنین کارهایی پیش‌بینی شده است، بنابراین راه دریافت کمک از دولت برای ما وجود دارد و یک بخش دیگر هم مبتنی بر مشارکت مردم است.
 واکنش‌های احساسی نسبت به یک حادثه
سوال یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری مربوط به حادثه‌ای بود که خبر آن به‌عنوان ریزش تونل در کاشمر مطرح شده بود. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این رابطه توضیح داد:   این حادثه در 17 کیلومتری پایگاه ما رخ داد و پنج نفر از اهالی محلی برای برداشتن خاک مخصوصی که در زمینه تولید شیره انگور استفاده می‌شود، به یک نقطه خاص مراجعه کرده بودند که خاکش مناسب این کار است و به مرور این برداشت‌ها چیزی شبیه تونل را ایجاد کرده بود و ریزش تونل به معنای ریزش یک سازه شهری نیست.  قبل از هلال احمر حادثه به آتش‌نشانی گزارش شده بود و آنها طبق وظیفه‌شان عمل کرده بودند. زمانی که بچه‌های هلال‌احمر به عنوان پشتیبان به محل حادثه رسیدند، از پنج نفری که زیر آوار بودند، یک نفر توانسته بود خودش را رها کند و خبر بدهد و یک نفر نیز زنده بیرون آمده بود، سه نفر دیگر نیز فوت شده بودند. تنها کاری که امدادگران ما انجام دادند این بود که برای اینکه منطقه ریزش دیگری نداشته باشد، ایمن‌سازی و بیشتر کار نظارتی کردند و فعالیت عملیاتی خاصی نداشتند.
او واکنش‌ها در فضای مجازی نسبت به این حادثه را احساسی توصیف کرد و گفت: پس از حادثه از ماشین‌آلات محلی برای خاکبرداری استفاده شده بود که به تجهیزات هلال احمر ارتباط نداشت. امداد و نجات در ساعات اولیه حوادث معمولا به تجهیزات جست‌و جو و آواربرداری سبک احتیاج دارد، نه ماشین آلات سنگین مثل بولدوزر و بیل مکانیکی. طبیعی است چنانچه نیازی به این‌گونه وسایل باشد از سایر نهادهای مرتبط با بحران مثل بنیاد مسکن و راهداری فراخوان می‌شود. بنابراین عملا جمعیت هلال احمر نیازی به تامین اینگونه وسایل که هزینه بسیاری بالایی نیز دارند، ندارد. انجام 8‌هزار ویزیت تخصصی برای حجاج بیت‌الله حرام
هر ‌سال در عملیات حج تمتع و عمره که چند سالی است فراز و فرود دارد و همچنین زائران عتبات عالیات، خدمات درمانی پزشکی حج هلال‌احمر ارایه می‌شود. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: در مورد حج امسال هم در مکه و هم در مدینه دو کار انجام می‌دهیم: نخست اینکه خود کاروان‌ها پزشکان همراه دارند و از ماه‌ها قبل آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود البته در مکه و مدینه هم ارتباط نزدیک با پزشکان داریم؛ کار دوم این است که در این دو شهر درمانگاه یا بیمارستان مستقر هستند که خدمات این مراکز به صورت ارجاعی ارایه می‌شود یعنی کسی که نیاز به خدمات درمانی داشته باشد نخست به پزشک کاروان مراجعه می‌کند و اگر مشکل جدی داشته باشد، به درمانگاه‌های هلال‌احمر با متخصصان مجرب مراجعه می‌کند.
