رییس اتحادیه پوشاک در مورد واردات اجناس قاچاق هشدار داد؛

گروه بازرگانی- با اینکه دولتمردان به ارزآوری بالای صنعت پوشاک برای کشور اذعان دارند اما همچنان اقدام مناسبی در خصوص مبارزه با واردات غیر قانونی کالاهای خارجی و همچنین توزیع آن در مراکز فروش انجام نمی شود و تنها هراز گاهی وزارت صنعت به واردکنندگان و برندهای تقلبی در کشور التیماتوم می‌دهد که چند ماهی پس از آن، دوباره متقلبان به کار خود ادامه می‌دهند. از این رو خیلی وقت است که بازار ایران به سکوی پرتابی برای برندهای اصلی یا تقلبی پوشاک خارجی تبدیل شده و تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. به گفته رییس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران، تنها ۲۰ درصد از پوشاکی که به کشور می‌آید قانونی و مابقی آن به صورت قاچاق به کشور می‌آید.
ابوالقاسم شیرازی با اشاره به حضور برندهای مختلف ترک در بازار ایران گفت: بازارهای داخلی پوشاک کشور ما سکوی پرتاب تولیدکنندگان و برندهای خارجی است در حالی که ما می‌توانیم با ارتقای کیفیت این بازار را به تولیدکننده داخلی بسپاریم و برای بخشی از تقاضای برندهای خارجی هم شروطی را برای خارجی‌ها در نظر بگیریم که در صورتی که تمایل به ورود به بازار کشور ما را دارند حتما باید دانش و تجهیزات به ما بدهند.
وی در نشست خبری اتحادیه صنف پوشاک استان تهران اظهار کرد: توسعه تولید پوشاک ایرانی در سال 1396 دردستور کار قرار دارد و برای کالاهای وارداتی غیرمجاز امسال رویکرد جدیدی ایجاد شده تا امکان تولید آنها در داخل کشور با سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود.
وی افزود: کالاهایی که با عنوان خارجی به دست مصرف کننده ایرانی می‌رسید کاهش یافته که این امر نشان دهنده افزایش میل مصرف‌کننده به خرید کالای ایرانی و تحریک صورت گرفته در افکار عمومی است.


همکاری با خارجی‌ها
رییس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران ادامه داد: بعد از اجرای برجام توانسته‌ایم اقدام به امضای تفاهمنامه با کشورهای اروپایی بپردازیم و اولین صنعتی باشیم که بعد از یک توافق توانسته‌اند با کشورهای اروپایی همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه برای انتقال دانش همکاری داشته باشد.
شیرازی با بیان اینکه مدهای روز و متجانس با فرهنگ ایرانی- اسلامی به صنعت پوشاک ایران تزریق شده است، گفت: بازار داخلی ایران یکی از بهترین بازارهای پوشاک در دنیاست به طوری که به غیر از کشور ترکیه، اروپا و روسیه نیز به این بازار چشم دارند.
وی تاکید کرد: بر این اساس با سایر کشورهای پیشرو در بخش پوشاک حتی با مسکو توافقاتی برای تولید پوشاک در ایران و صادرات آن به طور مشترک صورت گرفته و مابقی آن در سال‌جاری انجام می‌شود.
شیرازی با اشاره به اینکه پوشاک بیشترین بازار را به خاطر تنوع در اختیار دارد گفت: برای ایجاد تنوع بیشتر در صنعت پوشاک کشور باید از ایده طراحان خوب داخلی بیشتر استفاده شود که این امر با کمک کارگروه مدلباس وزارت ارشاد انجام شده است.
رییس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران با اشاره به اینکه دوزندگان زبردستی در کشور وجود دارد، گفت:‌ در زمان تحریم‌ها تعداد زیادی از تولیدکنندگان ما متاثر از شرایط حاکم بر بازار بیکار شدند و بازار خود را در اختیار کالاهای قاچاق قرار دادند اما در شرایط فعلی بازار مصرف به تولیدات داخلی اقبال مناسب‌تری نشان می‌دهد.
وی با اشاره به مشکلات استخدام کارگران برای کارفرمایان گفت: امروزه اگر یک تولیدکننده خود بخواهد در ابتدای کار خود نیز نیروی کار جذب کند باید بلافاصله 30 درصد از حقوق پرداختی را به تامین اجتماعی پرداخت کند که این امر بر قیمت تمام شده تولیدات داخلی می‌افزاید. از دولت این مطالبه وجود دارد که حق بیمه‌های کارگری را برای تولیدکنندگان تازه کار با سه سال تنفس دریافت کند.
