محاكمه اسفند، يار احمدي‌نژاد

آرمان- یاسمین طالقانی: در گذشته‌ای نه چندان دور مسیر تردد آنها در محدوده پاستور بود و از داخل ماشین برای حامیانشان دست تکان می‌دادند، چراکه لقب معاون و مشاور رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم را داشتند، اما حالا هم در اتومبیل هستند اما سعی می‌کنند سرشان را به زیر بیندازند تا مردم آنها را نبینند و دیگر هم در صندلی جلو نمی‌نشینند بلکه در صندلی عقب و میان دو مامور هستند. محدوده‌ای هم که مشاهده می‌شوند در بالای شهر تهران یعنی منطقه اوین است و مقصدشان هم نه ریاست جمهوری بلکه زندان!
اتهامات مشایی چیست؟
3 شهریور روز محاکمه نزدیک‌ترین مرد به احمدی‌نژاد است یعنی اسفندیار رحیم مشایی! ارتباط آنها به اندازه‌ای نزدیک است که پسر احمدی‌نژاد وقتی به خواستگاری دختر مشایی رفت «بله» را خیلی زود شنید تا پیوند پدران مستحکم‌تر از قبل شود. تسنیم نوشت؛ وکیل مشایی گفت: اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقامات دولتی سه اتهام موکل در کیفرخواست صادره است. سیدعادل حسینی افزود: اولین اتهام منتسب به موکل، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور است که پس از آتش زدن حکم حمید بقایی توسط موکل در مقابل سفارت انگلستان طرح و منجر به بازداشت اسفندیار رحیم مشایی شد؛ در حالی که موکل در اعتراض به روند رسیدگی و حکم صادره علیه بقایی اقدام به آتش زدن حکم مذکور کرد و به دلیل نبود برنامه‌ریزی قبلی و دعوت برای تجمع و... نمی‌تواند اقدام علیه امنیت کشور تلقی شود، زیرا چنین جرمی و شرایط آن در قانون احصا و تعریف شده است. حیدری اضافه کرد:دومین اتهام موکل فعالیت تبلیغی علیه نظام است که مستندات آن، یادداشت‌ها و مطالب منتشر شده از سوی موکل در فضای مجازی است. با بررسی تمام مطالب موکل و نه انتخاب گزینشی برخی مطالب یا بخشی از یک متن، هر خواننده‌ای تایید می‌کند که مشایی نه تنها تبلیغ علیه نظام نکرده بلکه تمام مطالب وی در راستای اصلاح امور است و به همین خاطر، مطئنا کسانی که با افکار و عقاید موکل آشنایی دارند، امکان انتساب چنین اتهامی را به وی منتفی می‌دانند. بدیهی است نقد، تبلیغ علیه نظام نیست. این وکیل دادگستری در خصوص اتهام سوم مشایی یعنی توهین به مقامات قضائی نیز توضیح داد:همان گونه که موکل در دادسرا اعلام کرده، به هیچ وجه چنین قصدی نداشته و اظهارات وی در راستای انتقاد ازعملکرد برخی قضات بوده است. با این وصف انتظار می‌رفت دادگاه با پایان تحقیقات در دادسرا نسبت به تبدیل قرار بازداشت موکل و آزادی وی اقدام شایسته می‌کرد. وکیل اسفندیار مشایی گفت: موکلم در شعبه اول دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی محاکمه خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا شما از علنی بودن یا غیرعلنی بودن دادگاه باخبر هستید یا خیر، تاکید کرد: ما به عنوان وکلای آقای مشایی درخواست‌مان این بوده است که دادگاه به صورت علنی برگزار شود.
جوانفکر رفت و برگشت!


اما تنها مشایی نیست که در زندان اوین روزگار سپری می‌کند. علی‌اکبر جوانفکر مشاور احمدی‌نژاد هم پیش از این تجربه این روزهای مشایی را داشت و غیر از آن هم دیروز خبر رسید که بازداشت شده است، اما ساعاتی بعد خبر آزادی جوانفکر منتشر شد. حدود ساعت 11 صبح دیروز ایلنا نوشت: «کانال منتسب به محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد صبح امروز ماموران قضایی، علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رئیس دولت‌های نهم و دهم را بازداشت کرده‌اند. رسانه نزدیک به احمدی‌نژاد مدعی است که این اقدام به دلیل اعسار از پرداخت چهار و نیم میلیون تومان جریمه تعیین شده از سوی دادگاه انجام شده است.» ساعت یک هم همین خبرگزاری خبر داد: «وکیل بقایی از آزادی علی‌اکبر جوانفکر خبر داد و گفت: قرار آزادی علی‌اکبر جوانفکر صادر شد. مهران عبدا...‌پور افزود: اتهامات مشاور رسانه‌ای رئیس دولت‌های نهم و دهم، نشر اکاذیب و پرداخت بدهی 5/4 میلیون تومانی بود که وی به علت بازنشستگی توان پرداخت آن را نداشت. اما دقایقی پیش دوستان نزدیک به ایشان این مبلغ را تامین کردند و قرار آزادی وی صادر شد».