تفحص از«بهشت» راه فرار ندارد

قصه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران همچنان ادامه دارد و نمايندگان چشم بر اين موضوع نمي‌بندند. خاطرمان هست كه چندي پيش نمایندگان در نشست علنی سه شنبه 16 مرداد مجلس شورای اسلامی با رد تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت وساز و هزینه ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر با 85 رای موافق، 86 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر مخالفت کردند و مسعود پزشکیان در توضیح رای گیری انجام گرفته، یادآور شد: با توجه به مخالفت نمایندگان با رد و انجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، این گزارش از دستور کار مجلس خارج شد. در آن زمان سید احسن علوی در تشریح گزارش تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت و ساز و هزینه ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر گفت: در اجرای ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس ابتدا اطلاعات واسطه از دستگاه های اجرایی در 21 خرداد 1396 در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و به نظر آقای کواکبیان به نمایندگی از متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون موضوع در جلسه رسمی 19 آذر 96 کمیسیون با حضور تعدادی از متقاضیان تحقیق و تفحص و شهردار وقت تهران مطرح و پس از استماع نظرات طرفین ضرورت انجام تحقیق و تفحص به تصویب نرسید. نایب ريیس کمیسیون عمران مجلس دهم یادآور شد: محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، خسارات وارده به ناشران کتاب به دلیل ضعف در ساخت و ساز نمایشگاه شهر آفتاب، ابهام در تغییر کاربری و نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران، عدم واریز مبالغ حاصل از واگذاری بوستان مادر و تخلف و بی انضباطی مالی پروژه هاست.
نمايندگان پيگير
بعد از آن انتقادهايي به شيوه عملكرد نمايندگان واردشد و چند روز بعد فاطمه سعیدی، عضو فراکسیون امید درباره رد شدن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‎‌دانم چرا این طرح رد شد اما دوباره آن را به جریان می‌اندازیم. سعیدی كه با ایلنا گفت‌وگو كرده بود، درباره رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در سوی مجلس شورای گفت: این چندمین بار است که تحقیق و تفحص از شهرداری از سوی مجلس شورای اسلامی رای نیاورد. وی خاطرنشان کرد: اعضای فراکسیون امید بسیار موافق این تحقیق و تفحص بودند اما متاسفانه نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که رای نیاورد. نماینده مردم تهران تاکید کرد: ما دوباره این مساله را پیگیری خواهیم کرد و درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری را می‌دهیم. وی با بیان اینکه نگاه ما به تحقیق و تفحص از شهرداری غیرسیاسی است، بیان کرد: می‌خواهیم بدانیم چه اتفاقی افتاده است. این عضو فراکسیون امید تاکید کرد:‌ این حق مردم تهران بزرگ است که بدانند چه اتفاقی افتاده است اما متاسفانه تحقیق و تفحص رای نیاورد. ما بر روی این مساله نگاه غیرسیاسی داریم، می‌خواهیم شفاف‌سازی صورت گیرد که منابع مالی در شهرداری چه شده است؟ مردم تهران بزرگ باید بدانند که بودجه شهرشان چگونه خرج شده است؟ این نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعمال فشاری روی نمایندگان است که امضا و درخواست خود را پس می‌گیرند، بیان کرد: من در جریان چنین قضیه‌ای نیستم؛ این افراد با ما در ارتباط نیستند و به خوبی می‌دانند که ما زیر بار فشارها نمی‌رویم اما در خصوص دیگران اطلاعاتی ندارم. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه این اولین بار نیست که نمایندگان دست به چنین کارهای می‌زنند و در موارد مشابه عملکردشان را تغییر داده‌اند مانند پس گرفتن امضا یا استیضاح، بيان کرد: بله، این نوع برخورد نمایندگان در مجلس جای تحقیق و تفحص دارد؛ اینکه چرا برخی‌ها نسبت به مسائل نگاه سیاسی دارند.سعیدی افزود: ما می‌گویم باید شفاف‌سازی صورت گیرد و دانستن حق مردم است، آنان باید بدانند که بیت‌المال، بودجه و پول‌شان چه شده است؟ وی ادامه داد: متاسفانه مشاهده می‌کنیم که امضا برای تحقیق و تفحص، استیضاح و سوال جمع می‌شود اما وقتی به رده‌های بالا می‌رسد، دیگر فعالیتی مشاهده نمی‌کنیم. معتقدم باید در خصوص این رفتار نمایندگان تحقیق و تفحص صورت گیرد و مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است.
ادامه مسير


در ادامه پيگيري‌هاي مجلس روز گذشته مصطفی کواکبیان در نشست علنی(یک‌شنبه، 28 مرداد) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی با استناد به مواد 214 تا 217 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: برای یک پالایشگاه بیش از 160 نماینده رای مثبت دادند اما درباره شهرداری تهران مجلس به اصل و رد این تحقیق و تفحص رای مثبت نداد؛ بنابراين باید در هیات رییسه بار دیگر این موضوع مطرح شود.
