آسمان در انتظارجدیدترین جنگنده ایرانی

‏هادی محمدی – در آستانه 31 مردادماه که به عنوان روز صنعت دفاعی نام گذاری شده ، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان از رونمایی یک محصول جدید راهبردی ساخت صنعت دفاعی ایران در این ایام خبر داد و گفت : «این محصول جدید یک هواپیمای جنگنده و پشتیبانی نزدیک از نیروهای مسلح خواهد بود که مراحل خود را طی کرده و در روز صنعت دفاعی پرواز خواهد کرد و اقلامی نیز که برای ساخت آن استفاده شده رونمایی می شود.» این خبر را امیر سرتیپ حاتمی شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما اعلام کرد. همزمان روابط عمومی وزارت دفاع در خبری تکمیلی اعلام کرد: «‏این هواپیما غیر از قاهر است، البته قاهر هم به سرعت به مرحله پروازی خواهد رسید.»
سابقه فعالیت ایران در حوزه هواپیماهای نظامی
پیش از این جنگنده که به گفته وزیردفاع در روز 31 مرداد رونمایی خواهد شد، شاهد رونمایی از جنگنده قاهر-۳۱۳ در سال های قبل بودیم . پروژه‌ قاهر برای ساخت نوعی جت جنگنده تک‌سرنشین و پنهان‌کار در ایران است که اولین پیش‌نمونه آن در ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ توسط رئیس جمهور سابق ایران رونمایی شد. طبق اظهارات احمد وحیدی وزیر دفاع وقت ایران، این جنگنده دارای سطح مقطع راداری بسیار کم بوده و با تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به سامانه‌های الکترواویونیک مجهز است. به گفته وی ایران با ساخت جنگنده «قاهر 313» جزو معدود کشورهایی است که دارای توانمندی فرایند طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده است.
پیش از جنگنده قاهر ، شفق، سومین جنگنده بومی ساخت جمهوری اسلامی ایران است. شفق همچنین نخستین جنگنده رادارگریز ایران است که در سال ۱۳۸۶ به ناوگان جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست. این جنگنده تک موتوره با قابلیت پرواز در همه شرایط آب و هوایی، با دو سکان عمودی V شکل و ابعاد به نسبت کوچک است.صاعقه  دومین هواپیمای جت جنگنده ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف-5 استفاده شده و از همان موتورها و الکترونیک پروازی هواپیمای اف-5 بهره می‌برد. اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند 1388 در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد. از صاعقه می‌توان به عنوان یک جنگنده حمله به زمین استفاده کرد.


 این جنگنده در سال‌های اخیر دوکابینه نیز شده است.اما در دهه 70، ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست جنگنده آذرخش را بسازد. این جنگنده را می‌توان یک جنگنده اف-5 دانست که در آن مساحت بال‌ها کمی افزایش یافته است، در حقیقت نخستین دستاورد ایران در ساخت جنگنده‌ها «آذرخش» نام دارد.این جنگنده که دربهارسال 1376 به دست نیروهای مسلح ایران ساخته و رونمایی شد، بیشتر برای عملیات‌هوا به زمین طراحی شده است که البته توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.
باور 373 تا آخر سال تحویل نیروهای مسلح می شود
وزیر دفاع همچنین در خصوص سامانه پدافند موشکی «باور 373» یا همان S300 ایرانی نیز گفت: این سامانه که تا پایان سال تحویل نیروهای مسلح داده خواهد شد، اکنون تست‌های خود را طی می‌کند. این سامانه برای الحاق به نیروهای مسلح نیازمند تست‌های زیادی است که امیدواریم همه آزمون‌ها را با موفقیت سپری کند و  پس از تحویل می‌توانیم آن را تکثیر و حتی صادر کنیم. وی در خصوص موشک فاتح مبین هم گفت: موشک‌های فاتح، یک خانواده هستند که مبین یکی از اعضای آن خانواده است. ما موشک‌های مان را بر مبنای تهدیدات و کارهای دشمنان برای ایجاد بازدارندگی و پاسخ کوبنده به دشمن ارتقا می‌بخشیم. به گزارش فارس وی تاکید کرد: تمرکز ما بر روی اولویت ها بود که اولویت اول ما موضوع موشکی است که در این حوزه وضعیت خوبی داریم و باید آن را ارتقا می دادیم.