شروع طلایی کاروان ایران در بازی‌های آسیایی



هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا از روز شنبه به صورت رسمی آغاز شد و در روز نخست این رقابت‌ها ورزشکاران کشورمان در رشته‌های تیراندازی، شنا، تکواندو، کشتی آزاد، ووشو، قایقرانی، شمشیربازی، سپک تاکرا، کبدی و والیبال ساحلی به مصاف رقبای خود رفتند. کاروان ایران در روز نخست در رشته‌های تکواندو و کشتی آزاد صاحب مدال شد.
اولین مدال ایران در رشته تکواندو به دست آمد و در بخش پومسه کوروش بختیار موفق به کسب مدال نقره شد. بختیار نمایندگان کامبوج و اندونزی را شکست داد و به نیمه نهایی راه یافت. بختیار در مرحله نیمه نهایی مقابل نماینده چین تایپه به برتری رسید و فینالیست شد. او در فینال به مصاف حریفی از کره جنوبی رفت و با شکست مقابل او به مدال نقره بسنده کرد. این ملی‌پوش پومسه ایران پس از کسب مدال نقره گفت‌: «تمام تلاشم را برای کسب مدال طلا انجام دادم اما همه شاهد بودند که چه اتفاقاتی رقم خورد تا نقره بگیرم. من اکثر ضربات را بعد از حریف کره‌ای می‌زدم و قدرت، پرش، نرمش و انعطافم از  حریف بهتر بود اما گویا نمی خواستند که من طلا بگیرم.»


در بخش زنان نیز مرجان سلحشوری، نماینده پومسه ایران پس از پیروزی مقابل نمایندگان ماکائو و ژاپن به نیمه نهایی صعود کرد تا دومین مدال کاروان ایران مسجل شود. او در نیمه نهایی به مصاف نماینده مالزی رفت و با برتری مقابل او فینالیست شد. بانوی پومسه‌روی کشورمان در فینال مقابل نماینده اندونزی شکست خورد و به مدال نقره دست یافت و دومین مدال کاروان ایران را به ارمغان آورد.
مرجان سلحشوری مدال نقره خود را به شهید «گیتی نما» تقدیم کرد و افزود: «کل سالن اندونزی را تشویق می‌کردند و این موضوع شرایط را برای من سخت کرد. با وجود این خدا را شکر می‌کنم  که این مدال را برای کاروان ایران به دست آوردم.» فاطمه اسدپور، سرمربی تیم ملی پومسه بانوان با اشاره به این موضوع که اگر مرجان بهتر از این هم فرم را اجرا می‌کرد به او طلا نمی‌دادند، بیان داشت: «آنها می‌خواستند مدال طلا را به اندونزی بدهند که همینطور هم شد. حریف فینال ما، حمایت تماشاگران و رئیس جمهوری کشورش را داشت. تماشاگران بیشتر روی داوران تأثیر داشتند تا مرجان.»
علاوه بر تکواندو دیروز رقابت‌های کشتی آزاد هم برگزار شد و در این رشته مهران نصیری، مصطفی حسین‌خانی، رضا اطری، حسن یزدانی و علیرضا کریمی 5 نماینده کشورمان به مصاف رقبای خود رفتند که مصطفی حسین‌خانی و رضا اطری به دیدار رده بندی راه یافتند و حسن یزدانی و علیرضا کریمی نیز فینالیست شدند. مهران نصیری، نماینده وزن 65 کیلوگرم هم با شکست در دور نخست از دور مسابقات کنار رفت.
در 74 کیلوگرم مصطفی حسین‌خانی در دور اول مقابل حریفی از بنگلادش در کمتر از 2 دقیقه با نتیجه 10 بر صفر پیروز شد. وی در دور دوم 12 بر 2 آزادکار ترکمنستان را مغلوب کرد. حسین‌خانی در دور سوم مقابل حریف ازبکستانی با نتیجه 4 بر 2 شکست خورد و به جدول شانس مجدد بازگشت. حسین‌خانی در دیدار رده‌بندی با نتیجه 10 بر 8 مقابل یوهی فوجینامی، حریف ژاپنی خود شکست خورد و دستش از مدال کوتاه ماند.
رضا اطری در وزن 57 کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، مقابل نماینده نپال به پیروزی 10 بر صفر رسید. او در دور سوم نماینده هند را شکست داد و راهی نیمه نهایی شد. اطری در نیمه نهایی به حریف مغولستانی باخت و راهی دیدار رده‌بندی شد. نماینده وزن 57 کیلوگرم کشورمان در دیدار رده‌بندی با نتیجه 9 بر 4 سونگ وون از کره جنوبی را شکست داد و به مدال برنز دست یافت.
رضا اطری پس از کسب مدال برنز گفت: «باید مدال طلا می‌گرفتم که نشد. با ناداوری که کردند، نتوانستم به مدال طلا برسم. داوران در کشتی با مغولستان حقم را خوردند.»
اما در وزن 86 کیلوگرم حسن یزدانی که یکی از شانس‌های اصلی مدال طلا محسوب می‌شد، از همان ابتدا کشتی‌ها را طوفانی شروع کرد. چهره شاخص مسابقات کشتی بازی‌های آسیایی پس از استراحت در دور نخست، در 45 ثانیه حریفی از اندونزی را 10 بر صفر شکست داد. قهرمان المپیک 2016 در دور بعدی و در مدت زمان 2 دقیقه و 3 ثانیه مقابل حریف هندی به برتری 11 بر صفر رسید و راهی نیمه نهایی شد. یزدانی در نیمه‌نهایی نیز ١٢بر ٢ رقیب مغولستانی را برد و فینالیست شد. او برای کسب مدال طلا به مصاف دومنیک میشل ابونادر از لبنان رفت و در پایان در مدت زمان یک دقیقه و ۳۰ ثانیه با نتیجه 10 بر صفر به برتری رسید و مقتدرانه اولین طلای این رقابت‌ها را بر گردن آویخت. این ٦٥مین طلای کشتی ایران و ١٦٠مین طلای کل کاروان ورزش ایران در تاریخ بازی‌های آسیایی است. این کشتی‌گیر نابغه در مجموع زمان 9 دقیقه و 20 ثانیه با شکست 4 حریف موفق به کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی شد.
علیرضا کریمی، نماینده کشتی آزاد در وزن 97 کیلوگرم نیز پس از استراحت در دور اول، مقابل حریفی از ژاپن با نتیجه 11 بر صفر پیروز شد و گام به نیمه نهایی گذاشت. کریمی در این مرحله حریف ازبک را ضربه کرد و فینالیست شد. کریمی برای کسب مدال طلا به مصاف ماگومد موسی‌ئف از قرقیزستان رفت  با نتیجه 6 بر صفر به پیروزی رسید و مقتدرانه دومین طلای کاروان ایران را بدست آورد.
کاروان ایران با مدال‌هایی که در روز نخست رقابت‌ها کسب کرد با 2 طلا، 2 نقره و یک برنز در جایگاه چهارم جدول توزیع مدال‌ها قرار گرفت. پرویز ‌هادی در سنگین وزن آخرین نماینده ایران در این رقابت‌هاست که امروز (دوشنبه) به مصاف رقبای خود خواهد رفت.
پیش از برگزاری دیدارهای رده‌بندی و فینال، صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و نصرالله سجادی سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی با کشتی‌گیران دیدار کردند.