به گفته محمدی‌نسب در ایام تشریق و حضور حاجیان در سرزمین منا، همه این مراکز در منا جمع می‌شوند و خدمات ارایه می‌دهند. امسال تیم درمانی ما حدود 200 نفر هستند البته به غیر از پزشکان کاروان‌ها این تعداد پزشک هستند. وی در آمار دقیق و بروز خدمات درمانی به حجاج اضافه کرد: تا امروز که حاجیان به سرزمین منا برای انجام اعمال حج حضور پیدا می‌کنند، 8‌هزار ویزیت تخصصی انجام شده است و 25‌هزار و 600 خدمت از سوی کادر درمانی هلال‌احمر انجام شده است. در این میان متاسفانه یک نفر از زائران فوت شده و 9 نفر به بیمارستان‌های سعودی برای ادامه درمان منتقل شده‌اند. ایمن‌سازی سواحل
یکی از مشکلات کشورمان در فصل‌های گرم اتفاقاتی است که در سواحل می‌افتد. محمدی‌نسب می‌گوید: بیشترین اتفاقات در نواحی شمالی و سه استان گیلان، مازندران و گلستان روی می‌دهد؛ متولی امداد ساحلی خود شهرداری‌ها هستند و هلال‌احمر دو کار انجام می‌دهد؛ بر اساس تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها کار ایمن‌سازی سواحل را ما انجام می‌دهیم. کار دوم ما در سواحل بین شهرهاست؛ در مناطقی که خود شهرداری‌ها ورود داشته‌اند، هلال‌احمر فاصله بین شهرها را پوشش می‌دهد. البته حجم کار بین شهرها کمتر است. در استان‌های جنوبی هم چندین مرکز امداد دریایی داریم که از متولی اصلی شهرداری‌ها هستند و ما در کنارشان پایگاه‌های امدادی داریم. خبر جدید دبیر کل جمعیت هلال احمر برای زلزله‌زدگان کرمانشاه
بازماندگان خانواده‌های داغدار زلزله، دوباره  5 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند
کمک‌های نقدی مردم به زلزله‌زدگان کرمانشاه و سوالات و ابهاماتی که در این خصوص مطرح شده است، موضوع مهمی بود که دبیر کل جمعیت هلال احمر به آن اشاره کرد و گفت: ما تمام کمک‌های مردمی که 65 میلیارد تومان بود را مستقیما به دست مردم مناطق زلزله‌زده رساندیم، اما در مورد لکه‌گیری در زمینه پرداخت‌هایی که تاکنون انجام شده و عده‌ای هم معترض هستند که چرا این مبالغ را دریافت نکردند، باید توضیحاتی بدهم. ما برای شناسایی افراد از آمارهای بنیاد مسکن استفاده کردیم و خانواده‌هایی که خانه‌های آنها از نوع تخریبی یک و دو بود را در نظر گرفتیم و هدف اصلی ما این گروه‌ها بودند. در ادامه این اطلاعات را با اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه نیز تطبیق دادیم و مبالغ را به شماره حساب سرپرست خانوارها واریز کردیم که حدود 30 هزار خانوار بودند. از این میان اطلاعات حساب 2000 نفر در دسترس نبود و هر فردی که جزو این تعداد قرار دارد می‌تواند به جمعیت هلال احمر مراجعه کند و اطلاعات حسابش را بدهد تا دوباره چک شود و اگر جزو 2000 نفر باشد این مبلغ واریز می‌شود. اگر خارج آن باشد جزو افرادی که ما باید به آنها این مبالغ را پرداخت کنیم نیست.
دبیرکل جمعیت هلال احمر در مورد اینکه آیا حمایت‌های روحی و روانی از زلزله‌زدگان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه صورت می‌گیرد یا خیر؟ گفت: تیم‌های سحر جمعیت هلال احمر تا فروردین ماه در منطقه حضور داشتند و اینجا یکی از بخش‌های دیگری است که ما باید از این به بعد نقش مطالبه‌گری خود را انجام دهیم. با توجه به اینکه این فعالیت‌ها به عهده دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه به نمایندگی از وزارت بهداشت است، درخواست ما و مطالبه ما از آنها این است که این فعالیت‌ها را ادامه دهند. زیرا در مناطقی که حادثه‌ای به این گستردگی رخ می‌دهد بروز اپیدمی در حوزه سلامت روحی و روانی وجود دارد و اتفاقاتی از جمله اقدام به خودکشی و مشکلات روحی و روانی افزایش پیدا می‌کند که باید به آن توجه کرد.
 دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به کمک دولت برای پرداخت مبلغی به خانواده‌های زلزله زده در کرمانشاه که بعضی از آنها جان باخته‌اند، گفت: جمعیت هلال احمر پیش از این به بازماندگان 620 نفری که در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست داده بودند 5میلیون تومان هدیه داده بود که در کل 3میلیارد و 100میلیون تومان اعتبار از کمک‌های مردمی صرف این موضوع شده بود، در حال حاضر پس از این اتفاق، هفته گذشته دولت به واسطه استانداری 3میلیارد و 100 میلیون تومان دیگر به جمعیت هلال احمر پرداخت کرد تا 5میلیون تومان دیگر به حساب این 620خانواده واریز شود. امیدواریم در فاصله دو عید قربان تا غدیر این کمک‌ها به این عزیزان داده شود.