80 درصد پوشاک وارداتی قاچاق است
شیرازی همچنین در ادامه اظهار کرد: تنها 20 درصد از پوشاکی که به کشور می‌آید قانونی است و مابقی آن به صورت قاچاق به کشور می‌آید. البته باید اذعان داشت که این اعداد و ارقام حدودی است و نمی‌توان رقم دقیقی برای واردات قاچاق اعلام کرد.
وی افزود: ‌برای محدود شدن واردات کالای قاچاق در مناطق آزاد نیز گمرک ایجاد شده است که این امر باعث کاهش واردات پوشاک شده و از طرفی نیز انگیزه و تمایل تولیدکنندگان داخلی برای ایجاد برندهای داخلی زیاد شده که این امر منجر به کاهش واردات خارجی می‌شود.
شیرازی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای واردات پوشاک به کشور گفت: براساس اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات پوشاک به کشور تنها با ثبت شرکت در بخش اصناف وزارت صنعت امکانپذیر شده است و افراد دیگر نمی‌توانند تنها با داشتن کارت بازرگانی اقدام به واردات کنند.
وی افزود: از طرفی عرضه‌کنندگان پوشاک خارجی در داخل کشور باید تعهد دهند که 20 درصد از کالای تولیدی خود را در ایران عرضه و بعد از دو سال به صورت الزامی باید 50 درصد از تولیدات خود را صادر کنند.
شیرازی همچنین درباره توسعه فروش آنلاین پوشاک در کشور گفت: ‌اتاق اصناف خود را برای فروش پوشاک به صورت آنلاین آماده کرده و زمینه‌های لازم این امر فراهم شده است.
اعتقادی به کنترل قیمت در پوشاک وجود ندارد
رییس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در بخش فروش و عرضه پوشاک تفاوت قیمت در نقاط مختلف شهر و حتی کشور چشمگیر است، اظهار کرد: اعتقادی به کنترل قیمت و تعیین قیمت فروش در بخش پوشاک وجود ندارد زیرا فضایی که امروز در آن قرار داریم رکود شدیدی حاکم است و از طرفی عرضه پوشاک فراوان و بیشتر از نیاز مصرف‌کننده خود باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود.
وی تصریح کرد: عدم اعتقاد به تعیین نکردن قیمت به معنی عدم نظارت بر فروش پوشاک در کشور نیست به طوری که در استان تهران روزانه از 500 تا 700 واحد صنفی کنترل به عمل می‌آید.
شیرازی با بیان اینکه قیمت تعیین کردن در بخش پوشاک معنی ندارد، گفت: وقتی عرضه پوشاک سه برابر مصرف آن است و این امر باعث ورشکستگی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی شده است، در این شرایط اگر مغازه‌داری بتواند کالای خود را گران‌تر بفروشد باید تشویق شود.
رییس اتحادیه صنف پوشاک استان تهران گفت: مشتری خود حق انتخاب دارد و تعیین‌کننده قیمت پوشاک است و باید بیشتر به موضع مشتری‌مداری و خدمات پس از فروش توجه شود.
توسعه پایدار صنعت پوشاک
شیرازی همچنین با اشاره به هزینه‌های سنگین آتش‌سوزی پلاسکو برای تولیدکنندگان پوشاک گفت: با توجه به فاجعه پلاسکو حدود ۶۰۰ واحد تولیدی با مشکلات بزرگی مواجه شدند اما با همکاری نهادهای مختلف توانستیم بخش اعظمی از مشکلات این واحدها را به سرعت حل کنیم. برای پیشگیری از تکرار این مشکل در اصناف و مجتمع‌های دیگر هم از زمان بروز فاجعه تا امروز جلسات متعددی برگزار شده و برنامه‌ریزی‌هایی شده و در حال تدوین دستورالعمل‌هایی در این رابطه هستیم.
وی در ادامه گفت: یکی از اهدافی که برای امسال در نظر گرفته‌ایم با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، توسعه پایدار این صنعت بوده و به دنبال شناسایی و تسخیر بازارهای بین‌المللی هستیم. در این خصوص باید بگویم بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی دارای سرمایه انسانی متخصص، دانش روز و خلاقیت‌های بالایی هستند. در همین راستا و برای کمک به این تولیدکنندگان، با شناسایی سرمایه‌گذاران خارجی و بازارهای خارجی به دنبال ایجاد امنیت شغلی و جذب سرمایه و سودآوری برای آنها هستیم.
به گفته این مقام مسوول، برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری باید ابتدا با آموزش در بخش تولید و فروش، دانش صنعت پوشاک را ارتقا دهیم و پس از آن با ایجاد اشتغال به تولید کمک کنیم تا بستر لازم برای حفظ مشتریان داخلی و خارجی را داشته باشد.
شیرازی تاکید کرد: جذابیت، تنوع و مد مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی چشم‌انداز روشنی را پیش روی این صنعت قرار می‌دهد.