زير سوال بردن مجلس
حتي اعضاي شوراي شهر نيز به اين موضوع انتقاد داشتند و در همين راستا حجت نظری به خارج شدن طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از دستور کار مجلس شورای اسلامی واکنش نشان داد.وي چندي پيش در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به سوالی درباره خروج طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از دستورکار مجلس شورای اسلامی گفت:‌ معتقدم که مخالفت مجلس با این طرح در واقع سلب امکان نظارتی از خود مجلس است و نمایندگان نخواستند از ابزاری که در اختیار دارند در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. وی با بیان اینکه این تصمیم به هیچ عنوان مانع از این نخواهد شد که اعضای شورای شهر تهران به عنوان ناظر اصلی بر شهرداری به وظایف خود نپردازند، اظهارکرد:‌ در مورد تحقیق و تفحص از موسسه همشهری نیز در شورای شهر تهران ما کار خود را شروع کرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد که در حوزه‌های مورد نیاز در شهرداری نیز ورود کنیم تا مردم از تمام جزيیات آنچه در حال رخ دادن است و آنچه که در گذشته رخ داده، به شکل شفاف با خبر شوند. عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره اینکه آیا در مجمع امید که نمایندگان تهران در مجلس و شورای شهر در آن عضو هستند، دراین‌باره صحبتی مطرح شده یا خیر، گفت: در این مورد صحبت کلی با برخی نمایندگان مجلس شده است اما تاجایی که من می‌دانم این‌طور نبود که این موضوع در دستور کار مجمع قراربگیرد و تصمیمی در مورد آن اتخاذ شود. نظری با بین اینکه این دومین باری بود که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس رای نیاورد، خاطرنشان کرد: این طرح یک‌بار در دوره قبلی شهرداری و حالا نیز در دوره جدید از دستورکار مجلس شورای اسلامی خارج شد. وی درباره موضع مدیریت شهری در این مورد نیز گفت: این آمادگی از سوی مدیریت شهری وجود دارد و ما نیز هیچ مخالفتی در این خصوص نداشتیم. هرچند آقای افشانی هم گفتند باتوجه به جایگاه شورای شهر در نظارت بر شهرداری تهران شاید ضرورتی نداشته باشد که مجلس ورود کند اما به‌هرحال شهرداری تهران تاکید داشت که تابع نظر نمایندگان مجلس است و در این مورد همکاری لازم را خواهد داشت.
پيشينه يك رويداد
نخستین بار شهریور 95 بود که پس از ماجرای موسوم به املاک نجومی، زمزمه تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که محمدباقر قالیباف سکاندار آن بود، شنیده شد و در پی آن، طرح این موضوع در مجلس از سوی طیف اصلاح‌طلب در سه محور پروانه‌های ساخت بی‌حساب و کتاب، انتصاب ناصحیح در شهرداری و واگذاری بی‌حساب و کتاب املاک تدوین شد. اين بخشي از گزارش جماران است كه در ادامه آن آورد این موضوع با واکنش‌های مختلفی در آن زمان همراه شد و عمده مخالفان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را طیف اصولگرا تشکیل می‌داد و در آن‌سو موافقان و در رأس آن‌ها فراکسیون امید بود که به جد پیگیر اجرای آن از سوی مجلس بودند. روند بررسی طرح مذکور در کمیسیون عمران، در نهایت منجر به تشکیل یک کمیته تخصصی شد که گزارش این کمیته، تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرد. نمایندگان مجلس نیز در فاصله یک هفته تا تعطیلات نوروز 96، با 132 رای موافق، 90 رای مخالف و پنج رای ممتنع، گزارش را پذیرفتند و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کردند. اما این پایان ماجرا نبود. تصمیم مجلس با اعتراض برخی نمایندگان روبه‌رو شد. از جمله محمود صادقی و فاطمه سعیدی نمایندگان تهران که شهرداری تهران را به لابی‌گری و اعمال فشار سنگین از سوی حامیان و اطرافیان قالیباف متهم کردند. مشابه اتفاق مجلس در شورای شهر چهارم تهران نیز در جریان بود. در یک طرف، اصولگرایان قرار داشتند که معتقد بودند اگر قرار است تحقیق و تفحصی هم انجام شود باید از سوی شورا انجام شود و در سوی دیگر، اصلاح‌طلبانی که نظارت بر شهرداری را حق مجلس می‌دانستند و نسبت به رد آن در مجلس اعتراض داشتند. حرف و حدیث پیرامون تحقیق و تفحص از شهرداری در دوره شورا و شهردار جدید تهران نیز ادامه یافت. به‌ویژه آنکه پس از گزارش 100 روزه محمدعلی نجفی، شهردار جدید تهران در شورای شهر پنجم دوباره بحث تخلفات شهرداری تهران در دوران قالیباف داغ شد.کمی بیشتر از یک ماه از رد طرح تحقیق و تفحص مجلس در شهرداری، این طرح دوباره در اردیبهشت‌ 96 از سوی هشت نفر از نمایندگان مجلس در سه محور نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به‌ویژه بوستان مادر تقدیم هیات ريیسه مجلس شد. اما این طرح نیز با وجود اعلام حمایت برخی نمایندگان مجلس از جمله لیست امید و همراهی اعضای شورای شهر پنجم پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام در 16 مرداد دوباره با مخالفت روبه‌رو و از دستور کار مجلس خارج شد.
هشدار به شرمندگي
همان‌گونه كه شاهد هستيم، انتقادهاي فراواني به اين موضوع وارد است و برخي مي‌گويند كه هيات رييسه‌مجلس سعي دارد جلوي انجام تحقيق و تفحص گرفته شود و اگر اين ادعا صحت داشته باشد، جايگاه مجلس زير سوال مي رود و كاركرد نمايندگان از بين خواهد رفت. هر دليلي پشت اين پنهان‌كاري وجود داشته باشد، روزي نمايان مي‌شود و آن‌هايي كه سعي مي‌كنند از شهرداري دوران قاليباف تحقيق نشود، بايد بدانند روزي شرمنده مردم خواهند شد زيرا در اين كشور هيچ موضوعي تا ابد پنهان نخواهد ماند و مستاجران قبلي بهشت نيز بدانند كه راه فراري از پاسخگويي وجود ندارد.