مدال طلای آسیایی بر گردن یزدانی و کریمی


محمد پناهی‌فرد/خبرنگار اعزامی به اندونزی
شروع پر مدال ایران در بازی‌های آسیایی با 2 مدال زرین حسن یزدانی و علیرضا کریمی جلوه دیگری به خود گرفت و همین ۲ طلا ایران را ره رتبه چهارم جدول مدالی رساند. در روزی که پومسه‌کاران اولین چراغ را برای کاروان کشورمان با 2 نقره روشن کردند، آزادکاران هم بار سنگینی به دوش کشیدند تا باز‌هم مردان زرین این مرز و بوم باشند و آبروداری کنند. توفانی که نابغه 24 ساله جویباری در جاکارتا به پا کرد، نه تنها ابعاد فنی داشت که به لحاظ فرهنگی هم به‌غایت تاثیرگذار بود. حسن یزدانی که با بردهای پیاپی‌اش حریفان را با اختلاف امتیاز بالا و با نتایج 10- صفر(اندونزی)، 11- صفر(هند) و 12- 2(مغولستان) یکی پس از دیگری از گردونه رقابت‌ها خارج کرد، درحالی به فینال رسید که هیچ اثری از استرس و نگرانی در چهره منحصربه‌فردش دیده نمی‌شد. او که همه برایش یک طلا کنار گذاشته بودند اما دقایقی پیش از فینال، در گوشه‌ای خلوت، فارغ از هیاهوی دنیا سجاده گسترد و مقابل خالق هستی سر تعظیم فرود آورد تا نشان دهد قدرت بشر در مقابل خواست یزدان یکتا، هیچ است و هیچ. دقایقی پس از این اتفاق زیبا و در‌حالی که عکس عبادت یزدانی در رسانه‌های داخلی و خارجی به سوژه‌ای داغ‌ بدل شده بود، مرد طلایی المپیک ریو وارد گود شد و در کمال خونسردی میکائیل ابونادر لبنانی را طی مدت یک دقیقه و ۲۹ ثانیه با نتیجه‌10- صفر ضربه فنی کرد و اولین طلای ایران را به گردن آویخت. نکته جالب‌توجه اما در‌خصوص شیوه کشتی گرفتن آزادکار 86 کیلوگرم ایران این‌که یزدانی طی‌560 ثانیه صاحب مدال زرین بازی‌های آسیایی شد. او در جریان 4 مبارزه خود در‌مجموع طی 9 دقیقه و 20 ثانیه(560 ثانیه) و با گرفتن 43 امتیاز از حریفان و دادن تنها 2 امتیاز به مدال طلای بازی‌های آسیایی رسید. یزدانی ابتدا مقابل حریفی از اندونزی در مدت زمان ۴۴ ثانیه با نتیجه ۱۰ - صفر پیروز شد. در ادامه پاوان کومار از هند را در مدت زمان ۲ دقیقه و ۶ ثانیه ۱۱‌- صفر برد و راهی نیمه نهایی شد. در نیمه نهایی برابر آیتومن اردوگل از مغولستان در مدت زمان ۵ دقیقه با نتیجه ۱۲ - ۲ پیروز شد و به فینال رسید و در دیدار نهایی نیز در مدت زمان یک دقیقه و ۲۹ ثانیه با نتیجه‌10- صفر از سد میکائیل ابونادر از لبنان گذشت و به طلا بوسه زد. علیرضا کریمی اما درحالی دومین برگ زرین را به تاریخ افتخارات ایران در بازی‌‌های آسیایی اضافه کرد که تقریبا 2 وزن بالاتر آمده بود. پسر 24 ساله رودسری که با تصمیم کادرفنی برای اولین بار در وزن 97 کیلوگرم با حریفان نامدار خود در بازی‌های آسیایی سرشاخ می‌شد، بعد از استراحت در دور اول، در دور دوم تاکشی یاماگوچی دارنده مدال برنز آسیا از ژاپن را در یک مبارزه برتر در مدت زمان ۴ دقیقه با نتیجه ۱۱ - صفر مغلوب کرد و راهی نیمه نهایی شد. در در نیمه نهایی کریمی باز هم دست به کار بزرگی زد و در مصاف با ماگومد ابراگیموف چهره شاخص روسی‌الاصل کشتی جهان از ازبکستان در حالی که ۲ - صفر عقب بود، در پایان با ضربه فنی پیروز شد تا فینالیست شود. دارنده مدال برنز جهان در فینال امان ماگومد موسی‌یف از قرقیزستان و دارنده طلای آسیا و نقره بازی‌های آسیایی را برید و با نمایشی خارق‌العاده و در‌حالی که وزن او 3 تا 4 کیلو از حریف کمتر بود، با نمایشی زیبا در‌نهایت با نتیجه 6 - صفر به برتری رسید تا دومین مدال طلای کشتی آزاد در ویترین افتخارات او آرام بگیرد.
 اطری اولین کشتی‌گیر مدال‌آور
رضا اطری اما اولین آزادکار ایران بود که در جاکارتا صاحب مدال شد. او درحالی در دیدار رده‌بندی به مصاف سونگ وون از کره جنوبی رفت که در پایان با نتیجه 9 - 4 به برتری رسید و مدال برنز این رقابت‌ها را بر گردن آویخت تا اولین مدالیست کشتی ایران در جاکارتا لقب بگیرد. دارنده مدال برنز آسیا در دور اول استراحت کرد، در دور دوم نماینده نپال را در مدت 2 دقیقه با نتیجه 10 - صفر شکست داد. اطری در دور سوم کشتی‌گیر هند را برد و به نیمه نهایی رسید. با برنز اطری، پرونده مدال‌آوری کشتی در 5 وزن اول(با 2 طلا و یک برنز) بسته شد.
 بختیار نخستین مدال‌آور ایران در اندونزی
دیروز و در اولین روز از شروع رسمی هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی پومسه‌روهای ایران اولین چراغ را روشن کردند. کوروش بختیار درحالی اولین مدال‌آور کاروان ایران در جاکارتا لقب گرفت که موفق شد‌ برای رسیدن به فینال حریفانی از اندونزی و کامبوج را از پیش‌رو بردارد تا در مرحله نیمه نهایی با نماینده چین‌تایپه روبه‌رو شود. بختیار در این مرحله با امتیاز 57. 8 برنده شد و نخستین فینالیست کاروان ایران لقب گرفت. اما آن‌چه در فینال رقابت‌ها رقم خورد، چیزی نبود که بختیار انتظارش را می‌کشید. نماینده تکواندوی ایران درحالی با حریف کره‌ای رودررو شد که با ثبت امتیاز 73. 8 در مقابل 81. 8 تن به شکست داد و مدال نقره را به سینه زد. او با اشاره به اولین حضور رشته پومسه در بازی‌های آسیایی گفت: «خوشحالم در اولین حضور پومسه نشان دادم ما می‌توانیم مدال‌آور باشیم.‌» با این‌حال اما او از رنگ مدالش ناراضی است: «واضح بود‌ که من اکثر ضربات را بعد از حریف کره‌ای می‌زدم. صدای تماشاگران نشان می‌داد که چه کسی بهتر است. قدرت و پرش و نرمش و انعطافم از حریف بهتر بود و تماشاگران شاهد بودند، اما گویا نمی‌خواستند و یا نشد که مدال طلا بگیرم.‌» بختیار با انتقاد از شیوه امتیازدهی داوران گفت: «نمی‌دانم داوران به چه چیزی نمره می‌دادند. ما در ماده تیمی هم می‌توانستیم حداقل روی سکو برویم، اما امتیازهایی که دادند و فاصله زیادی که داشتیم واقعا عجیب بود. بی‌شک حضور رئیس‌جمهور کشور اندونزی در سالن در روند امتیازدهی‌ها بی‌تاثیر نبود.‌»
 سلحشوری اولین بانوی مدالیست ایران
پومسه‌روهای ایران درحالی دیروز با کسب 2 مدال نقره به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند که یکی از این مدال‌ها در کارنامه بانوان ورزشکار ایران به ثبت رسید. مرجان سلحشوری که با غلبه بر حریفانی از ماکائو، ژاپن و مالزی به فینال رسیده بود در این مرحله با امتیاز 47. 8 مقام دوم را کسب کرد تا نماینده اندونزی با امتیاز 69. 8 روی سکوی اول بایستد و طلایی شود. سلحشوری با اهدای مدالش به شهید گیتی‌نما گفت: «بازیکن اندونزی قدری در تعادل مشکل داشت و به نظرم امتیاز فرم اول حق من بود که بیشتر از حریف نمره بگیرم. قدری بد‌شانسی بود که نقره گرفتم. پیش از این مسابقات من فقط فکر می‌کردم، مدال بگیرم. حالا هم این مدال را به شهید گیتی‌نما تقدیم می‌کنم. زمان اعزام دور مزار شهیدان گمنام در فدراسیون جمع شدیم و به هر‌کدام از ما یک پلاک دادند. روی پلاک من اسم شهید گیتی‌نما بود که بسیار روحیه‌بخش بود.‌»
 
یزدانی: حالا مدال جهانی را می‌خواهم
نابغه جویباری کشتی آزاد ایران بعد از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی گفت: «خدا را شکر با دعای خیر مردم توانستم یک مدال خوش‌رنگ برای کشورم کسب کنم و ان‌شاا... بتوانم در مسابقات جهانی که 2 ماه دیگر در مجارستان است، با آمادگی کامل حضور داشته باشم و آن‌جا هم بتوانم با مدال خوش‌رنگ دل هم‌وطنانم را شاد کنم.‌» حسن یزدانی درباره رقبای خود گفت: «حریفان در حد آسیا بودند و با این نفرات در رقابت‌های آسیایی قبل از عید بازی داشتم، کشتی گرفتم و از آن‌ها شناخت داشتم. باید از این حریفان در حد آسیا انتظار داشت؛ ان‌شاا... در مسابقات جهانی کشتی خوبی ارایه دهیم و دل مردم را شاد کنیم.‌»


کریمی: به موفقیت‌های بعدی فکر می‌کنم
آزادکار ایران و قهرمان وزن 97 کیلوگرم آسیا به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر در این وزن است. علیرضا کریمی پس از دریافت طلای بازی‌های آسیایی 2018 گفت: «خدا را شکر بچه‌های تیم در مجموع خوب کشتی گرفتند؛ خدا کمک کرد و توانستم در نخستین تجربه در این وزن مدال طلا بگیرم؛ امیدوارم‌ پرویز‌ هادی هم بتواند یک مدال بگیرد تا نیمی از مدال‌های کشتی به ایران برسد.»‌ او درباره تجربه کشتی گرفتن در وزن 97 کیلوگرم گفت: «خدا کمک کرد و توانستم در نخستین تجربه‌ام در این وزن مدال طلا کسب کنم.» کریمی درباره پایان محرومیت‌اش و کسب دوباره مدال در آسیا هم گفت: «6 ماه محرومیتی که داشتم، تمام شد و الان به موفقیت‌های بعدی فکر می‌کنم.‌»